Opslag

Collapse
No announcement yet.

Rocky-mislyd

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rocky-mislyd

Min rocky siger en ubehagelig lyd når den når ned omkring trin 4. Der er intet at høre når der er bønner i, men når den har kværnet færdig kommer der sådan en metallisk lyd. Det lyder næsten som jern mod jern, men jeg er overbevist om at det ikke er fordi dens nulpunkt er nået. Hvis jeg løfter en anelse i bønnebeholderen imens den kører forsvinder lyden. Når den slippes igen vender lyden tilbage. Endnu mere mærkeligt bliver det af at det ikke er hver gang lyden er der. Af og til køre den lige så fint derudad! Andre der har samme \"problem\"?

Jeg har i øvrigt i en periode gået og overvejet en opgradering af kværnen. Skal man op i en mazzer før det kan svare sig, eller er der fornuft i f.eks. at anskaffe sig en Kompak K3?

Hilsen Stefan

Re:Rocky-mislyd

Jeg har samme mislyd min Rocky, men først når jeg kommer på i stempelstørrelse indstilling. Min teori er at det er bønnerester.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Hvis du skal opgradere, skal du ikke købe en mazzer, men en Casadio =) søg her i forum på casadio så finder du min video =) kommer også snart en af mazzeren =)

ang. lyden så har jeg den også engang imellem, men ikke noget der gør noget, mener du kan fjerne det ved at sætte teflon tape omkring gevindet, men jeg er ikke sikker.
      8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
      og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Uanset din bemærkning om 0-punkt lyder det da som om, kværnknivene slår mod hinanden. Bønnebeholderen sidder jo skruet på den øverste del af kværnen, der reguleres ned mod den underste via et kraftigt gevind. Der er en anelse tolerance i dette gevind, så når du løfter i bønnebeholderen, giver det måske et par tusindedele - men det kan jo være nok til at knivene ikke længere får kontakt.

Denne tolerance kan i øvrigt fjernes fuldstændig - og meget nemt - ved at give gevindet 2 - 3 omgange gevindtape. Bare lige på midten, det er tilstrækkeligt. Det bliver den også mere lydløs af.

Mvh
        Lars
        Rancilio Silvia - PID
        Rancilio Rocky
        Gene Café
        I-Roast
        Stempelkande
        Koge- og kaffekande...

Comment

Thybo wrote:
          Hvis du skal opgradere, skal du ikke købe en mazzer, men en Casadio =) søg her i forum på casadio så finder du min video =) kommer også snart en af mazzeren =)

ang. lyden så har jeg den også engang imellem, men ikke noget der gør noget, mener du kan fjerne det ved at sætte teflon tape omkring gevindet, men jeg er ikke sikker.
          Jeg overvejer efterhånden kraftigt at købe en Casadio, da jeg er meget imponeret af kværningen på den video du har lavet. Også selvom jeg ikke synes den er specielt køn Det er trods alt kværningen der er det primære.
          Er det en skidt idé at bruge den både til espresso og stempel? Jeg synes ikke pladsen på mit køkkenbord er til en 2-kværnsløsning!

mvh Stefan

Comment

Jeg tror sagtens du kan bruge Casadioen til stempel, men hvad jeg har hørt så tager det rimelig lang tid at ændre formalingsgraden mellem espresso go stempel.

Og faren er vel også at du måske kan huske at den skal have 34 omgange for at passe til stempel, men får du den så sat 34 lige store omgange retur når du skal bruge den til espresso?

Jeg mener at MoBak tidligere har skrevet om det i en tråd...
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
            X