Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny tamper, anyone?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny tamper, anyone?

Daniel (aka BaristaDK) smed i anden sammenhæng et link op til en helt vidunderlig tysk webshop, Pasmarose.de.

Så var det lige jeg bladrede lidt rundt og fandt denne tamper til den nette sum af 350 Euro!! hmy: Den er lavet af damaskus stål, som jeg ikke anede hvad var, så jeg måtte tage Wikipedia til hjælp:

I ældre tid brugtes, især til våben, damasceret stål (efter byen Damaskus). Det var en teknik, hvor rent jern opkulledes ved opvarming i en lukket ovn sammen med kulstof. Dette kunne give helt op til 1,8% kulindhold. Ved at smede det sammen med rent jern kombinerede man de to materialers egenskaber til et materiale, der var hårdt og fleksibelt på samme tid, faktisk ligesom vores tænder; en hård emalje udenpå og blødt ben indeni.
    Udover dette fra Wikipedia har jeg kun ekunne finde ud af, at damskus stål åbenbart blev brugt til samuraisværd og i dag bruges til kvalitetsknive. Jeg er stadig ikke sikker på hvad det er, eller hvorfor jeg skulle ønske mig en tamper i dette materiale?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Ny tamper, anyone?

350€ .. de må da ha trådt på deres kønsorganer ... :blink:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg er ikke helt sikker på at der er anden forklaring en \"fordi man kan\" hvilket iøvrig også sagtens kan værre forklaring nok.
      Men hvis jeg skl forsøge at komme med en forklaring som giver lidt mere menig så kunne det værre at man ønsker at lave en tamper hvor kaffe ikke klæber så meget til basen på tamperen. Jeg har intet videnskabeligt belg for den forklaring, men jeg ved fra min køkkenknive at mine damaskus knive har den \"funktion\". Men jeg hælder nu altså mest til den første forklaring
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Det må bare være rent lir. Og liret er den da bestemt også.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Latterligt:P
          Den med klæbeevnen tror jeg ikke på og så er det vidst heller ikke et større problem.
          Fordelen ved damasceret stål er at hårdheden er betragteligt hårdere en vanligt stål ( > 60 Rockwell), hvilket gør at man kan slibe kniven meget skarpere.
          Ulempen er at stålet også er mere sprødt, hvorfor man ikke skal skære i knogle eller semifrosne ting, for så springer der stykker af ægen. Sidstnævnte illustrerede min kone på fornemste vis sidste år med min nye Hatori 24 cm:angry:
          Hvad det skulle gøre godt for i en tamper kan jeg ikke se, med mindre man vil bruge kanten til at åbne kaffeposen med:cheer: Og hvis man hører til typen der banker på siden af PF splintrer tamperen sgu nok.
          Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
          Mazzer Mini electronic b
          Genecafe
          58 mm konveks Motta tamper

Comment

EPO wrote:
            Jeg er ikke helt sikker på at der er anden forklaring en \"fordi man kan\" hvilket iøvrig også sagtens kan værre forklaring nok.
            Det kunne også være forklaringen på at købe sådan en fætter. ...fordi man har alt for mange penge! :laugh:
            Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

OSB wrote:
              Latterligt:P
              Den med klæbeevnen tror jeg ikke på og så er det vidst heller ikke et større problem.
              Det er heller ikke fordi at jeg syntes der er noget specielt stort problem med kaffe som \"klæber fast til basen. Men jeg har lagt mærke til at når jeg eksempelvis skærer kylling med henholsvis min 3-lags Hattori (FH-7) og min damask Hattori (HD-13) så hænger der mindre \"skrammel\" fast på HD-13\'er end på FH-7\'er.

OSB wrote:
              Ulempen er at stålet også er mere sprødt, hvorfor man ikke skal skære i knogle eller semifrosne ting, for så springer der stykker af ægen. Sidstnævnte illustrerede min kone på fornemste vis sidste år med min nye Hatori 24 cm:angry:
              Det er præsis derfor fruen overhoved ikke få lov til at komme i nærheden af mine knive.
              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

350 euro, donner wetter....det vil måske pynte med et fint snittet stykke træ....
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Casadio Macinadosatore Istantaneo
                Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                Pullman/Synesso ridgeless
                Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

Lige en tamper mere i prisklassen, eller hvis nogen står og mangler ideer til hvad påskeharen kunne overraske med
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Mads Ole. Kender ikke Damaskusstål, men har selv bestilt en ny pullmanntamper med flad bund(hvilket pullmann anbefaler fremfor konveks). Det var lækker at bestille en ny skræddersyet tamper. Pullmann har 2 former for stål. 304 og 316 er de 2 grader. Begge er 1. klasses stål, hvor den sidstnævnte er mere for purister, eller til et meget travlt sted. De siger at stål fra udviklingslande er af en dårlige kvalitet, og krakelerer nemmere på overfladen. Udover tampere har de synessokurve. Jeg glæder mig til mine kommer uden kant indeni(gí´r større doseringsfrihed, nårs massefylden varierer nogen gange temmelig meget i svingende temperaturer). På Pullmans hjemmeside besvares mange spørgsmål, som jeg glæder mig til at få større erfaring med. mvh. Thomas

Comment

Pullmann laver altså også bare fede tampere... Især den nye barista (eller hvad den hedder) er super fed...
                      Administator på espressobar
                      Izzo Alex Duetto
                      Toper Cafemino
                      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Kaffeagenterne forhandler den, men hvorfor vises mon kun den konvekse bund? Pullmann anbefaler den flade, hvis man vil gøre sig ulejlighed med at distribuere kaffen inden tampning.

Comment

Hamilton wrote:
                          Pullmann har 2 former for stål. 304 og 316 er de 2 grader. Begge er 1. klasses stål, hvor den sidstnævnte er mere for purister, eller til et meget travlt sted. De siger at stål fra udviklingslande er af en dårlige kvalitet, og krakelerer nemmere på overfladen.
                          Der er nu ikke det store hokus pokus ved bag numrene 304 og 316, det er standard rustfrit stål som også er det der bruges til konens gryder og også kaldes 18/8 og 18/10.

316 (18/10) er syrefast og må foretrækkes hvis man brygger espresso i maritime omgivelser....Thybo... :laugh: :laugh:
                          Miss Silvia m. Manometer & PID
                          Rocky SD
                          Xpressivo Barista stamper
                          Behmor 1600

Comment

Må lige tilføje til listen af rigtigt gode tampere at den her http://www.espro.ca/tamper.php er super at arbejde med. Den har en fjederanordning indbygget som giver et lille klik inde i hånden ved rigtig pres. Eneste minus er måske nok at jeg sikkert stadigt ikke har det rigtige pres i hånden fordi jeg er så vant til at bruge den her.

Det er superkvalitet. Findes kun med flad bund.

Lille instruktionsvideo på hjemmesiden - viser endda også hvordan man laver espresso

Har selv købt min i Seattle og ved ikke om den kan fås i DK, desværre.
                            /bjerner

Carimali Eta Beta

Comment

Hey !
                              Så vil jeg lige slå et slag for denne stamper jeg købte hos pasmarose.de. http://www.pasmarose.de/catalog/inde...508452270c538e
                              Bunden kaldes Plan2Konveks. Størrelsen er hele 58,6mm og den er et \"perfect fit\" til min silvia.
                              Jeg bestilte stamperen torsdag formiddag og modtog den lørdag formiddag.
                              Prisen var ca 400kr,- en god besparelse i forhold til DK.
                              Mazzer Mini Electronic A
                              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                              Gene Café kafferister
                              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                              Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Working...
                              X