Opslag

Collapse
No announcement yet.

Min Mahlkönig K30 Vario "glider"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min Mahlkönig K30 Vario "glider"

Det er længe siden jeg har været forbi Espressobar

Men jeg har fået et problem med min kværn, jeg gerne vil høre, om andre også har oplevet.

Det drejer sig om justering af formalingsgraden. Hidtil har alt virket som forventet. Selv små justeringer på formalingsgraden kan med det samme ses på ændringer i ekstraktionstiden. Men da jeg for nylig købte friske bønner, og skulle finjustere kværnen, sket der ingen ændring i ekstraktionstiden ved små justeringer i formalingsgraden. Selv ved større justeringer skete der intet.

Jeg prøvede derfor at se, hvad der kunne være årsagen, og det viser sig at der er en "zone" (fra 2-8) hvor man kan justere frem og tilbage uden der sker nogen ændringer i formalingsgraden. Når jeg så drejer forbi 2 eller 8 sker der noget. Hvis jeg f.eks. drejer forbi 2 bliver formalingsgraden finere, og samtidig flyttes det punkt i den anden ende (8) så jeg nu møder lidt modstand når jeg drejer den anden vej.

Kværnen fungerer stadig, og jeg kan stadig justere formalingsgraden, jeg skal bare helt over i nærheden af 8 for at gøre formalingsgraden grovere, mens jeg skal helt ned i nærheden af 2 for at gøre den finere.

Jeg gætter på det måske handler om at spænde en skrue eller lignende, men inden jeg skiller min kværn ad, og måske konstaterer jeg derved gør at min kværn pludselig ikke længere fungerer, tænkte jeg, jeg ville høre de gode folk her på Espressobar, om der var nogen der havde prøvet noget tilsvarende, eller som måske kan råde mig til, hvad jeg bør gøre?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Prøv at fjerne hopperen. Under silikone-pakningen, der møder hopperens hals, finder du to unbrako-bolte, som bruges til fin-justering af kværnen. Jeg vil gætte på, at de har løsnet sig.
    I denne video instilles de fra ca. 1:30
    https://youtu.be/GAvYPTmZG-c?t=90
    Last edited by Hegnet; 17. February 2019, 18:04. Årsag: Indsat link
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

Comment

Det ser jo dejligt nemt ud... det prøver jeg - tusind tak!
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Det er korrekt det er skruerne eller skidt ved gummipakningen der slutter tæt der gør den hænger i indstillingen.

/Uldall
        Formerly Known As Uldall.
        #espressotechnics
        #lamarzoccodk

Comment

Så blev det løst, og jeg takker mange gange for det fine råd :-)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎