Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mazzer Mini - klumper den også hos jer?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mazzer Mini - klumper den også hos jer?

Kære Espressobar brugere.

Jeg er den heldige ejer af en Mazzer Mini den er jeg naturligvis også meget glad for men jeg har et lille problem; den klumper det er ikke MEGET men det irriterer mig af hæ....... til. Problemet blev løst 100% da jeg brugte risteriets Due Doppio (20%robusta 80%arabica) så lægger jeg naturligvis 2 og 2 sammen robusta indeholder færre olier end arabicaen. Det giver forklaringen på min opsavation men ikke løsningen. Jeg ved ikke om i kænder den lille rist/filter der sidder på kværnen, under låget til \"stædet hvor den malede kaffe kommer ud” den lille rist har jeg forsøgt at bøje i alverdens forskellige retninger men lige lidt hjælper det! :S Jeg antager at risten er placeret der for at modvirke klumper men så vidt jeg kan se har den, den modsatte effekt jeg har overvejet at fjerne den - men det synes jeg ville være at gå til yderligheder hvad dælen skal jeg gøre. Har i nogle erfaringer med Mazzer Mini og mit lille klumpe-problem. Det er så jeg ligger søvnløs nat efter nat – men jeg er sikker på at til dels også må tilskrives robusta-blenden :dry:

Håber at i har en løsning - De bedste hilsener Johan
    Vibiemme domobar super
    Mazzer mini Electronic B (nero)
    Manufacture Bottomless PF
    Manufacture PF
    RegB stamber
    RegB Knock Box
    Den store stamberstand Risteriet

Re:Mazzer Mini - klumper den også hos jer?

Hej Johan,

Kan vist lige få tid til at skrive en besked her midt i Bond filmen

Mazzer Minien er efter min mening ikke specielt klumpfri. Men som du selv er inde på, afhænger det meget af kaffen, hvor meget en kværn klumper. Det er min erfaring, at jo mørkere en kaffe er ristet des mere vil kværnen klumpe. Sikkert fordi der er trukket flere olier ud af bønnerne. Kan det også være tilfældet med de kaffer, du har prøvet at dem der klumper mere er mørkere?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

De fleste kværne uden doser i den \'billige\' ende af pris skalen, klumper mere eller mindre.... Desværre :huh: (Ej.. sagde jeg virkelig at en kværn til ~5K er billig :woohoo: :blush

Jeg ved ikke om du kan slippe af med klumperne i din Mazzer, men jeg mener at det lille gitter ikke kun bruges til at nedbryde klumperne rent fysisk. Men at det også at det gør et eller andet imod statisk elektricitet, der sikrer at du ikke får kaffegrums i hele køkkenet. Så det må du hellere undersøge inden du evt. fjerner det helt.

Jeg har også selv en kværn der klumper en hel del. Men dem fjerner jeg let og elegant med \'Weiss Distribution Technique\'. Hvis du har et bundløst portafilter kan du virkelig se at det gør en stor forskel. Istedet for yoghurt bægeret bruger jeg selv en filterkurv hvor bunden er skåret ud og en kineser spise pind til at røre rundt i kaffen. Prøv det B)
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

KimH wrote:
        De fleste kværne uden doser i den \'billige\' ende af pris skalen, klumper mere eller mindre.... Desværre :huh: (Ej.. sagde jeg virkelig at en kværn til ~5K er billig :woohoo: :blush
        Hej..

Den Mahlkoenig es30 vi har på arbejdet til 12,5k Klumper også..

Ikke at det er nogen trøst.. Men det gør den altså..

Men af uransaglige grunde syntes jeg ikke at problemet er så stort på den, som når jeg f.eks bruger min rocky som også klumper..

Rocky\'en er lige med channeling hvis der er for mange klumper.. Men det syntes jeg ikke er et problem på mahlkoenigen selv om den nogle gange klumper lige så meget..

Men skal ærligt sige jeg aldrig har lavet en head to head test..
        Hilsen Johnny

Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Jah det plejer også at hjælpe med \"stopflets move\" alla Klaus Thomsen (jeg PRØVER!). Jeg har også prøvet at tage den malede kaffe ud i låget og \"klappe den lidt\" det hjælper også men det skulle helst ikke være nødvendigt angående kaffegrums over hele køkkenet kan det være hip som hap med risten (det er der i forvejen)min far er ved at blive sindssyg :unsure:
          Vibiemme domobar super
          Manufacture PF
          RegB stamber
          RegB Knock Box

Comment

Johan wrote:
            Jah det plejer også at hjælpe med \"stopflets move\" alla Klaus Thomsen (jeg PRØVER!). Jeg har også prøvet at tage den malede kaffe ud i låget og \"klappe den lidt\" det hjælper også men det skulle helst ikke være nødvendigt angående kaffegrums over hele køkkenet kan det være hip som hap med risten (det er der i forvejen)min far er ved at blive sindssyg :unsure:
            Puha jeg føler mig gammel når jeg kører musen henover fødselsdags kagen under dit profil billede hmy: Da jeg var på din alder var jeg end ikke begyndt at drikke kaffe endnu. På det tidspunkt var det vidst kun drikkevarer med %\'er der interesserede mig :silly:

Men mon ikke din far tilgiver svineriet i køkkenet når du serverer en god cappuccino for ham?

Nå, men tilbage til dit problem...... Stockfleths move og Weiss Distribution Technique er ikke det samme. Prøv evt. at smadre alle klumper med en pind, gaffel eller lignende inden du laver Stockfleths move.
            - La Spaziale S1 Dream
            - Bestmax S
            - Ceado E37S
            - Rancilio Rocky SD
            - Hottop B

Comment

He He. på det link du sendte kan man sen nogle billeder af selve ”shottet” men desværre ikke nogle jeg kan blive meget klogere af. I den bedste af alle verdener kunne man et sted på nettet se hvor dan Weiss Distribution Technique udføres korrekt (angående svineriet i køkkenet tror jeg min far drømmer om den dag jeg flytter hjemmefra - tros cappa´er :unsure: )
              Vibiemme domobar super
              Manufacture PF
              RegB stamber
              RegB Knock Box

Comment

Hej Johan

Nederst på siden er det et link der hedder \'Next page: Step by Step...

På denne side kan du se fremgangsmåden. Men igen.....Det går sådan set bare ud på at få klumperne smadret samt at få kaffen jævnt fordelt i filterkurven.
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

Comment

Tusind tak det er jeg super glad for! det ser ud til at være meget effektivt, (og besværligt) men det kan være at jeg skal give mig i kast med det. Lige før prøvede jeg at ødelægge klumper med en gaffel det gik fint. Tak for tippet med en spids ting. :cheer:
                  Vibiemme domobar super
                  Manufacture PF
                  RegB stamber
                  RegB Knock Box

Comment

Jeg har samme problem med den kværnede kaffe. Kan kun bekræfte sammenhængen med \"jo mørkere rist, jo mere tendens til klumper\".

Men der er i høj grad også en sammenhæng med luftfugtigheden, enten pga. af vejret, eller andre forhold, som tøjtørring, madlavning m.v i rummet hvor ens kaffe opbevares. Jo højere luftfugtighed, jo mere brug er der for en tandstik i filterkurven for at undgå kannelering.

Umiddelbart syntes jeg ikke, jeg har problemet i sommerhalvåret, men det kan være jeg husker forkert:huh:
                    Coff

Izzo Alex Duetto
                    Ascaso I-mini
                    Iroast2
                    Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Hej

Dette med klumperne på Mazzer er noget jeg kan genkende.
                      Det er kommet til mig henover efteråret sammen med nogen fortvivelse. Købte kværnen i foråret og den har virket perfekt uden klumper indtil sent på efteråret.

Det er da ikke umuligt at det også kan hænge sammen med luftfugtigheden.
                      Jeg har ikke skiftet bønner ud. Jeg rister altid pænt mørkt.

Godt nytår alle

Comment

Jeg ville ALDRIG selv have tænkt på det med luftfugtighed, det er måske forklaringen. Men der er en ting jeg ikke rigtigt forstår; det trækker olier ud af bønnerne at blive ristet, så jeg synes ikke rigtig det giver mening, at jo mørkere bønnerne er riste, jo MERE klumper de. Det viser jo det modsatte af min robusta teori. :huh:

Hilsen Johan
                        Vibiemme domobar super
                        Manufacture PF
                        RegB stamber
                        RegB Knock Box

Comment

Men det trækker olier ud på ydersiden af bønnerne, hvilket gør at det klumper lidt mere.
                          Jeg har samme problem med min kværn alt efter blend.

Luftfugtigheden har helt sikkert en del at sige, det skriver Schomer også om i sin bog. WDT burde hjælpe en del, det har det ihvertfald gjort for mig de gange jeg har brugt det - det er bare lidt omstændigt
                          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

KimH wrote:

Jeg ved ikke om du kan slippe af med klumperne i din Mazzer, men jeg mener at det lille gitter ikke kun bruges til at nedbryde klumperne rent fysisk. Men at det også at det gør et eller andet imod statisk elektricitet, der sikrer at du ikke får kaffegrums i hele køkkenet. Så det må du hellere undersøge inden du evt. fjerner det helt.

Jeg har også selv en kværn der klumper en hel del. Men dem fjerner jeg let og elegant med \'Weiss Distribution Technique\'. Hvis du har et bundløst portafilter kan du virkelig se at det gør en stor forskel. Istedet for yoghurt bægeret bruger jeg selv en filterkurv hvor bunden er skåret ud og en kineser spise pind til at røre rundt i kaffen. Prøv det B)
                            Hey, er ved og lave et lille stunt med gitter i udløbs tuden på M4eren som gerne skulle resulterer i lidt mindre klumper for dem som går op i det:S
                            Fortid
                            La Marzocco GS3
                            Casadio Macinadosatore Istantaneo
                            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                            Pullman/Synesso ridgeless
                            Bumper TS
                            Motta Knockbox
                            Nutid
                            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                              Hey, er ved og lave et lille stunt med gitter i udløbs tuden på M4eren som gerne skulle resulterer i lidt mindre klumper for dem som går op i det:S
                              Spændende projekt. Det glæder jeg mig til at høre mere om B)
                              - La Spaziale S1 Dream
                              - Bestmax S
                              - Ceado E37S
                              - Rancilio Rocky SD
                              - Hottop B

Comment

Working...
                              X