Opslag

Collapse
No announcement yet.

Stamper til gammel Francisfrancis X1

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stamper til gammel Francisfrancis X1

Jeg har for nogle måneder siden erhvervet mig min første espresso maskine, en francisfrancis X1. Så vidt jeg kan se er det den gamle model jeg har fået med alu boiler. Jeg har et portafilter til maskinen men ingen stamper endnu. Filteret er mellem 52 og 53mm, jeg har prøvet en stamper på 53mm fra Xpressivo hos kaffeagenterne, men den var en lille smule for stor. Jeg går udfra jeg skal have fundet en stamper på 52mm, men jeg syntes ikke mine utallige søgninger på nettet har givet noget udbytte.
    Er der nogen der har nogle forslag?

Mit eneste umiddelbare alternativ, er at få lavet en stamper hvilket jeg har mulighed for, men så mangler jeg bare nogle præcise mål. Så hvis der er nogen der har nogle gode mål på en stamper ville det være skønt!

Mvh Gustav
    Just an analog guy, in a digital world..

Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
    Mahlkönig Vario Mk3
    Motta tamper

Re:Stamper til gammel Francisfrancis X1

Risteret har 52 cm stampere, og ifølge deres guide burde det også passe til den gamle X1.

http://www.risteriet.dk/catalog/prod...d=4&postsid=35

http://www.risteriet.dk/produkter/Stampere.html
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Og mens du er i gang, vil det også være en god idé at købe en kværn. Espresso uden en kværn er som en cykel ud dæk: Det kan gode lad sig gøre, det er bare rimeligt ubehageligt.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Ja det kan godt blive en ubehagelig tur Jeg er dog også ved at se efter en kværn og kigger lige pt. på en Tre spade Ill macinino, måske er der nogen herinde der har forslag til en god kværn til omkring 1000-1500kr?

Ang. stamper, så har jeg godt set at de har reg barber i 52mm men det bliver en dyr omgang hvis jeg vælger at købe det. Det er jo 325kr for basen og 220kr for håndtag. Ville gerne hvis jeg kunne finde noget til omkring 300kr.

Mahlkönig Vario Mk3
        Motta tamper

Comment

Gunde wrote:
          Og mens du er i gang, vil det også være en god idé at købe en kværn. Espresso uden en kværn er som en cykel ud dæk: Det kan gode lad sig gøre, det er bare rimeligt ubehageligt.
          Hehe - den analogi får du lige en Karma for
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

GKN wrote:
            Ja det kan godt blive en ubehagelig tur Jeg er dog også ved at se efter en kværn og kigger lige pt. på en Tre spade Ill macinino, måske er der nogen herinde der har forslag til en god kværn til omkring 1000-1500kr?
            Jeg synes måske nok det er lidt i underkanten. Jeg ville så nok vente til der kom en ordentlig (2000-3000 kroners fra ny) til salg brugt herinde. Måske er der allerede.

Ang. stamper, så har jeg godt set at de har reg barber i 52mm men det bliver en dyr omgang hvis jeg vælger at købe det. Det er jo 325kr for basen og 220kr for håndtag. Ville gerne hvis jeg kunne finde noget til omkring 300kr.[/quote]

Jeg tror desværre du må slippe de mange penge. De fleste 300 kroners stampere kommer i standard størrelser 58 cm og 53 cm.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

MoBak wrote:
              Hehe - den analogi får du lige en Karma for
              Mange tak!
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

Velkommen til en dyr hobby... :woohoo:

Apropos kværn, er der en der sælger en Tre Spade her på sitet til 500,- mener jeg.

Mht, FF X1 har jeg ikke så meget kendskab til den, har dog haft en, men kun meget kort tid inden den blev opgraderet, da jeg fandt noget bedre og den jeg havde fået fat i, også var med alukedel og kun podfilter.
                Mht Alu-kedel er den ikke så temperaturstabil, som den nyere model, hvorved resultatet i koppen kan være svingende. Men det er noget med at man kan tænde steam-knappen midt i shottet for at holde temperaturen så stabil som muligt.

Alt afhængig af budget mm ville jeg nok overveje at sælge maskinen igen og lede efter noget mere gængst eks. Silvia.
                Eventuelt købe kværnen du lidt havde i tankerne og så tjekke hvad der er af brugte maskiner, for som du selv siger en stamper til X1\'ern er dyr i og med den har et ukurant mål.

Comment

Jeg er ikke helt enig med LSM. Ingen tvivl om at FrancisFrancis er inferiør maskine (i forhold til Silva, Oscar etc), men jeg vil påstå at med en tilstrækkelig kværn, vil man kunne få glimrende resultater.

Jeg har en veninde, der har en Saeco Aroma. En irriterende lorte maskine, som parret med min Rocky og frisk kaffe, kunne lave helt ok shots da jeg prøvede.

Jeg synes derfor at det ville være bedre at starte med at købe en ordentlig kværn (Compak K3, Rocky ol.), og så opgradere maskinen senere hen.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

Altså jeg tror efterhånden også at jeg har læst mig til at FrancisFrancis ikke er svaret på en super espressomaskine. Men på den anden side har jeg en kammerat som med hans francisfrancis med messing kedel, og en relativt billig KRUPS kværn, http://www.risteriet.dk/produkter/Kv...ffekvaern.html laver nogle gode espressoshots. Så jeg tror også jeg vil gå efter en god kværn, men jeg må indrømme at Rocky\'en er lidt pebret for mit budget.. Er der nogen der har erfaring med nogle kværne der er lidt billigere som f.eks. ill macinino?

En anden ting, er der en der har nogle mål på en stamper, jeg tænker lidt på hvor mange milimeter der skal være i forskel fra midten af bunden, til bundens kant, altså det område der er konveks?

Mahlkönig Vario Mk3
                    Motta tamper

Comment

Der er også denne kværn: http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=529

Hvis budgettet ikke er til Rocky eller lign pt., så ville jeg dog vente med at købe og vente til at der var nogen, der solgte en brugt Rocky/K3/eller-hvad-de-ellers- hedder kværn. Det vil du blive langt mere tilfreds med. - Og dine shots vil owne din kammerats shots, messing keddel eller ej.

Ang. dit spørgsmål om stampermål, så forstår jeg det ikke. - Så længe stamperen passer i filteret, så tror jeg dog ikke, at det er noget du skal bekymre dig om.

Moccashop.dk har også lidt kværne. Zassenhauserne og I-Mini er måske også nogle bud: http://moccashop.dk/group.asp?group=20
                      Mvh Morten

--------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

Comment

Hvis du gerne vil have en billig tamper så kig på www.kaffegrossisten.se der kan du få en reg barber til omkrign 400,- inkl. basen.

De har også et bredt udvalg af billigere modeller til en 280-300,-

De står under \"kaffepress\"

/Mark
                        Rancilio Silvia
                        Rancilio Rocky
                        Motta Kander
                        Reg Barber Tamper, convex

Comment

mark.bourgh wrote:
                          Hvis du gerne vil have en billig tamper så kig på www.kaffegrossisten.se der kan du få en reg barber til omkrign 400,- inkl. basen.

De har også et bredt udvalg af billigere modeller til en 280-300,-

De står under \"kaffepress\"

/Mark
                          Den pris er i så fald vel eksklusiv fragt? De skriver at de tager 299 sek for at sende til DK. :S
                          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Den havde jeg lige glemt.. kaffegrossisten er faktisk kun god hvis man skal have flere ting.. I det fragten falder til 149,-

Mere hvis der også blev ledt efter en kværn, så er det et godt sted at finde en også en god kværn der koster ca 2000,- svenske.. en rancilio rocky koster også ca 500,- mindre end herhjemme..

Bare et forslag
                            Rancilio Silvia
                            Rancilio Rocky
                            Motta Kander
                            Reg Barber Tamper, convex

Comment

Tak for de mange svar, super fedt når man er ny i faget og på forummet for den sags skyld

Ang. stamper, så er min farfar sat på opgaven at dreje en til mig i 52mm.

Mht. kværn, så står den lidt stille endnu Er der nogen der kan forklare mig hvad der er det gode ved rockyen fremfor f.eks. Tre spade Ill macinino? Jeg vil gerne have en god kværn så jeg også er sikret mig hvis/når jeg engang skal have en bedre præsterende espressomaskine, men dog er prisen også en afgørende faktor for mig. Det lyder godt nok lidt som om alle skriger Rancilios Rocky kværn er den rette.

Mvh Gustav

Mahlkönig Vario Mk3
                              Motta tamper

Comment

Working...
                              X