Opslag

Collapse
No announcement yet.

Skæv Rocky el. noget med min oscar!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Skæv Rocky el. noget med min oscar!!

Hej derude.

Håber inderligt at i kan hjælpe.

Jeg har den sidste uge nørdet totalt med espressoen for at få den så optimal som muligt. Ristning, formaling, stampning, gennemløbstid, temp.. osv.
    Idag kom så turen til at få renset min Rocky, (første gang efter at jeg købte den for 14 mdr. siden) :unsure: Jeg fik skruet knivene af og renset Mr. Rocky efter bedste evne. Når jeg roterede den metaldims den underste kniv sidder skruet fast på, så kunne jeg se at den kørte lidt skævt rundt. Der var ingen slør i gevindet, men den kørte helt klart skævt. Da den var samlet igen fandt jeg nulpunktet som ligger på 3 på min maskine og prøvede mig frem med formalingsgraden. Jeg endte på 4 for at få en gennemløbstid på 25 sek. Mener også at jeg stampede efter alle kunstens regeler.
    Jeg har læst mig til at formalingsgraden til en espresso skal ligge mellem 5 til 10 klik over nulpunket og det må siges at være en del mere end på min!!

I panik ringede jeg til min forhandler der sagde at det kunne ha noget at gøre med trykket på min Oscar der måske var for højt!!

For noget tid siden malede jeg nogle bønner på Rockyen til en ven der også har en Oscar. De var malet så de passede til min Oscar (gennemløbstid) men hans Oscar kunne næsten ikke presse vandet igennem kaffen.

Kan nogen Hjælpe??

Er der nogen af jer der har en \'\'skæv\'\' Rocky som min??
    Er der nogen af jer der nogensinde har måtte instille trykket på jeres Oscar?? (det kan man siger forhandleren)

Hvor ligger mit problem tror i??

Det skal siges at jeg godt kan få en hæderlig espresso ud af maskinen men jeg undre mig over at formalingsgraden ligger 1. klik over nul!!!

Venlig hilsen Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Skæv Rocky el. noget med min oscar!!

Eller er det fordi jeg fik mig noger tivolitobak igår?? :whistle:

hjælp!!
    Hjemme:
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Comment

Jeg har samme setup med en Oscar og Rocky. Lige nu kører jeg Rockyen på indstilling 7-8, som vel nok er en 5-7 klik over nulpunktet. Tidligere oplevede jeg at den skulle stå på 10-11 med de samme bønner. Så det er vist lidt den samme tendens som du oplever. Hvis der rent faktisk er slør i kniven kunne det godt forklare dette - det burde bare ikke kunne ske i så solidt bygget en kværn.

Søren

Comment

ikke panikke ;o)

som jeg forstår det, så er afmærkningen på rocky kværnene ikke i nærheden af at være ens. Det er bare et klistermærke der er monteret vist nok. Når du så skiller din kværn ad, er det jo ikke sikkert at du lige får monteret hopperen på samme måde som før. Dvs. din indstilling vil ændre sig...
        Nuova Simonelli Appia
        Compak K10
        Gene roaster

Comment

Så vidt jeg husker, er det ikke usædvanligt, at en Rocky har ægte nul på den anden side af nul - så mon ikke du har fået forskudt bønnebeholderen under montagen?

Når man skiller den ad, er det vigtigt at sætte formalingsgraden på en bestemt værdi - f.eks. 30 - og derefter sætte et mærke med en sprittusch eller en syl på oversiden den øverste kværn ud for et kendt mærke - f.eks. indekspilen på forsiden.

Derefter tælles antallet af omdrejninger omhyggeligt. Når du når til 10, drejer du meget forsigtigt og bemærker, hvor den slipper - sikkert et sted mellem 10,5 og 11 omdrejninger.

Nå du monterer igen, kan du med fordel give den to - tre omgange med gevindtape midt på gevindet. Der er nemlig lidt tollerance i gevindet, og det er ikke til nogen glæde. På den måde bliver den øverste kniv holdt helt fast, til glæde for konsistensen af kornene, og faktisk bliver den også lidt mere lydløs.

Er du til flere modifikationer, kan du evt. montere en stump kraftig alutape i tuden. Hvis du bemærker det, glider kaffen ud af tuden på en helt plan flade i bunden af tuden. Nogen mener, at det gør kaffen statisk elektrisk, men hvis man monterer sådan en stump af det kraftige alutape hele vejen ud, er kaffen i hvert fald ikke i kontakt med plastik på noget tidspunkt. Jeg tror nu ikke, at det gør nogen stor forskel, for den statiske elektricitet opstår nok mest under kværningen. Det er ikke helt let at lave dette trick, men det kan lade sig gøre.

Dine excenter-problemer har jeg ikke observeret hos mig. Det synes jeg lyder meget mystisk. Det er ikke bare kanten af kniven, der slår sig lidt, mens selve kniven faktisk går lige - hvis du forstår, hvad jeg mener...?

Mvh
          Lars
          Rancilio Silvia - PID
          Rancilio Rocky
          Gene Café
          I-Roast
          Stempelkande
          Koge- og kaffekande...

Comment

Hej og tak for svar.

Det jeg undre mig mest over er at jeg skal male 1 klik over nul og jeg mener uden at være helt sikker, at det var det samme som før jeg rensede mr. Rocky.
            Når jeg så laver en espresso på den formalingsgrad så er alt fryd og gammen, men bruger jeg samme formalingsgrad på en vens Oscar, så kommer der næsten ingen kaffe ud. Vi snakker en gennemløbstid for 30 ml på 2 min!!

Så noget tyder på at det er for fint malet og det altså er min Oscar der har for højt tryk!!
            forhandleren sagde at man kan ændre på trykket. Har i nogen ertaring med det??

Jeg brugte kildevand de første 7-8 mdr jeg havde min Oscar, men bruger nu en \'\'Anna kande\'\' der afkalker vandet!! Kan det have noget at sige... måske er den tilkllket indeni!! Gir det højere tryk??

Jeg ved det godt.. alt for mange spørgsmål af gangen!!
            Hjemme:
            Mazzer Robur E

Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

Comment

Falckmanden wrote:
              Så noget tyder på at det er for fint malet og det altså er min Oscar der har for højt tryk!!
              forhandleren sagde at man kan ændre på trykket. Har i nogen ertaring med det??
              Jeg har desværre ikke den den største erfaring med Hr. Oscar (eller Carimalina espresso) men jeg var en tur hos KaffeMekka her den anden dag med en kamerat som ville købe en maskine og han havde kigget på Oscar\'en og der nævnt Niels (til min store overraskelse) at han ikke var super imponeret over Hr. Oscar\'s bryg tryk. Jeg kan ikke huske hvad han sagde det lå på men det var under alle omstændighedder noget højere end de \"normale\" 9 bar\'s penge. Desuden snakkede han om at man godt kunne gøre noget ved \"problemet\" jeg hørte dog ikke nok efter til at kunne huske hvad det var (min kammerat endte iøvrigt med at købe en Silvia). Jeg ved ikke om det kan hjælpe men der er da noget der tyder på at du ikke er den eneste det har lidt tryk poblemer med Oscar\'en
              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
              X