Hvor vil i anbefale at købe en tamper/stamper
Opslag
Collapse
No announcement yet.
Tamper
Collapse
X
-
Re:Tamper
Hmm, der er da mange forskellige gode forhandlere derude.
Umiddelbart vil jeg sige at det kommer an på hvor du bor, jeg syntes det er rarest at lige kunne prøve stamperen inden køb. Du ved hvordan den ligger i hånden og sååånt :-)
Men, Risteriet har et pænt udvalg, det samme har Kaffemekka og Kaffeagenterne.
Jeg har selv haft et par stykker fra de forskellige steder, indtil jeg fik lavet en efter mål.Administator på espressobar
Izzo Alex Duetto
Toper Cafemino
Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)
Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...
-
-
takker... må hoppe forbi risteriet en af de nærmeste dage...\\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin
Comment
-
-
Lyder som en god ide.
Det har normalt en del forskellige RegBarber på lager, og så vidt jeg husker også Impod.Administator på espressobar
Izzo Alex Duetto
Toper Cafemino
Comment
-
-
Reg Barber holder max. jeg har personligt ikke set tampere i samme kvalitet fra andre producenter, eneste problem er at det kan væære svært at vælge farve :P
Jeg har eksempelvis 5 forskelligevarver + en Radical Pro :whistle:Michael EPO Rasmussen
Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche
Comment
-
-
Hvor meget religion er der lige ved stampere? Om noget? Jeg kan godt se at de plastic stampere man får med (f.eks ved køb af ny Silvia eller Mazzer) ikke er meget værd. Meeen, så er det vel heller ikke så stor forskel, på de forskellige?
Men omvendt så skal man heller ikke forklejne \"feel-good\"-effekten- Dvs. hvis det er lækkert og du har en god fornemmelse med den, når du laver dit shot, så får du også en bedre oplevelse, end hvis du stod tænkte, \"den er godt nok lam min stamper\".
Lidt ligesom i golf - en medium hcp spiller vil måske ikke rent teknisk mærke den store forskel om han spiller med et golf-sæt til 3k eller 8k - MEN bare \"feel-good\"-effekten er nok til at fremskabe nydelse.
Hva\' så? Er det religion eller \"feel-good\" eller begge dele eller?:woohoo:Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
...when the pupil is ready, the teacher will appear...
Comment
-
-
Klart begge dele.
Personligt syntes jeg man skylder sin maskine en ordentlig stamper. Det er trodsalt et vigtigt værktøj.Administator på espressobar
Izzo Alex Duetto
Toper Cafemino
Comment
-
-
Brownie wrote:
Lidt ligesom i golf - en medium hcp spiller vil måske ikke rent teknisk mærke den store forskel om han spiller med et golf-sæt til 3k eller 8k - MEN bare \"feel-good\"-effekten er nok til at fremskabe nydelse.
Hva\' så? Er det religion eller \"feel-good\" eller begge dele eller?:woohoo:Michael EPO Rasmussen
Comment
-
-
EPO wrote:
Brownie wrote:
Hva\' så? Er det religion eller \"feel-good\" eller begge dele eller?:woohoo:
Rancilio Silvia - PID
Macap MC4 Stepless
Behmor 1600
Xpressivo Presso Barista
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery
Comment
-
-
næsten rigtigt: Det med at stampe den store bold sker som regel først efter man har svunget efter den lille bold...Rancilio Silvia - PID
Macap MC4 Stepless
Behmor 1600
Xpressivo Presso Barista
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery
Comment
-
-
Shotmaker wrote:
næsten rigtigt: Det med at stampe den store bold sker som regel først efter man har svunget efter den lille bold...inch:
Michael EPO Rasmussen
Comment
-
-
Altså, nu belønnede jeg lige mit rygestop (7 uger), med en dejlig sort blank Reg Barber 58mm - konveks.
NNNØØØJJJJ, den er for fed. Den er virkelig lækker.
Religion eller ej. Jeg bruger stort set kun naked PF - og har siden torsdag hvor jeg fik den ikke haft det store channeling, hvilket jeg da godt kunne være ude for hver 3-4 gang med den gamle. Jeg er sikker på det ligger ved tamperen :laugh: :woohoo: :whistle: :whistle: ~ og ikke at jeg er så vild med den at jeg bare står og kræser med den...Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
...when the pupil is ready, the teacher will appear...
Comment
-
-
Brownie wrote:
Religion eller ej. Jeg bruger stort set kun naked PF - og har siden torsdag hvor jeg fik den ikke haft det store channeling, hvilket jeg da godt kunne være ude for hver 3-4 gang med den gamle.
I virkeligheden ville det være FEDT, hvis man sammen med en tamper fik leveret tre filterkurve (7, 14 og 21 gram)der alle sammen var udvalgt og matchet specifikt til den tamper man købte. Jeg har stået med den samme tamper og en hel stak filterkurve, og da der tilsyneladende er STOR variation i filterkurvenes størrelse (selv fra samme produktionsbatch).
Alternativt kunne man, når man bestilte sin tamper, bede om at få tilsendt en helt stak på 10 filterkurve, i hver af de ønskede størrelser, og når de så ankommer med posten, kan man afprøve tamperen ved en meget simpel test i hver af filterkurvene, og vælge den der er det bedste match (og måske beholde en ekstra som backup).
Jeg er fuldstændig klar over at de fleste af os har 2-3 forskellige tampere, men kun en enkelt eller to filterkurve i hver størrelse... mit argument er bare at det er billigere at købe og afprøve flere forskellige filterkurve end tampere.
Jeg er også klar over at der er diskussion om hvor meget \"slup\" der skal være omkring tamperens kant i forhold til filterkurven. Men her lader der til at være konsensus blandt de \"anerkendte\" kilder. I stedet for at snakke om tiendedele millimeter, så kan man udføre en meget enkel test:
Tamperen skal helst passe så godt ned i kurven, at hvis den stilles en lille smule skævt, så sidder den fast.
Jo - der er nogle der tamper med NSEW teknikken, for at kompensere for en for lille tamper - men har man en filterkurv der passer til sin tampe (og ikke omvendt - en tamper der passer til sin filterkurv), så bliver NSEW teknikken helt overflødig - for så kan man bare tampe, pukken pakket, og man får et absolut minimum af channeling.Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
Østerbro
La Marzocco GS3
Mahlkönig K30 Vario
Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
Comment
-
Comment