Opslag

Collapse
No announcement yet.

Indstilling af Eureka Mignon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Indstilling af Eureka Mignon

Så har jeg fået købt mig en Eureka Mignon som afløser for min Zassenhaus Santiago.

Når jeg kværnede 14 g bønner i Zassenhaus, kom der en pæn lille top i filterkurven jeg kunne \"arbejde\" med og resultatet blev en velsmagende drik.

Med Eurekaen kommer de kværnede bønner ned under niveau i filteret og med en masse klumper som jeg dog fjerner med WDT metoden http://www.home-barista.com/weiss-di...que-steps.html.

Med den nye kværn er mine espressoer også blevet mere bitter. Hvad kan der være galt? :blink:
    * Nuova Simonelli Oscar (nero)
    * Eureka Mignon
    * Reg Barber 58mm Rød
    * Zassenhaus Santiago, sort

Re:Indstilling af Eureka Mignon

Nu skriver du ikke noget om gennemløbstid og volumen på drikken, men hvis kaffen er blevet bitter ku det tyde på du lader den løbe for længe eller har for høj temperatur. Du har overekstraheret kaffen.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg må i gang med at eksperimentere med at stoppe gennemløbet på det rigtige tidspunkt. Jeg kan forstå at man skal stoppe inden farven bliver for lys på espressoen, for at undgå bitterhed.

Skulle en Oscar maskine ikke være god til at sende den rette vand temperatur ned i filterholderen?

Det med at kaffen fylder mindre når jeg bruger Eurekaen frem for Zassenhaus kværnen, er måske meget naturligt?

Comment

pavpalle wrote:
        Skulle en Oscar maskine ikke være god til at sende den rette vand temperatur ned i filterholderen?
        Du skal huske at lave cooling flushes på en Oscar...

Se denne tråd
        Sage espressomaskine BES920UK
        Nuova Simonelli Oscar
        Mahlkönig Vario
        Xpressivo Stamper
        Gene Cafe
        Bodum Antigua kværn

Comment

Hvor meget espresso endte du op med at få ud af hvor lang gennemløbstid med din zassenhaus? guidelinen er jo 6 cl på 25 sekunder og så tuner man ud fra det så at sige. Grunden til at kaffen fylder mindre er jo sikkert at din nye kværn er sat til at kværne finere end du har været vant til... Det betyder der er mindre lufr i filterkurven er derfor syner det af mindre selvom mængden er den samme

Jeg kværner også altid mere end 14 g for at der er lidt at arbejde med som du skriver!

Comment

Working...
          X