Opslag

Collapse
No announcement yet.

Skal jeg have en ny kværn?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Skal jeg have en ny kværn?

Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte min kværn ud med en anden.

Jeg har en grindmaster bulk kværn, som jeg har haft i en del år nu, og jeg er sådan set rigtig glad for den.
    Mit kaffeforbrug har dog ændret sig en del det seneste stykke tid, og i dag har jeg bestilt et kaffeabonnement ved coffee colective med 3 poser om måneden. 9 ud af 10 gange brygger jeg kun en enkelt kop, på en V60, kalita eller aeropress. Så derfor overvejer jeg lidt om jeg skulle skifte til en håndkværn, såsom en commandante eller måske en kinu.

Der er jo så mange folk med så meget erfaring herinde, så jeg tænker at der er nogle der har nogle gode input - jeg er med på at der er noget mere arbejde ved at kværne i hånden, og det har jeg det helt ok med, da det ikke er så meget kaffe jeg kværner.

Jeg har selv en comandante, og bruger den lige pt både til espresso og filter. Jeg bruger bønner fra CleverCoffee, som også er lysristet og hårde bønner. Til espresso fungerer den ok, men det kræver tålmodighed og lidt styrke ved de hårde bønner. Til filter er jeg meget tilfreds med den - jeg brygger oftest 30 g kaffe ad gangen, og det er slet ikke noget problem med comandanten. Jeg bilder mig dog selv ind, at smagen er bedre ved min tidligere MK Guatemala og Wilfa med SSP. Jeg er af det indtryk, at comandanten er det bedste valg af håndkværn til filter - med mindre man overvejer en OE apex.
    Wilfa Uniform m/ SSP knive
    Comandante
    Behmor 2020SR
    Cafelat Robot

Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

Comment

Ja sådan en OA apex ser vild ud, og har faktisk burrs der ligner dem der sidder i min grindmaster til forveksling.
      Dejligt med erfaringer, og jeg skal også bare kværne til filter, så jeg er også sikker på at jeg overlever det manuelle arbejde der følger med en håndkværn.
      Jeg er måske lidt i tvivl om hvorfor jeg skulle vælge en håndkværn, fremfor den kværn jeg har nu, og jeg tænker at det simpelthen kun skulle være fordi jeg måske har lyst, for jeg er i tvivl om hvorvidt jeg vil få en bedre kaffe ud af, da den kværner ret godt til filter den store bulk kværn.

Comment

Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
        Ja sådan en OA apex ser vild ud, og har faktisk burrs der ligner dem der sidder i min grindmaster til forveksling.
        Dejligt med erfaringer, og jeg skal også bare kværne til filter, så jeg er også sikker på at jeg overlever det manuelle arbejde der følger med en håndkværn.
        Jeg er måske lidt i tvivl om hvorfor jeg skulle vælge en håndkværn, fremfor den kværn jeg har nu, og jeg tænker at det simpelthen kun skulle være fordi jeg måske har lyst, for jeg er i tvivl om hvorvidt jeg vil få en bedre kaffe ud af, da den kværner ret godt til filter den store bulk kværn.
        Hvordan er retentionen på din grindmaster? Tænker at det evt. kan være en faktor i beslutningen.
        Jeg har ikke selv erfaring med ghost-burrs (som sidder i din grindmaster?), så svært at sige, hvorvidt den ene er bedre end den anden smagsmæssigt. Har du mulighed for at afprøve en comandante?
        Wilfa Uniform m/ SSP knive
        Comandante
        Behmor 2020SR
        Cafelat Robot

Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

Comment

Der er nærmest ingen retention i den. Det sidste jeg kan knocke ud af den bruger jeg dog sjældent, for det er mest fines.
          Jeg har desværre ikke mulighed for at prøve en commandante, desto mindre der lige er en fra Holstebro der melder sig, og siger at der er mulighed for at prøve en ved ham.
          Det der er ved grindmasteren, er at indstillingen er pænt grov, men har dog indtil videre gået fint an, men lidt mere præcision ville da være en fordel, og det er nok mest det jeg vil vinde ved en commandante fx.

Comment

Oprindeligt indsendt af Retardosan Se indlæg
            Jeg har en grindmaster bulk kværn, som jeg har haft i en del år nu, og jeg er sådan set rigtig glad for den.
            Hvad håber du at få ud af at skifte kværn?
            Hvis din kaffe smager godt, og din Grindmaster ikke har væsentlig retention, har jeg svært ved at se, hvad du skulle få ud af at skifte. Særligt til en håndkværn!
            Jeg har haft utallige kværn, både manuelle og elektriske, og jeg må sige, at med mindre, du søger en helt specifik egenskab, så kan det være lidt af et skud i tågen at skifte.
            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

Comment

Jeg har kun haft en lido 2 håndkværn i 5 år og dette ud fra det footprint en el kværn ville have .. Har nu købt en ode fellow grinder og da den har et lille footprint og for at prøve noget andet, men der er smagsmæssigt ikke så meget at hente for mig.
              Så jeg tænker at hvis din Grindmaster ikke er blevet plads problem så behold den..
              Men upgraditis kan være meget svær at styr.. [emoji15]

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Comment

Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                Hvad håber du at få ud af at skifte kværn?
                Hvis din kaffe smager godt, og din Grindmaster ikke har væsentlig retention, har jeg svært ved at se, hvad du skulle få ud af at skifte. Særligt til en håndkværn!
                Jeg har haft utallige kværn, både manuelle og elektriske, og jeg må sige, at med mindre, du søger en helt specifik egenskab, så kan det være lidt af et skud i tågen at skifte.
                Ja men jeg ved heller ikke helt hvorfor jeg skulle skifte - det er måske nok som aammat skriver, upgraditis, der muligvis er problemet.
                Det kunne også være at folk herinde sagde at håndkværne er den hellige gral, hvis man ikke vil smide rigtig mange tusind kroner efter en kværn.
                Men kaffen fra min grindmaster smager godt, og pladsen er ikke et problem, så jeg har det jo nok godt med det grej jeg har. Det eneste jeg kan se at jeg kan vinde, er mere finjustering, men hvor meget jeg får ud af det er jo svært at vide.

Comment

Håndkværn giver jo lidt mere ydelse for pengene, da de er mindre og ikke har motor og elektronik. At de skulle være egentligt bedre er nok tvivlsomt, da de alle har koniske knive og ret variabel hastighed.

Hvis det er ren upgraditis, så prøv at hæle koldt vand på - der kommer altid en ny sej kværn, dagen efter at man har opgraditiseret
                  Hvis du har et specifikt ønske, som en specifik anden kværn kan opfylde, så skal vi nok hjælpe dig med at slippe dine penge!
                  Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

Comment

Nu kom jeg faktisk til at bestille en comandante ved Peter Larsen, for de havde den til 1799,- og så 10% rabat, og så er den jo så billig at det næsten er dumt kun at købe én
                    Den er måske købt lidt i frustration (blandet med opgraditis) fordi jeg lige fik en kieni ind af døren igår, og jeg kan simpelthen ikke få den til at smage godt på min grindmaster. Jeg er helt nede på fineste indstilling, og den er stadig ikke værd at drikke. Den er så utrolig sur at konen ikke engang gider drikke den, og hun er alt andet end kræsen med kaffe - flere af kopperne har jeg måtte hælde ud.
                    Så nu håber jeg at en (måske) bedre kværn kan løse problemet. Jeg havde samme
                    Problem med en kaffe fra square mile (James hoffmann’s risteri) men den må have været lige lidt mørkere ristet, for der kunne jeg godt kværne fint nok til at den smagte mega lækkert. Indstillingerne på en grindmaster er jo også ret grove, men de har været fine nok indtil videre, men der har jeg nok også typisk ristet min kaffe (jeg har selv ristet den sidste del år, men lige solgt risteren) mørkere, så der har det været fint nok det den kunne kværne.

Comment

Stjæler lige din tråd. Håber det er ok?

Jeg søger en campingkværn, til min netop indkøbte camping Oscar1.
                      For ikke, at slæbe en K30 med, havde tænkt på en Vario. Desværre er der ikke nogen i 800kr prislejet, som jeg ellers tidligere har købt den til.
                      Hvad er der ellers af mulighed i samme klasse? Elektrisk eller manuel.
                      -Den skal kun brugers 1-2 uger om året.-

Martin

Comment

Tyskerne her påstår Graef CM 800 kan, men det er nok noget plastik skrammel https://www.coffeecircle.com/de/e/el...somuehlen-test (men regn ikke med lyseste riste)
                        https://www.coffeecircle.com/en/p/gr...0-kaffeemuehle
                        Last edited by Jack; 20. June 2021, 03:19.
                        Pictures (or it didn't happen)

Comment

Working...
                        X