Opslag

Collapse
No announcement yet.

Spørgsmål om back flushing.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørgsmål om back flushing.

Hej alle.

Da jeg startet med at backflushe min silvia, var der næsten intet vand i blind filteret efter flush.

Men på det sidste har jeg oplevet at bunden i blind filteret pludselig er helt fyldt. Jeg kan ikke se hvad jeg gør anderledes????

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Spørgsmål om back flushing.

Jeg oplever - at de første gange jeg backflusher (med rent vand), lige efter jeg har renset maskinen med backflushmiddel), ja så er blindfilteret også næsten tomt.

Sidst på ugen, efterhånden som der lægger sig lidt skidt i rør og tilbageløbsventil, så er der ikke HELT så meget power på når tilbageløbsventilen åbner (efter pumpen slukkes), og så ligger der mere vand i blindfilteret.

Så prøv at rense grundigt med lidt backflusmiddel (evt. et par gange), og se som om det ikke hjælper.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej Hobzon.
      :blush:
      Normalt når jeg har brygget kaffen, og slået den på steam, fordriver jeg ventetiden med at back flushe. Her er der næsten ingen vand i filteret (pga høj varme). Så i går, skulle jeg bare lave shots, og der gik lidt tid før jeg flushet. Så var der vand i filteret... :blush:

Senere da jeg skulle lave en latte til fruen, var den god igen..... Det er jo bare at forstå sammenhænget.

Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

Comment

Når du backflusher, går der vel længere tid før at dampen bliver klar? - Du bruger af det vand i kedlen som skal bruges til damp. - Jeg flusher kun til et hurtigt børste skrub af gruppehovedet.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

God pointe, skal nok lige justere på mine rutiner..

Hvornår flusher du? Lige efter steaming eller venter du på maskinen kommer ned i temp? Hvornår er det mest effektivt?

Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

Hej Henrik.

Klik her - så kan du se en video med HELE min routine, for at lave en stor Cafè Latte, med backflush, rengøring og det hele. Den viser, hvordan jeg gør hvad og i hvilken rækkefølge.

Forhåbentlig kan den besvare dine spørgsmål.

Men du skal IKKE backflushe mens den varmer op til at steame... Faktisk tænder jeg for dampen 5-8 sekunder før skuddet er færdig, for derved undgår jeg også det temperaturfald på 0,5° der ellers ville komme når man laver et skud espresso.

Når jeg er FÆRDIG med at steame, SÅ begynder jeg rengøringen. Det eneste jeg laver, MENS jeg steamer er at tømme pucken ud og rense filterkurv/bryghåndtag.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
              ... Faktisk tænder jeg for dampen 5-8 sekunder før skuddet er færdig, for derved undgår jeg også det temperaturfald på 0,5° der ellers ville komme når man laver et skud espresso.
              God idé!
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

Working...
              X