Opslag

Collapse
No announcement yet.

Overvejelser omkring kaffekværne )

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Overvejelser omkring kaffekværne )

Hej!

Jeg har med interesse fulgt de indlæg der har været herinde på forumet, og i virker som om i har styr på kaffe - og alt hvad det indebærer. Det forpligter

I et stykke tid har jeg gået og spekuleret i at forbedre mine kaffevaner. (Beklager BKI, Nescafé og Wittenborg.. I har været der for mig, men vi er vokset fra hinanden)
    Første skridt blev en stempelkande, næste skridt at finde ud af trækketid, og hvilken formalingsgrad og ristningsgrad der passer sammen til sådan en kande. Nu er jeg overbevist om at næste skridt må være at kværne bønnerne selv, og derved få alle aroma-stofferne med - forhåbentligt også få mulighed for at brygge flere og mere sjælden slags kaffe, end de fra fabrikken malede kaffer.

Jeg vil købe mig en kaffekværn - en rigtig kaffekværn. Espressomaskinen må komme i anden række.

Efter en del research herinde, og rundt omkring har jeg på en måde indset at det ikke er billigt.
    Efter en del spekulering, rundt omkring, har jeg indset at sådan må det være.

Mit budget ligger på de 1000-2000kr. Indenfor den ramme, har jeg fundet flere maskiner, der virker som om at de kan gøre hvad en god kværn skal(correct me if i\'m wrong): kværne fint til espresso, kværne direkte i kaffe-laveren, levere et konsistent homogent resultat.

Jeg lister lige op hvilke jeg umiddelbart har fundet der ligger indenfor mit budget:
    Anfim -/EMC K2 - 1500kr brugt
    Rancilio Rocky
    La Pavoni JDL - 1500-2000kr brugt

Nogen der har erfaringer med nogle af de ovenstående maskiner?
    Skal man gå efter en keramisk kværn?
    EMC\'en er mit oplagte valg, dels fordi den ligger indenfor kørselsafstand (så jeg kan bese den osv.), dels fordi den virker utrolig robust bygget. MEN jeg har ikke kunnet finde nogle konkrete anmeldelser af den - ved i om Anfim -/EMC K2 i virkeligheden er et pseudonym for en anden kværn?

Alle jer krejlere derude er velkomne til at sende mig en mail, hvis i tilfældigvis ligger inde med en god maskine i vil af med. ([email protected])

Håber i kan undvære lidt tid, til at besvare spørgsmål der sandsynligvis er blevet stillet før - hvem ved, måske kan jeres hjælp (hvis den er god) give bagslag en anden dag

Re:Overvejelser omkring kaffekværne )

asgerknudsen wrote:

... kværne direkte i kaffe-laveren...
    NEJ!!!.... dette er vist mere en smagsags! Lige som der er 10000000000 meninger om din tamper skal være konveks, flad, us-curve, riple, c-riple osv...
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej Asger.

Jeg har en Rocky og den har kværnet omkring 30 kg bønner på 14 mdr. Jeg har ikke renset den endnu eller noget andet og den kører bare derudaf.. Jeg kender ikke de andre modeller du nævner men jeg har været utrolig glad for min kværn.
      Skulle du opgradere dit kaffegear med en espressomaskine en dag så er den også fortrinlig til det. (mon ikke det kommer en dag)

Den er nem at indstille frem og tilbage mellem de forskellige formalingsgrader og så virker den til at være solit bygget. Kvalli til en kaffeelsker.
      Den er dog ikke trilløs men der er så lidt forskel mellem de enkelte trin at det ikke gør den store forskel... ihverttilfælde ikke hjemme hos mig og min espressomaskine.

Den kan jeg varmt anbefale. Fåes tit på tilbud til omkring 2000
      Hjemme:
      ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
      La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
      Mazzer Robur E

Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

Comment

Rocky og Anfim/K2 kværnene er ret sammenlignlige. Anfim/ ECM K2/ECM Casa er baseret på Anfim House kværnen. Hold dig fra La Pavoni Jolly kværnen.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Working...
        X