Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kalibrering af vario

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kalibrering af vario

Hej espressobar

Jeg har lige fået en vario kværn, når jeg køre knivene helt samme er den på den Aller fineste indstilling før jeg kan høre knivene røre hinanden, men jeg kan se på de videoer der er på Youtube at den grove indstilling skal være på 2 og den fine skal være i midten, når knivene rør, når de kalibrer deres maskine

Håber det giver mening..

Hvordan kalibrer i jeres?

Tænker du på hvor du skal placerer nulpunktet ? Altså hvor på skalaen at knivene rør ?

Eller er det fordi du vil rode med alignment ? Jeg har skrevet lidt om alignment af Varioen under http://coffeenavigated.net/grinder/

Kan lige fremhæve: pas på med at køre knivene for tæt sammen.
    Last edited by Kaffe T; 25. January 2018, 11:49.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Comment

Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Tænker du på hvor du skal placerer nulpunktet ? Altså hvor på skalaen at knivene rør ?

Eller er det fordi du vil rode med alignment ? Jeg har skrevet lidt om alignment af Varioen under http://coffeenavigated.net/grinder/

Kan lige fremhæve: pas på med at køre knivene for tæt sammen.
      Ja.. Jeg syntes bare der mærkeligt, at de ville ha knivene til at gøre, så tidligt, da jeg ville mene, at når først de røre, så kan den ikke male finere, og derfor skal de først lige rør Ved, den Aller fineste indstilling.. hvis det giver nogen mening

Comment

Du bestemmer hvornår knivene skal røre hinanden [emoji4] - og du sætter det punkt vha en 2 el 1,5mm unbracho nøgle nede under knivene lige bag ved kaffeudkastet. Nogen gange er der en label hen over skruehullet

Sent from my iPhone using Tapatalk
        Venligste hilsner, Steffen

Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

Comment

Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
          Du bestemmer hvornår knivene skal røre hinanden [emoji4] - og du sætter det punkt vha en 2 el 1,5mm unbracho nøgle nede under knivene lige bag ved kaffeudkastet. Nogen gange er der en label hen over skruehullet

Ok... men jeg tænkte bare om det skal røre ved det fineste indstilling, eller som jeg har set baratza anbefale, på Youtube, hvor de siger, den grove justerings knap skal stå på den 2. Fineste og den til finjustering skal stå i midten...

Og hvad er grunden til Det, for når først knivene røre hinanden, så kan den jo ikke kværne det finere eller hvad?

Comment

Ved ikke hvad årsagen er - men da der er rigeligt med indstillinger opadtil så gør det jo ikke noget at bruge et par af af de øverste trin...

Venligste hilsner, Steffen

Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
            Sort:
            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
            Rister: 2x
            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

Comment

En antagelse som jeg ikke ved om er korrekt- men kunne det være de har taget højde for slitage af knivene?
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

Comment

Jeg tror snarere, de har taget højde for “flex” i konstruktionen. Den er mestendels lavet af plastik, så den kan godt give sig lidt, når bønnerne trykkes ud mellem knivene.
                Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

Kværne: Niche Zero, Santos 01
                Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                  Jeg tror snarere, de har taget højde for “flex” i konstruktionen. Den er mestendels lavet af plastik, så den kan godt give sig lidt, når bønnerne trykkes ud mellem knivene.
                  Lyder meget muligt.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Comment

Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Lyder meget muligt.

Tak for nogen gode svar

Comment

Working...
                    X