Opslag

Collapse
No announcement yet.

Aeropress

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Aeropress

Ja - så fik jeg åbnet pakken med min nye Aeropress, købt ved arrangementet i Århus.

Det er en lidt morsom indretning. Da jeg åbnede den herhjemme, og skulle finde ud af hvordan den virkede, sad min hustru og kiggede undrende med. Efter at have læst brugsanvisningen, forklarede jeg hvordan den skulle bruges, og min hustrus kommentar? \"Og når du så har lavet kaffen kan man jo bruge den som brystpumpe, så kan man også få mælk\". Denne lidt lakoniske kommentar fik os alle til at bryde sammen i krampelatter - og jo, man skal nok have ejet en brystpumpe, for at kunne se ligheden.

I dag fik jeg så prøvet at lave kaffe på min Aeropress. Den er indkøbt med arbejdet for øje, hvor man ikke kan få en ordentlig kop kaffe, om så ens liv afhang af det. En elkeddel og en Aeropress samt lidt friskmalede bønner som man tage med hjemmefra om morgenen - det er planen.

Maskien er nem at betjene. Et mål kaffe for hver espresso du vil lave. Kaffen er ikke som \"ægte\" espresso, og der er ingen crema, men holdaop hvor det smager dejligt. Rund og behagelig. Det er ikke en kop kaffe man kan byde mennesker der normalt er til dryp- eller stempelkaffe, dertil er den ALT for stærk, men man kan hælde mere vand i stemplet, og evt. spæde den færdige kaffe op med lidt vand når man er færdig for at få præcis den styrke man vil have. Jeg tog lidt vand fra espressomaskinen.

Jeg prøvede dernæst at dampe lidt mælk, og selv om slutresulatet blev lidt lyst, så lykkedes det faktisk at lave en Caffè Latte lignende drik, endda med lidt Latte Art på toppen, og det smagte faktisk ganske hæderligt.

Der er en smule rengøring når man er færdig, men de enkelte plastikdele skylles nemt rent under vandhanen, og med lidt sulfu er det nemt at gøre dem helt rent. Jeg sluttede med at skylle grundigt i varmt vand.

Min konklusion er (indtil videre) at det er en fremragende maskine at bruge på en arbejdsplads, hvor det ikke er til at få en kop ordentlig kaffe. Den kan også sagtens tages med \"på farten\" omend det måske er en smule mere bøvlet end en termokande med færdiglavet kaffe. Smagen er fantastisk - MEGET lidt bitterhed som ved et skud sød espresso - ikke så meget hjerte, men stadig tilstrækkelig syrlighed til at åbne smagsløgende. Blenden jeg brugte var den jeg købte ved espressobar-arrangementet, og jeg lavede ingen særlige justeringer på min kværn.

Aeropress kan købes hos Quahwa for 250,- kroner.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Aeropress

Hej
    Ja, jeg har haft meget sjov med min Aeropress. Du har helt ret. Det er ikke espresso. Men det er en glimrende stærk kop kaffe man får. Helt sin egen type, synes jeg.

Godt at høre du kan lide den.

Her er tråden hvor der tidligere var snak om de
    til nyankomne.

Jeg kværner en anelse grovere end til espresso. Jeg vil anbefale at lade vandet køle en del af for at undgå unødig bitterhed.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

Nu har jeg også haft fornøjelsen af at værre Aeropress ejer i et stykke tid og jeg kan kun tilslutte mig at det er et sjovt stykke legetøj. Dem er fantastisk at ha med på rejser eksempelvis.
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg vil da også lige indrømme at jeg er vild med Aeropress. Jeg har haft den i 1½ års tid og kan kun sige positive ting om denne lille fixe brygger. Jeg bruger den mest i forbindelse med ferier osv. hvor jeg er væk fra espressomaskinen. Jeg foretrækker helt klart at blande Aeropress \"espressoen\" med vand for at nyde en god rund, blød og mild kop kaffe.

--> Hobzon.... Du er jo ikke bleg for at pløje dig igennem diverse laaaaange amerikanske forum tråde Hvis du vil vide mere om Aeropress\'eren kan jeg klart anbefale denne tråd, hvor opfinderen og producenten af Aeropress deltager aktivt: http://www.coffeegeek.com/forums/coffee/machines/195166
        God fornøjelse

/Kim
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

klaus wrote:
          Jeg beklager - jeg burde naturligvis have postet min egen anmeldelse i samme tråd, men jeg havde faktisk glemt at jeg havde oprettet den :blush:
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

KimH wrote:
            Hvis du vil vide mere om Aeropress\'eren kan jeg klart anbefale denne tråd, hvor opfinderen og producenten af Aeropress deltager aktivt
            Takke mange gange Kim - den vil blive læst snarligt :-)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Comment

hvadså når man har brugt de filter, der er med til den, hvor kan man så købe nogen nye..

Comment

Kaffeagenterne sælger ekstra filtre. Jeg mener der følger 350 stykker med, og de sælges i pakker med yderligere 350 stykker, så en pakke holder et stykke tid.
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Comment

Quahwa og Kite-Sailing sælger også pakkerne med filtre. Man kan genbruge filtrene op til ca. 20 gange hver, så det er ikke som om du løber tør lige med det samme Du kan tilmed eksperimentere med at skære kaffefiltre ud
                  Sort som en panter, sort som slanter
                  Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                  Sort som piloten I en Tie Fighter
                  Sort som pletterne på Pongo
                  Sort som alle andre end Tintin I Congo
                  Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                    Man kan genbruge filtrene op til ca. 20 gange hver, så det er ikke som om du løber tør lige med det samme
                    Dette har jeg prøvet og det er efter min bedste overbevisning noget snask at stå med, når man skal skylle og tørre filtrene. Det er ganske rigtigt at man kan gøre det, personligt synes jeg bare det er bøvlet.

Jeg mener at en pakke med 350 filtre koster omkring en halvtredser, så det er faktisk ikke så dyrt at smide et filter ud for hver kop man laver.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                      ...efter min bedste overbevisning noget snask at stå med, når man skal skylle og tørre filtrene. Det er ganske rigtigt at man kan gøre det, personligt synes jeg bare det er bøvlet.
                      Jeg må indrømme at ind til jeg tog på ski ferie havde jeg ikke havde prøvet at genbruge filteret. Men når man glemme at tage nye filtre med på ferie så bliver man jo nød til at genbruge og jeg må sige at jeg ikke helt er enig i din btragtning om at det er noget snask og stå med, men jeg skal på den anden side så også indrømme at hvis jeg havde haft filtre med så havde jeg ikke genbrugt :whistle: :blush:
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

Alan, der har opfundet Aeropress genbruger også sine filtre
                        Sort som en panter, sort som slanter
                        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                        Sort som piloten I en Tie Fighter
                        Sort som pletterne på Pongo
                        Sort som alle andre end Tintin I Congo
                        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                          Alan, der har opfundet Aeropress genbruger også sine filtre
                          AAAhhhh det skriver du bare for at give os dårlig samvitighed
                          (og det virker inch
                          Michael EPO Rasmussen

Comment

Jeg overvejer at købe en mini e sammen med en aeropress og så købe en maskine når det er lidt flere penge på kontoen. Er det nogen som har erfaring med den sammensætning?
                            Mazzer Mini E
                            NS Musica

Comment

Working...
                            X