Opslag

Collapse
No announcement yet.

Den rigtige kværne til både espresso og stempel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Den rigtige kværne til både espresso og stempel

Hej Mobak og alle andre

Jeg ser jo du har fået en Eureka-kværn. Den har jo en meget attraktiv pris...hvis den er lige så god som din Casadio. Men er den det? Jeg søger efter en kværn der kan bruges både til stempel og til espresso. Hvad er din vurdering af de to kværne?

Er der i øvrigt nogle forslag til en super-kværn til under 4000 kr? Eller skal man forberede sig på at give lidt mere hvis man ikke har tænkt sig at gå alt for meget på kompromis?
    :dry:
    Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
    Eureka Mignon
    Hottop P
    Bumper gear
    Zassenhaus 154
    Bodum gear

Reen rigtige kværne til både espresso og stempel

Jeg venter selv på at se hvad Mahkönig Vario kan præstere Den kommer til at koster under 4k og med stor lethed skifter den mellem stempel og espresso
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Ja, jeg har lige købt Eurekaen som ekstra kværn. Jeg laver både espresso og filterkaffe stort set hver dag, så det blev bare for træls at skifte rundt hele siden. Især fordi enhver kværn kværner bedst med en hvis mængde bønner i hopperen, og jeg blev nødt til at kværne med næsten tom hopper altid, for ikke at spilde urimeligt meget kaffe.

Mit indtryk af Eureka er rigtig godt. Især til stempel/filter. Til espresso har den desværre samme problem som alle andre kværne i den prisklasse, nemlig at den klumper. Espressoen smager rigtig godt fra Eurekaen, men det kræver noget arbejde at fjerne klumperne og lave en god distribution. Et arbejde, som jeg slet ikke ville kunne finde mig i, efter jeg har haft min Casadio i et års tid. Med den kværner jeg (ca 5 sek. for et dobbeltshot), jævner toppen ud og tamper. Det giver shots, som er perfekt udseende i bundløst filter, hver gang. Der er ikke skyggen af klumper, så det kan ikke blive nemmere! Jeg ville ikke undvære den, nu jeg har haft den.

Eurekaen har til gengæld den store fordel, at den er nem at skifte fra espresso til stempel - selvom den er trinløs. Der er ca. 2 omgange på justeringsskruen for at skifte, så det taget kun et par sekunder.

Og så har den timer, hvilket det heller ikke er alle kværne i den prisklasse der har.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

hvor kan man købe casadioen i dk ?

Jeg har et problem ang.Mahlkönig Vario - jeg synes at den ligner min Krups GVX kværn...:unsure:
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

filip wrote:
          Det kan man ikke. Den er meget udbredt i Tyskland, så dér kan man nok finde den
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

filip wrote:

Jeg har et problem ang.Mahlkönig Vario - jeg synes at den ligner min Krups GVX kværn...:unsure:
            Ja som Mobak er inde på er den meget udbredt i Tyskland , og mener de tager ca. 650euro for den der nede.
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

ordo.dk wrote:
              Jeg venter selv på at se hvad Mahkönig Vario kan præstere Den kommer til at koster under 4k og med stor lethed skifter den mellem stempel og espresso
              Woah! Der var lige lidt information som jeg manglede. Troede det var e 8-9000 kr\'s kværn, men til under 4K er det da godt nok ekstremt interessant! Hvor har du læst om prissætningen på den?
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
                ordo.dk wrote:
                Woah! Der var lige lidt information som jeg manglede. Troede det var e 8-9000 kr\'s kværn, men til under 4K er det da godt nok ekstremt interessant! Hvor har du læst om prissætningen på den?
                Jeg ved ikke hvor ordo har hørt om prissætningen af Mahkönig\'en men til WBC snakkede jeg (og flere andre) med folken på Mahkönig stande og de mente også at prisen kom til at ligge omkring 3,5-4K så den skulle værre go\'nok.
                Det er iøvrigt en rigtig fed kværn!!
                Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Yeah jeg er sgu ligeglad med om den ligner Krups, så længe den er god Jeg håber da at den ender omkring de 3,5k!
                  Sort som en panter, sort som slanter
                  Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                  Sort som piloten I en Tie Fighter
                  Sort som pletterne på Pongo
                  Sort som alle andre end Tintin I Congo
                  Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Det irriterer mig at de har holdt sig til det normale baratza design, og har lavet den sådan at man kværner ned i et kammer. Kammeret kan dog udskiftes til en portafilter holder dims, men det alm. doserless design, havde virket noget smartere og enklere.
                    Mvh Morten

--------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                      Det irriterer mig at de har holdt sig til det normale baratza design, og har lavet den sådan at man kværner ned i et kammer. Kammeret kan dog udskiftes til en portafilter holder dims, men det alm. doserless design, havde virket noget smartere og enklere.
                      pointen er jo bare at det bla er baratza\'s måske lidt tvivlsomme design der gør at prisen er under 4k. Mahkönig har desuden ingen erfaring har med at lave små hjemme kværne så derfor har de allieret sig med Baratza.
                      Desuden må jeg indrømme at jeg ikke er helt enig i at kammer/portfilter holder idéen er så ringe jeg syntes fantisk det er meget godt fundet på.
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

filip wrote:

CASADIO i Tyskland
                        Miss Silvia m. Manometer & PID
                        Rocky SD
                        Xpressivo Barista stamper
                        Behmor 1600

Comment

Jeg kan varmt anbefale Fiorenzato kværn, helst i 80 mm størrelsen, da denne maler hurtigere og uden at kaffen risikerer at blive kørt varm. Har aldrig haft klumpet kaffe eller des lignende.
                          Det er mega nemt at justere fra Espresso til stempel, ca 1/3 omgang på top knivene.
                          Og sidst men ikke mindst, knivene de holder ufattelig længe, har haft min i 3 år nu, og har lige haft den til gennemsyn for om knivene skulle slibes. Fik at vide at de snildt kunne holde 2 år mere uden slibning??.

De sælges brugte på Ebay.de for ca 5-900 kroner brugte plus forsendelse.

Espresso Dalle

La Cimbali M30 Dosatron år 1996
                          Bestmax filter 3/8\\\" medium
                          La Fiorenzato M80 kaffekværn
                          Pimpet Iroast2
                          Gaggia Classic, Brass
                          58 mm Tamper, egen fab.

Comment

Working...
                          X