Opslag

Collapse
No announcement yet.

Cappuccinokopper

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Cappuccinokopper

Hey

Et simpelt spørgsmål, hvor store kopper bruger i til cappuccino? Den gamle tommelfingerregel med lige dele espresso, mælk og skum taler vel for, at kopperne skal være ca 180ml til et dobbeltskud.

Grunden til jeg spørger er, at jeg ofte ser kopper størrelsen 150ml for de mindre og ca 220ml for de større. Personligt vil jeg synes, at 150ml er alt for stor en kop hvis den er beregnet til et enkeltskud. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor meget sukker man behøver i koppen

/Rasmus
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Re:Cappuccinokopper

Det har været oppe før ... kom nogle gode indlæg.
    LINK
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Sorry. Jeg er dog stadig forvirret, så jeg smider mine spørgsmål videre i den gamle tråd
      Udstyr
      Rancilio Silvia
      Mahlkönig Vario

Comment

Den med de 3 dele er sådan lidt outdated hvis du spørger mig. Hvis du ser hvad de gør i diverse baristamesterskaber (man må gå ud fra at de ved hvad de laver ) kan du se at de typisk anvender cap kopper på mellem 150 og 180 ml til enkeltskud espresso.

Jeg bruger selv 150 ml fra TCC og der sidder smagen efter min mening lige i skabet. Jeg kender dog mange som foretrækker 180 ml fordi de synes kaffesmagen træder lidt for meget igennem ved 150.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg bruger risteriets - De er 180ml, lidt store, men kopperne er rigtig fede
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
            Jeg bruger risteriets - De er 180ml, lidt store, men kopperne er rigtig fede
            Det er de samme kopper jeg bruger, og dem er jg egentlig godt tilfreds med. Jeg bruger dog altid et dobbelt- eller tribleskud (sidstnævnte svarer i mængde til en dobbelt), for jeg synes min cappuccino bliver for \"mælket\", hvis jeg kun bruger et singleskud til en cappuccino i de store kopper.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
              ...hvis jeg kun bruger et singleskud til en cappuccino i de store kopper.
              Hvad er dette \"singleskud\" du nævner? Jeg er helt enig, singleshots, hvad skal man dog bruge dem til? Gøre det besværligt og lave to singles i træk måske?
              Jeg er meget glad for de kopper, selvom jeg ikke bruger dem så tit - jeg er nu mest til min bodum pavina espressokop
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Problemet (og her er det naturligvis kun fordi min lille Sivlia ikke er så super produktiv) er jo, at hvis man skal lave kaffe til TO personer, så skal man bruge en dobbelt filterkurv, og dele dette med et bryghåndtag med to spouts i to enkeltskud (ét i hver kop). Med 180ml kopper, ja så bliver det en smule \"tyndt\".

Derfor laver jeg altid to dobbeltskud før jeg går i gang med at steame mælk. Det er lidt bøvlet og tager lidt længere tid fordi man ikke kan steame og brygge på samme tid - men det kommer jeg jo over når jeg opgraderer.

Så jeg ved godt det kun er et problem for os med enkelt-kedel maskinerne (dem uden HX altså) :-)
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                  ... så skal man bruge en dobbelt filterkurv, og dele dette med et bryghåndtag med to spouts i to enkeltskud (ét i hver kop). Med 180ml kopper, ja så bliver det en smule \"tyndt\".
                  Min smertegrænse går ved 2 x 150 ml - en udfordring når det kommer til det med mælken :woohoo:

Comment

Working...
                  X