Opslag

Collapse
No announcement yet.

erfaringer m. Inox Kaffekværn/minipro II /lelit043

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• erfaringer m. Inox Kaffekværn/minipro II /lelit043

Hej,

Jeg søger efter en passende kaffekværn til espresso (gaggia classic). Jeg er ikke nogle gourmet-kaffe-mand med et beskedent behov (et shots eller to om dagen) og søger derfor efter en rimelig kværn både hvad angår kvalitet og pris.

Er der nogle derude som har erfaringer med den inox kaffekværn som risteriet sælger?

http://www.risteriet.dk/produkter/Kv...x_Grinder.html

Efter hvad jeg har forstået fra diverse søgninger på er den også solgt under navne som Vaneli Mini Pro II og Le\'Lit PL043.

Efter hvad jeg har forstået har den bare 7 trin, hvilket vel ikke er specielt meget for at kværne til espresso?

vh
    Kåre

Re:erfaringer m. Inox Kaffekværn/minipro II /lelit

Ud fra dit behov kan du sagtens købe den. Elitebaristaer vil nok vælge noget lidt mere avanceret, men Inox kan sagtens gøre arbejdet fint til espresso. Har en bekendt som har arbejdet på kaffebar i flere år og dagligt står med de helt store og dyre industrikværne. Han bruger selv en Inox derhjemme pga. pris og plads og siger at når man blot lærer at bruge den kan man ikke sætte en finger på den. (Bortset fra at den larmer en del)

Comment

bliver da svært at finde en 1500 volt stikkontakt...

Måske Risteriet lige skulle bytte rundt på Watt og Volt
      Sage espressomaskine BES920UK
      Nuova Simonelli Oscar
      Mahlkönig Vario
      Xpressivo Stamper
      Gene Cafe
      Bodum Antigua kværn

Comment

Jeg ville ikke anbefale den. Kender én der købte den og han skiftede ret hurtigt til en anden. Det et den ikke kan justeres særlig nøjagtigt blev hurtigt irriterende. Han kunne f.eks. stå med en gennemløbstid på 20 sekunder, et hak på kværnen mod det finere gav så en gennemløbstid på over 30 sekunder. Det tror jeg hurtigt du vil blive irriteret over.

Hvis jeg stod med et budget på 1000-1500 kr ville jeg hellere gå efter en god brugt Rocky, Ascaso I-2 elelr lignende og så skifte kværnbladene i den (kan som regel fås til omkring 250-300 kr).

På den måde får du en meget lækrere kværn som fint vil kunne matche din espressomaskine.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hej Kåre !
          Jeg har ikke prøvet Inox kværnen, så jeg kan ikke sige god eller dårlig for den, men når Risteriet sælger den er den uden tvivl god nok.
          Mit argument er at når du bevæger dig ind i espresso-verdnen og bruger en del penge på en kværn, så vil du hurtigt begynde at stille krav til dit udstyr, som det ikke helt kan leve op til.
          Så hvorfor ikke smide lidt flere penge på bordet og købe en dyrere og bedre kværn ?
          Evt en brugt.
          Jeg så en ny Rocky på nettet til 1995 kr.

Uanset hvad - held og lykke med dit valg!
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

og velkommen til espressobar i øvrigt..
            Mazzer Mini Electronic A
            Gene Café kafferister
            Mypressi Twist

Comment

filip wrote:
              men når Risteriet sælger den er den uden tvivl god nok.
              Det er jeg ikke helt enig i. Det er som om at næsten alle de danske shops jeg kender som ellers bliver forbundet med høj kvalitet, har en kværn i sortimentet som ikke helt er god nok til espresso. Det er ligesom om at de er nødt til at have en low budget maskine og kværn for at være med i det segment, men det er bare ikke mange der vil være tilfreds med det udstyr ret længe.

Se bare kaffeagenterne.dk - en butik som jo helt klart er respekteret herinde - de har Bodum Antigua (eller hvordan det nu staves) og skriver at den kan kværne til espresso. Det ved de fleste herinde godt at den ikke kan (i hvert fald ikke i en tilfredsstillende kvalitet). Min pointe er bare at man ikke bør gå udfra at fordi en lækker butik har den på lager, så er det 100% i orden.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det er ligesom om at de er nødt til at have en low budget maskine og kværn for at være med i det segment, men det er bare ikke mange der vil være tilfreds med det udstyr ret længe.

Se bare kaffeagenterne.dk - en butik som jo helt klart er respekteret herinde - de har Bodum Antigua (eller hvordan det nu staves) og skriver at den kan kværne til espresso. Det ved de fleste herinde godt at den ikke kan (i hvert fald ikke i en tilfredsstillende kvalitet). Min pointe er bare at man ikke bør gå udfra at fordi en lækker butik har den på lager, så er det 100% i orden.
                hmm, godt argument, Anders, jeg er tilbøjelig til at give dig ret.
                Men så kan man diskutere hvad der er tilfredsstillende kvalitet. Et er om kværnen kan kværne fint nok. Et andet er om kværnen kan kværne jævnt/ensartet. Og så skal kværnen \"passe\" til espressomaskinen.
                Jeg var selv den (u)heldige ejer af en low budget Krups kværn, som fungerede fint til en Krups espressomaskine, men da jeg købte Cipellettien startede problemerne.
                Mazzer Mini Electronic A
                Gene Café kafferister
                Mypressi Twist

Comment

filip wrote:
                  hmm, godt argument, Anders, jeg er tilbøjelig til at give dig ret.
                  Men så kan man diskutere hvad der er tilfredsstillende kvalitet. Et er om kværnen kan kværne fint nok. Et andet er om kværnen kan kværne jævnt/ensartet. Og så skal kværnen \"passe\" til espressomaskinen.
                  Jeg var selv den (u)heldige ejer af en low budget Krups kværn, som fungerede fint til en Krups espressomaskine, men da jeg købte Cipellettien startede problemerne.
                  Ja, det er altid svært at give råd om den her slags. Nogle vil synes kværnen er glimrende, andre vil vurdere den som tæt på ubrugelig til espresso...

Generelt kan man dog sige - udfra hvad vi ser herinde - at folk meget ofte hurtigt opgraderer deres kværn hvis de har købt en af de helt billige. Så jeg vil altid råde folk til, hvis de har et begrænset budget, at prøve at købe brugt. Det er den billigste vej til god kvalitet. Jeg gav selv 600 for min I-2 hos en bruger herinde og den ved jeg med 100% sikkerhed performer bedre end Inox\'en.

Hvis det skal være nyt ville jeg vente lidt med at købe og så købe Rocky, I2 eller lign.
                  Mvh. Anders

Comment

Re:erfaringer m. Inox Kaffekværn/minipro II /lelit043

Hej,

Tak for mange og hurtige svar. Som jeg forstår det, er den absolut værd at leve med hvis man ikke har for højt ambitionsniveau.

En anden mulighed jeg har overvejet var at anskaffe mig en manuel zassenhaus. Jeg forestiller mig at med den er det muligt at opnå en bedre tilpasset finhed i kværningsgraden.

Spørgsmålet er da hvor meget manuelt arbejede den kræver?

Nogle der har erfaringer med det?

Comment

kaare wrote:
                      Hej,

Tak for mange og hurtige svar. Som jeg forstår det, er den absolut værd at leve med hvis man ikke har for højt ambitionsniveau.

En anden mulighed jeg har overvejet var at anskaffe mig en manuel zassenhaus. Jeg forestiller mig at med den er det muligt at opnå en bedre tilpasset finhed i kværningsgraden.

Spørgsmålet er da hvor meget manuelt arbejede den kræver?

Nogle der har erfaringer med det?
                      Jeg har netop solgt min Zassenhaus. Jeg som sådan meget fint tilfreds med kvaliteten på den, men det manuelle arbejde blev jeg hurtigt lidt træt af (måske et generelt problem jeg har hvis du spørger f.eks. min mor :P ).

Det er ikke noget problem hvis man bare skal kværne til et dobbeltshot, men når du skifter blend og skal have den indstillet til at ramme de 25 sekunders gennemløbstid kan man nemt komme ud fra at skulle køre 4-5 skud i træk før det er perfekt. Og så er man godt nok ved at være træt i armen.

Men Zassenhaus er generelt lækker nok, synes bare ikke den er så fed at have som primær kværn.
                      Mvh. Anders

Comment

Working...
                      X