Opslag

Collapse
No announcement yet.

Laver en \"Stovetop\"-potte espresso?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Laver en \"Stovetop\"-potte espresso?

Hey,

Nu har jeg et par år (rettere ti), haft en Bodum Verona Stovetop espresso potte stående i mit kaffeskab:
    http://www.amazon.com/Bodum-Verona-S.../dp/B00005LM13

Og nu læser jeg så meget godt om espresso, at jeg måske skulle prøve lidt i den boldgade. Men laver ovenstående overhovedet noget, der minder om espresso, eller laver den bare stærk kaffe?

// Egholm

Re:Laver en

Egholm wrote:
    Og nu læser jeg så meget godt om espresso, at jeg måske skulle prøve lidt i den boldgade. Men laver ovenstående overhovedet noget, der minder om espresso, eller laver den bare stærk kaffe?

// Egholm
    Hej Egholm,

Kanden fra Bodum laver ikke espresso, men mokka. Forskellen er hovedsageligt trykket, som kaffen brygges under. En mokkakande kan lave fremragende kaffe. Om det er ringere eller bedre end espresso er en smagssag. Det vigtigste er at bruge frisk kaffe og ikke noget fra supermarkedet.

Men jeg kan da bestemt anbefale at hoppe på espressovognen. Men husk: Det vigtigste er at have en god kværn, så denne skal du regne med i budgettet inden du springer ud i en investering i en maskine...

Spørg endelig igen, hvis der er noget mere specifikt du vil vide...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej MoBak,

MoBak wrote:
      Kanden fra Bodum laver ikke espresso, men mokka. Forskellen er hovedsageligt trykket, som kaffen brygges under. En mokkakande kan lave fremragende kaffe. Om det er ringere eller bedre end espresso er en smagssag. Det vigtigste er at bruge frisk kaffe og ikke noget fra supermarkedet.

Men jeg kan da bestemt anbefale at hoppe på espressovognen. Men husk: Det vigtigste er at have en god kværn, så denne skal du regne med i budgettet inden du springer ud i en investering i en maskine...

Spørg endelig igen, hvis der er noget mere specifikt du vil vide...
      Tak for infoen! Tænk sig bare, Mokka...
      Jeg rister heldigvis selv min kaffe, så på det punkt går det nok.
      Angående kværn, så har jeg en Bodum Antigua (som jeg ikke tror kan gøre tricket), men har lige erhvervet mig en Zassenhaus håndkværn, som kan kværne rigtig fint...

Jeg prøver det sgu...

// Egholm

Comment

Hej Egholm! Velkommen til det danske fra TMC Håber det kører for dig

Jeg har selv en Bialetti mokkakande jeg bruger, dog meget sjældent efterhånden. Den laver dog fremragende kaffe! Ved ikke om antigua kan kværne fint nok - Det skal være næsten lige så fint som espresso, men din zass som jo kan lave super espressokaffe kan du med fordel bruge!

Held og lykke og god fornøjelse!
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hej Ordo!

ordo.dk wrote:
          Hej Egholm! Velkommen til det danske fra TMC Håber det kører for dig

Jeg har selv en Bialetti mokkakande jeg bruger, dog meget sjældent efterhånden. Den laver dog fremragende kaffe! Ved ikke om antigua kan kværne fint nok - Det skal være næsten lige så fint som espresso, men din zass som jo kan lave super espressokaffe kan du med fordel bruge!

Held og lykke og god fornøjelse!
          Tak tak! Jeg satser på at lave en mørk rist om lidt, så jeg kan prøve en af dagene!
          Hvad skal jeg riste? Du skrev (på TMC) at Kenya AA ikke gjorde sig godt som espresso...
          Nu prøver jeg lige at slå en smutvej for at komme igang: Hvad gør sig godt som mokka?

// Egholm

Comment

Egholm wrote:
            Tak tak! Jeg satser på at lave en mørk rist om lidt, så jeg kan prøve en af dagene!
            Hvad skal jeg riste? Du skrev (på TMC) at Kenya AA ikke gjorde sig godt som espresso...
            Nu prøver jeg lige at slå en smutvej for at komme igang: Hvad gør sig godt som mokka?

// Egholm
            Som espresso - og sikkert også til dels mokka - bliver meget syreholdige kaffer, som fx Kenya, ofte næsten udrikkelige. Det er bedre med en mere balanceret kaffe. Til espresso bruges det ofte at blande 2-4 forskellige bønner, for at fremhæve forskellige positive egenskaber ved de forskellige bønner. Men hvis du vil køre single origin, så prøv evt med en Brasiliansk Sweet Daterra eller i den lidt billigere ende en Fazenda Yellow Bourbon også fra Brasilien.

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
              Som espresso - og sikkert også til dels mokka - bliver meget syreholdige kaffer, som fx Kenya, ofte næsten udrikkelige. Det er bedre med en mere balanceret kaffe. Til espresso bruges det ofte at blande 2-4 forskellige bønner, for at fremhæve forskellige positive egenskaber ved de forskellige bønner. Men hvis du vil køre single origin, så prøv evt med en Brasiliansk Sweet Daterra eller i den lidt billigere ende en Fazenda Yellow Bourbon også fra Brasilien.
              Det var dælme hurtig svaret!
              Jeg starter med Yellow Bourbon - den har jeg nemlig ude i skabet :-)

Tak,
              Egholm

Comment

Egholm wrote:
                Det var dælme hurtig svaret!
                Jeg starter med Yellow Bourbon - den har jeg nemlig ude i skabet :-)

Tak,
                Egholm
                Det var jo heldigt. Hvis du synes den bliver lidt for \"kedelig\", og gerne vil have noget mere bid i den, kan du evt næste gang prøve at blande noget Kenya i. Jeg ville måske prøve noget med 20-25% og se hvordan det arter sig. Men det er jo altid godt at prøve bønnerne for sig først, så man lærer hvad det er de bidrager med...

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                  Det var jo heldigt. Hvis du synes den bliver lidt for \"kedelig\", og gerne vil have noget mere bid i den, kan du evt næste gang prøve at blande noget Kenya i. Jeg ville måske prøve noget med 20-25% og se hvordan det arter sig. Men det er jo altid godt at prøve bønnerne for sig først, så man lærer hvad det er de bidrager med...
                  Uha, jeg kan se et nyt eventyr forme sig :woohoo: - og med endnu flere parametre end i \"Eventyret om ristningen til stempelkanden\" (filmen er på vej, hold øje i jeres nærmeste Blockbuster)... :silly:

// Egholm

Comment

Egholm wrote:
                    Uha, jeg kan se et nyt eventyr forme sig :woohoo: - og med endnu flere parametre end i \"Eventyret om ristningen til stempelkanden\" (filmen er på vej, hold øje i jeres nærmeste Blockbuster)... :silly:

// Egholm
                    Bare vent - inden du får set dig om deltager du her: Espresso blandings DM forude .. :silly: :laugh: B)

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                      Bare vent - inden du får set dig om deltager du her: Espresso blandings DM forude .. :silly: :laugh: B)
                      Hahhaha! Åh nej, stop verden, jeg vil af...

Comment

Ja, man kan med fordel blande Kenya i espresso for at få en masse lyse toner tilført - Men pas på med for meget, jeg har brugt 10% med stor succes, har ikke prøvet med højere, da jeg troede at det ville blive lidt for syrligt... Etiopisk harrar, monsooned malabar og sulawesi gør sig også fint som espresso, malabar og harrar er nærmest faste ingredienser i mine blends
                        Sort som en panter, sort som slanter
                        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                        Sort som piloten I en Tie Fighter
                        Sort som pletterne på Pongo
                        Sort som alle andre end Tintin I Congo
                        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
                        X