Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mahlkönig Vario - godt og skidt...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mahlkönig Vario - godt og skidt...

I forlængelse af en tidligere tråd:

Link

kommer her en lille update på de første par dages erfaringer med \"den nye Vario\".

Både den første jeg fik (SNR: 020) og den seneste (SNR 0014) tipper jeg umiddelbart til at komme fra den samme 0-serie (=tidlig produktionsserie), idet jeg udefra ikke kan se at der er ændret noget overhovedet.

Ændringer til det bedre:
    - 0014 LYDER mekanisk helt anderledes (læs: væsentligt sundere) end den første jeg havde. Hvor den første hvinede og hylede fra tid til anden under kværning, er denne her overraskende lavmælt - selv sammelignet med \"de klassiske store\" kværne (mazzer, compaq mv.)

- De nervøse/urolige skydepaler på den gamle bliver på den nye stående klippestabilt hvor de parkeres, hvilket gør justeringen af formalingen temmelig enkel OG - endnu vigtigere - replikérbar. Det er således først på den nye at jeg har kunnet få noget-som-helst fornuftigt ud af at lege med finjusteringen af formalingsgraden, der altså nu lader sig justere med en imponerende nøjagtighed (men om det er lige præcis de opgivne 4nm per click har jeg ikke målt efter..:-P)

- Forskellen mellem de enkelte mikrojusteringer er så fin, at jeg ikke med det blotte øje kan se forskel på den formalede kaffe. Men jeg se det på mængde vs. gennemløbstid samt hvor fugtig pucken ser ud efter brygning. Og da jeg afvejer hver enkelt dose ved jeg at mængden er den samme hver gang, så hvis jeg tør antage at mit tamp er nogenlunde stabilt +/- et kg, så gør finjusteringen altså en forskel.
    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Re:Mahlkönig Vario - godt og skidt...

Cool. Hvordan synes du den er når man går fra f.eks. espresso til stempelkande og tilbage igen?
    Du må endelig opdatere tråden med dine erfaringer.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
      Cool. Hvordan synes du den er når man går fra f.eks. espresso til stempelkande og tilbage igen?
      Du må endelig opdatere tråden med dine erfaringer.
      Hej Klaus,
      In short: Hurtigt og gnidningsfrit.

Jeg synes at de adskilte makro/mikro-skydepaler gør det super-simpelt at gå fra en foretrukken indstilling til en anden (og retur), da indstillingerne netop er meget visuelt anlagte. Jeg bruger makroindstillingen til at ramme \"ballpark\'en\" og justerer micro\'en op/ned fra \"center-indstillingen\" (om nødvendigt) for at kompensere for den aktuelle bønnes type, friskhed, fugtighed mv...

Nogle få sekunders tryk på \"manuel kværn\" sikrer at kværnbladene tilpasser sig den nye indstilling, og da det er yderst begrænset hvad der efterlades af bønnerester i maskinen fra forrige formaling, ser jeg ingen grund til at rense kværnen igennem \"in-between-settings\".

NB: Jeg opdaterer hellere end gerne, såfremt der er konkrete spørgsmål til Vario\'en (som eks. dit..), men jeg gider altså ikke at skrive blot for at skrive...:-)
      Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs

Comment

...(men om det er lige præcis de opgivne 4nm* per click har jeg ikke målt efter..:-P)

...and there goes another whooops:
        For en god ordens skyld bør jeg nok lige stipulere at det selvfølgelig er MIKROmeter (µm) og ikke som tidligere angivet NANOmeter (nm) efter følgende ad-hoc køkkenformel:
        Indstillingsinterval = Max. kværngab / (10 grovindstillinger x 20 finindstillinger)

*Det varer antageligt nok lige et par år inden vi kan indpiske kaffeindustrien med et massivt kommercielt forbugerkrav om nanomekaniske tolerancekrav i vores household 220V bønnebaskere..

Comment

Lige et par hurtige ...

1. Status på statisk elektrisitet.

2. Ensartethed i kornstørrelse, til fx stempel kan det jo vurderes med det blotte øje.

3. Hvor meget kaffe, i gram, vil du sige du spilder ved en omskiftning fra espresso til stempel, uden at skifte bønner.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            Lige et par hurtige ...

1. Status på statisk elektrisitet.

2. Ensartethed i kornstørrelse, til fx stempel kan det jo vurderes med det blotte øje.

3. Hvor meget kaffe, i gram, vil du sige du spilder ved en omskiftning fra espresso til stempel, uden at skifte bønner.

Hey mester..:-)

- ad 1. Der er stadig problemer med static, men jeg må blankt tilstå at jeg endnu ikke er nået så langt som til at grounde dyret, så der er endnu håb forude...

- ad 2. Der er mit erfaringsgrundlag nok for spinkelt til at tage som en entydig blåstempling, men for mig at se er det meget ensartet. Selvfølgelig er der lidt \"bønnepuds\", men det er intet i sammenligning med hvad der plejer at ligge i bunden af min kande/kop.

- ad 3. Meget lidt. Hvis man bruger den manuelle aktivering til at forskyde kværnbladene, er det ganske få gram jeg bruger på at \"flushe gammelt indhold ud\" (i mangel af bedre terminologi)

Comment

8 Gram.
              6,5 Sek.

Om den sviner, vurder selv....

http://www.clipfish.de/video/2957787...o-siebtraeger/
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Og så er der en beholder med også......

http://www.clipfish.de/video/2957793...mehlbehaelter/
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Hottop KN8828-P

Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

NB: Jeg opdaterer hellere end gerne, såfremt der er konkrete spørgsmål til Vario\'en (som eks. dit..), men jeg gider altså ikke at skrive blot for at skrive...
                  jeg er ellers ret godt underholdt..kleen.
                  og kværnen har været så \"hyped\"at det egentligt er fedt med en mand i \"marken\"
                  så bliv endelig ved, hvis du spørger mig.
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Er der nogen der kan bekræfte at der kun er ca 0,2 gram kaffemel tilbage i Varioen efter kværningen ? det er i givet fald flot må man sige.
                    Fortid
                    La Marzocco GS3
                    Hottop KN8828-P

Bumper TS
                    Motta Knockbox
                    Nutid
                    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                      Er der nogen der kan bekræfte at der kun er ca 0,2 gram kaffemel tilbage i Varioen efter kværningen ? det er i givet fald flot må man sige.
                      Jeg har ikke vejet efter, men skildt kværnen af og kigget ned i den, efter jeg havde kørt den tom. Og der var så godt som ingenting! Det er selvfølgelig sværere at konstatere hvor meget der er efter et skud, i fald man ikke har kørt bønnebeholderen tom. Men der er ikke ret meget plads i kværnkammeret udenfor bladene (giver det mening?), så der er ingen tvivl om, at kværnen på dette punkt er utrolig godt bygget!
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                        Wolff wrote:
                        Jeg har ikke vejet efter, men skildt kværnen af og kigget ned i den, efter jeg havde kørt den tom. Og der var så godt som ingenting! Det er selvfølgelig sværere at konstatere hvor meget der er efter et skud, i fald man ikke har kørt bønnebeholderen tom. Men der er ikke ret meget plads i kværnkammeret udenfor bladene (giver det mening?), så der er ingen tvivl om, at kværnen på dette punkt er utrolig godt bygget!
                        Ja det giver fint mening, det må være et plus til Varioen på det punkt.
                        (Og så kan den da også få et plus for ikke eksisterende klumper som en Macap hvis man går op i det )
                        Fortid
                        La Marzocco GS3
                        Hottop KN8828-P

Bumper TS
                        Motta Knockbox
                        Nutid
                        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Moved!
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Om det er er 0,2 eller 0,4 gram der efterlades i kværnen skal jeg ikke kunne sige helt eksakt, men det er i den størrelsesorden jf. min vægt.

Da jeg øver mig på forskelige bønner, bruger jeg mit kaffemål (ell. filteret) til at afmåle bønnedosis fra skud til skud, og der kommer ihvertfald under 1/2 gram mindre ud af kværnen end jeg putter i hopperen. Det ved jeg fordi jeg i starten kontrolvejede input vs. output hver eneste gang. Og det matchede fornemt..:-D

Comment

Men ja, som tidligere nævnt, der er et problem med kaffemelssvineri ud over bordet, som måske/sandsynligvis skyldes static. I praksis betyder det at jeg ikke doserer i PF-holderen, men bruger skuffen istedet.

Jeg fandt iøvrigt også ret hurtigt ud af at static-problemet kunne reduceres betragteligt ved blot at vaske skuffen i varmt vand + opvaskemiddel. Problemet er ikke fuldstændigt elimineret, men det er langt fra et irritationsmoment som før - nu er det ikke længere noget jeg tænker over i daglig brug.

PS: Det kunne være man skulle prøve at finde sin antistatpistol frem fra de gamle LP-dage (jeg vidste at min gamle vinyl-samling end dag ville komme til sin ret igen...;-P)

Comment

Working...
                              X