Opslag

Collapse
No announcement yet.

Espresso-maskine købt - hvad så nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Espresso-maskine købt - hvad så nu?

Hej alle,

Jeg er for nylig flyttet fra Aalborg og dermed også \"Behag din smag\" og Lene Hyldahls tryllerier. Jeg kan ikke finde noget kaffe som er værd at drikke her i nabolaget så derfor har jeg i afmagt købt min egen maskine.

Jeg faldt over en Gaggia Baby Twin i Italien (som i øvrigt koster ca. 2500,- mindre dér end i DK).

Jeg har indtil videre købt mig en ordentlig tamper, gummiunderlag og backflush-grej.

Mit spørgsmål er så: Hvad mangler jeg for at kunne lave en ordentlig kop?

En kværn er selvfølgelig oplagt, men synes, at en Rocky eller lignende virker lidt som overkill til mit forbrug. Er det spildte penge at købe en Krups eller OBH burr-grinder til 4-500?

Jeg har indtil nu levet af formalede Lavazza-bønner, hvilket ikke har imponeret. Nogle anbefalinger til en formalet kaffe?

Jeg har pt. lidt problemer med for hurtig gennemløbstid - ca. 12 sek... Nogle ideer?

Mhv

Rasmus
    Rancilio Silvia
    Gaggia MDF
    Gaggia Baby Twin
    Xpressivo Barista Tamper
    Bodum Santos kolbebrygger
    Philips Senseo

Re:Espresso-maskine købt - hvad så nu?

Jeg tror det er rent pengespild at købe en kværn i den kvalitet du foreslår. Jeg tror aldrig du vil opnå et tilfredsstillende resultat. Så kan nok ligeså godt fortsætte med (gys) formalet kaffe
    Nu har jeg ikke personlige erfaringer med denne, men ifølge risteriet kan det godt gå:
    Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Meget billigere kan det nok ikke gøres hvis den også skal kunne levere varen!

EDIT: Jeg kunne godt forestille mig at dine gennemløbsproblemer bunder i netop formalingsgraden.

Comment

Hej Rasmus,

Jeg er enig med Bisgaard. De kværne du foreslår, kværner ikke konsistent nok til espresso, og resultet vil næppe være bedre en formalet kaffe.

Det er helt sikkert mit indtryk at en god kværn kan gøre en stor forskel med en billig maskine.

Da jeg fik mit nuværende setup, gav jeg min gamle Krups Novo 4100 (http://images.homeportfolio.com/6702/31676/200.jpg)væk til en af mine venner. Den fik friske bønner fra min Rocky, da jeg skulle skulle lære ham at bruge den, og det var overraskende gode shots. Og jeg er sikker på, at jeg med yderligere tweaking af formalinggraden osv, kunne have fået endnu bedre shots ud af den. - Dermed ikke sagt at det var godshots, men det var en kolossal forbedring.

Til en række WBC mesterskaber og regionale mesterskaber i USA fik alle deltagere en Krups maskine af Krups, og jeg hørte (husker ikke om det var CoffeeGeek podcasten eller Portafilter podcasten) at flere af baristaerne var overraskede over hvad de kunne få den til.

Det kan også meget vel være at du på et tidspunkt for lyst til at opgradere maskinen, og så vil du allerede have en ordentlig kværn. Og det behøver jo heller ikke at være en Rocky. Grinta skulle også være en fin kværn. http://www.kaffemekka.dk/default.asp...CategoryID=234

Endeligt kan det være at du kan finde en god brugt kværn. Der kommer ofte nogen til salg her på siden - måske er der endda nu.

Du kan også tjekke denne italienske netbutik. De har rimelige priser.
      EspressoCoffeeShop: Espresso machines, grinders & Tools

Held og lykke med det i hvert fald.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Hej Rasmus !
        Jeg synes du skal glæde dig over at du har sparet gode penge på dit køb af espresso maskine og bruge de penge der skal til for at købe en kvalitets kværn. (det ville jeg ønske jeg havde gjort...)
        Der kan ikke skrives lange indlæg nok om hvor vigtigt det er med en god kværn. Og som Gunde er inde på kan en god kværn \"løfte\" en ret simpel maskine.
        Jeg må på det kraftigste advare mod Krups GVX kværn til en espressomaskine ! Den kan ikke kværne bønnerne jævnt nok til at få en førsteklasses espresso. Det er som om kaffen er kværnet meget, meget fint/espresso fint/ mellem groft/stempelkandegroft. Alt sammen i en pærevælling.. (og jeg må indrømme at jeg bliver lidt nervøs for hvad den meget, meget fine kaffe gør ved min maskine i længden)
        Grinta kværnen skulle være en rigtig god maskine. Så slipper du også for at skulle opgradere, om et stykke tid, når du er blevet fanget af \"espresso-djævlen\". for det bliver du helt sikkert..

Bare min mening -
        Filip
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Hej Rasmus,

Velkommen til EspressoBar.

Som de andre allerede har skrevet, er kværnen vigtig. Du vil gerne undgå at spilde penge på en kværn der er \"overkill\". Man kan også være lidt fræk og sige, at du først undgår at de 2500 til espressomaskinen er spildt, idet du køber en ordentlig kværn.

Der er lige kommet en Ascaso I2 til salg her på siden og det kunne være et godt bud. Det er en glimrende kværn. Undersøg evt. (fx ved Kaffemekka) hvad det koster at sætte nogle nye knive i den, så er du rigtig godt kørende.

Held og lykke med udstyret.

PS: Din for korte gennemløbstid skyldes næsten med 100% sikkerhed de formalede Lavazza bønner.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎