Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffekoppens form?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffekoppens form?

Jeg bruger faktisk mere af min tid på fornøjelige drikke som vin og øl end jeg bruger på kaffe.
    I både vinens og øllets verden bliver der brugt umådelige mængder af tid på at diskutere glassets form, og det med rigtigt rigtigt god grund. Som de fleste herinde nok ved laver producenter som f.eks. Riedel glas til nær hver enkelt drue. Disse glas \"lånes\" af mange øldrikkere til den enkelte ølstil osv osv.

Hvorfor er det at kaffekoppen ser ud som den gør og der ikke er nogen form for studier i forhold til dennes form (jeg kan i hvertflad ikke finde dem). De forskellige bønner smager så vidt forskelligt (som f.eks. druer også gør) hvorfor er det at dette ikke har nogen form for betydning for koppens udformning?

De kop diskussioner jeg finder på internettet handler alle om design estetik og kop grafik. Kan det passe at der kun finder 3 kop former (eks de 2 kopper som TTC sælger og standard mug\'en som f.eks Intelligentsia\'s)

Betyder kaffekoppens form intet for kaffens smag?

Re:Kaffekoppens form?

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at formen på koppen har en eller anden for for effekt på smagen, men om der er lige så udtalt som vin ved jeg ikke. Men jeg ved det har værret diskuteret her på forumet før.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

TCC f.eks., har jo også gjort sig lidt overvejelser om netop deres kopvalg og -leverandør:
      http://www.coffeecollectiveshop.dk/s...le-6-188p.html
      \"Til vores cappuccinokopper var et af kravene at de skulle være væsentligt mindre end de gængse størrelser på det danske marked. Med en mindre kop får man nemlig mere kaffesmag i sin cappuccino. Det var noget de kunne nikke genkende til på porcelænsfabrikken D\'Ancap i Italien, hvorfra vores kopper stammer. Koppen egner sig perfekt til cappuccino med en enkelt espresso (25-30 ml.)

Udformningen på denne kop tilgodeser vores krav om at holde overfladen på espressoen så lille som muligt, for at cremaen holdes mest muligt intakt. Den koniske form på koppen er perfekt udformet. Koppen har en stor overflade på toppen, som gør latte art til en leg, samtidigt er diameteren ikke større end at den underbygger skumlaget så man får den cremede oplevelse enhver cappuccino bør være. Koppen er udført i den klassiske tykke og hvide D\'Ancap porcelæn, som holder godt på varmen og er robust.\"
      -Helt sikkert interessante overvejelser.

Var der ikke også fornyligt skriverier om at der blev koppet i forskelligt udformede glas (var det ved EM i Trieste?)

Hvis du kigger lidt i forum, så kan du jo også se at man kan bruge enorme mængder af tid på at debatere div. aspekter ved kaffe. Men der er jo mange andre variabler end koppen der (måske) har større indflydelse på smagen.

Ole.
      Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Jeg taler ikke om forskellen på en cappuccino kop i forhold til en espresso kop, selvfølgelig er de forskellige. Og jeg taler ikke om cappuccino koppens udformning for i cappuccinoen er den enkelte bønnes smag alligevel udvisket.

Jeg taler om understregningen af nuancer i smagen af den enkelte bønne, Etiopien \"et eller andet\" vers. Costa Rica \"et eller andet\".

Og ja selvfølgelig har brygningen MEGET stor betydning for smagen af og udnyttelsen af smagen i bønnen. Mængden af diskussion på brygnings og brygningsudstyrs området er lige præcis grunden til at jeg stiller et spørgsmål der vedr selve nydelsen af kaffen (det skal understreges at jeg ikke finder lige så stor nydelse i at brygge kaffe som i at drikke det)

Comment

Godstykkelsen (eller mangel på samme :huh: )på en ekspressokop, og derved dens evne til at holde espressoen varm, har jo også stor inflydelse på smagen, da en lunken espresso ikke just er den samme oplevelse som en varm espresso.

Iøvrigt et faktum rigtig mange porcelænsfabrikanter desværre ser stort på når der fremstilles kaffekopper. Jeg ved ikke om den knap så kaffeinteresserede forbruger synes at \"rigtige\" kaffekopper fra f.eks I.P.A. og D´Ancap er for tunge og kluntede! Men det er altså dem der har fat i den lange ende

Så man kan sagtens snakke smag kontra udformning inden for kaffe. men der er selvfølgelig også nogle grundlæggende forskelle fra vin og øl, såsom ovennævnte varmeproblematik.
          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Ja, som vin smager espresso, latte, macchiato, cortado og cappuccino bedst, når du synes koppen den serveres i, er flot.

hehehe ;D

EDIT: Men tag f.eks. cupping - Dér må man sige at man får mest ud af kaffens smag, men dér bruger man jo en suppeske
            Sort som en panter, sort som slanter
            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
            Sort som piloten I en Tie Fighter
            Sort som pletterne på Pongo
            Sort som alle andre end Tintin I Congo
            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

OleMar. wrote:
              Var der ikke også fornyligt skriverier om at der blev koppet i forskelligt udformede glas (var det ved EM i Trieste?)
              Det var i forbindelse med landsholdets tur til Oslo til Nordic Roasters:
              Herudover prøvede de at cuppe den samme kaffe i fire forskellige glas - en kaffekop, et champagne glas, et hvidvinsglas og et rødvinsglas. De fortæller om den store forskel, de oplevede i aromaen grundet de forskellige glas - en vigtig lære for os alle.
              SCAE.dk
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

At cuppe fra forskellige glas/kopper, har det ikke kun en effekt i øjeblikket man breaker og dufter til kaffen, ellers forgår resten af cupping sceancen fra skeen hvor glasset vel ikke har den store betydning?

Jeg har også forsøgt med en stribe af forskellige vinglas til en enkelt stempelkande og ja der er stor forskel på oplevelsen af kaffen fra glas til glas. Problemet er selvfølgelig at kaffen bliver ufatteligt hurtigt kold i et stort vinglas.

Er der skrevet noget om landsholdets glas oplevelse i Norge?

Comment

HenrikB wrote:
                  At cuppe fra forskellige glas/kopper, har det ikke kun en effekt i øjeblikket man breaker og dufter til kaffen, ellers forgår resten af cupping sceancen fra skeen hvor glasset vel ikke har den store betydning?
                  Jeg havde samme tanke. Spørgsmålet er, om \"cupping\" skal tages så bogstaveligt i denne sammenhæng. Måske skulle der have stået \"smagning\"? Måske kan vi få én af de herrer/dame til at kommentere på det?
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
                  X