Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mokkakande

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mokkakande

Hej allesammen.

Dejligt forum i har jer her

Her kommer lige et spm. fra et nyt medlem.
    jeg vil gerne have mig en mokkakande, og ja, jeg ved godt den ikke laver espresso men mokka.
    Mit spørgsmål drejer sig om kvalitetsforskellen på dem. Jeg har fundet nogle på nettet som ser fine ud til ca. kr200 for en 3.kops model, men den anden dag stødte jeg ind i en til 125 kr i Winthers Kaffe i odense, hvorfor pokker er den så billig, det plejer jo at være dyrere i fysiske butikker ? ekspedienten anede tydeligvis intet om det da jeg begyndte at spørge ind, hun var også overbevist om at den var til at lave espresso i, fordi de kaldte den altså en espressokande hos dem, hmmm. hvad så hvis de havde kaldt den en natpotte, hvad laver den så.
    anyways -short story long Hvad skal jeg være opmærksom på, og har kvaliteten af kanden stor betydning? evt. nogle gode forslag til en god kande til rimelig pris?
    If you don\\\'t shoot, you don\\\'t score!

Re:Mokkakande

Hei Bloof og velkome til.
    Lad mig starte med at sige at der er kvalitets forskel på mokka kander, men når det så er sagt så behøver kvalitet ikke koste alverden. Jeg har selv flere Bialetti kander som jeg bruger jævnligt og som jeg, for at par stykkers vedkomende, har haft i mange år (den ene har snart 10 års jubilæum). En alm tre koppers Bialetti koster 185 kr hos eks risteriet. Men hvis du virkelig vil ha noget lir udstyr så skal du gå efter en Bialetti Brikka som har forstærket ventil der gør at den kommer op på et tryk på 2-3 bar ogder med producere betydelig mere \"crema\" end en alm mokka kande som kun kommer op på ca 1 bar.
    Men en helt alm Brikka kan man få mange gode kopper kaffe ud så hvis du ikke gider bruge en mindre formue på en kande vil jeg kart anbefal esådan en.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hej
      Bialetti er sagen.
      Men inden du køber bør du overveje dit behov.
      Jeg købte først en 3 kops, men da min kæreste drikker mokka, fik jeg ikke brugt den meget, da tre kopper er lidt i overkanten til mig.
      Senere fik jeg købt en 1 kops. Det er en fiks lille sag, og den har jeg i længere perioder brugt et par gange om dagen. Fordi man laver en kop ad gangen får man brugt den mere, når man ikke skal smide en masse dyr kaffe ud i vasken.
      God fornøjelse
      Mvh
      Michael

Comment

Tak for svarene.

Tror jeg kigger lidt på Bialetti Brikka.
        Men hvordan er det med 1-3-6 kop modellerne, jeg er for det meste kun mig selv, så en 1 kops ville nok være mest anvendelig. Men kan man ikke lave 1 kop på en 3 kops kande f.eks?

Hvordan med kaffen, jeg har ingen kværn, og ikke råd til at anskaffe en lige nu, kan jeg ikke bare købe friskkværnet hos kaffehandleren og så opbevare det køligt i en lufttæt beholder?

Comment

Til 1 kop skal du nok have en 1-kops, da kaffekammeret gerne skal fyldes.

Du kan sagtens købe friskkværnet - men køb da kun 250g ad gangen - så er du nødt til at købe lidt oftere. Alternativt kan du overveje at købe en Zassenhauss eller Peugeot håndkværn - Specielt Zass laver suveræne kværne - De koster vel en 3-600,-
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Vil det sige at hvis jeg skal lave mokka til mere end mig selv skal det laves af 2 omgange, det må jeg lige overveje.

Hvad med kaffekværne fra krups, hvordan er de sådan rent kvalitetsmæssigt. Nu er de tsådan at jeg arbejder hos elgiganten og kan derfor erhverve sådan en her ret billigt:

Hvis jeg vælger ikke at købe en kværn, er der så nogle gode råd mht. opbevaring of kaffen så det bevarer mest mulig smag.

Comment

Jeg kan ikke engang finde ud af om det er en kværn med knive eller om det er en \"burr grinder\".
              Umiddelbart vil jeg tro at en håndkværn som Peugeot og Zassenhauss er meget bedre.
              Hvis du køber færdigmalet kaffe, skal du kun købe lidt ad gangen da holdbarheden er kort (eller kvaliteten bliver dårlig meget meget hurtigere). Lufttæt beholder som patentglas eller lign.
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Umiddelbart er det den samme som de sælger hos risteriet, men er ikke helt sikker.

Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Men jeg tror bare jeg køber friskkværnede i første omgang, så kan jeg spare lidt op til oget bedre udstyr senere.

Comment

bloof wrote:
                  Vil det sige at hvis jeg skal lave mokka til mere end mig selv skal det laves af 2 omgange, det må jeg lige overveje.
                  Ja det vil det.

bloof wrote:
                  Hvad med kaffekværne fra krups, hvordan er de sådan rent kvalitetsmæssigt. Nu er de tsådan at jeg arbejder
                  hos elgiganten og kan derfor erhverve sådan en her ret billigt
                  Jeg har selv sådan en krups sag og jeg meget lidt imponeret over den, jeg bruger den meget sjældent og kun til
                  stempel, jeg har til gengæld en Zassenhauss som jeg bruger på arbejdet og det holder max!! så hvis det var mig
                  ville jeg spare sammen til en Zassenhauss frem for at bruge pengene på en Krups
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

bloof wrote:
                    Umiddelbart er det den samme som de sælger hos risteriet, men er ikke helt sikker.

Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Men jeg tror bare jeg køber friskkværnede i første omgang, så kan jeg spare lidt op til oget bedre udstyr senere.
                    Ja det er den samme kværn, jeg vil dog sige at jeg ikke er enig i risteriet\'s vurdering i at den er en god kværn
                    til stempel og mokka kande, den kan lige gå an til stempel men så heller ikke mere efter min mening.
                    desuden er en er den 200,- dyre end en Zassenhaus, hvis man skal betael fuld pris:
                    Michael EPO Rasmussen

Comment

Kan godt anbefale Brikka modellen. Synes den er væsentligbedre end de alm. modeller. Særligt når man lærer den at kende. Brugte den et par år og lærte at lave en rigtig god mocca med en flot crema.

Husk ikke at stampe kaffen og sluk eller skrue helt ned for varmen når kaffen begynder at komme op.

Mener iøvrigt ikke du kan få den i en 1 kops model. 3 kops er vist den mindste.

God fornøjelse.
                      Bjarne. København K

Rocket Cellini
                      ECM K2
                      Reg Barber stamper

Comment

Working...
                      X