Daniel (aka BaristaDK) smed i anden sammenhæng et link op til en helt vidunderlig tysk webshop, Pasmarose.de.
Så var det lige jeg bladrede lidt rundt og fandt denne tamper til den nette sum af 350 Euro!!
hmy: Den er lavet af damaskus stål, som jeg ikke anede hvad var, så jeg måtte tage Wikipedia til hjælp:
Udover dette fra Wikipedia har jeg kun ekunne finde ud af, at damskus stål åbenbart blev brugt til samuraisværd og i dag bruges til kvalitetsknive. Jeg er stadig ikke sikker på hvad det er, eller hvorfor jeg skulle ønske mig en tamper i dette materiale?
Så var det lige jeg bladrede lidt rundt og fandt denne tamper til den nette sum af 350 Euro!!

I ældre tid brugtes, især til våben, damasceret stål (efter byen Damaskus). Det var en teknik, hvor rent jern opkulledes ved opvarming i en lukket ovn sammen med kulstof. Dette kunne give helt op til 1,8% kulindhold. Ved at smede det sammen med rent jern kombinerede man de to materialers egenskaber til et materiale, der var hårdt og fleksibelt på samme tid, faktisk ligesom vores tænder; en hård emalje udenpå og blødt ben indeni.
Comment