Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kværn til lidt af hvert.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kværn til lidt af hvert.

Hej.

Jeg vil gerne købe en god kværn, som kan bruges til lidt af hvert.
    Jeg har den seneste tid søgt/holdt øje med brugt udstyr, men der dukker ikke så meget op.
    Jeg vil nemlig ikke bruge alverden på en kværn her i starten (jeg tænker ~1500,-)

Jeg har kigget efter:
    Rancilio Rocky (selvfølgelig)
    Ascaso I2
    Nuova Grinta

Pludselig støder jeg på Ascaso I-mini, til en nypris jeg vil gå med til.... men hvad får man?
    Det skal ikke være en hemmelighed at den beskedne størrelse også er et plus for mig.
    Kan den måle sig med sin storebror I2, Rocky og grinta? (kan grinta måle sig med de to andre?)

Selv om jeg p.t. laver kaffe i filter, stempel, mokkakande og swiss gold (arbejde), vil jeg gerne på et tidspunkt igang med espresso, så det må den nye kværn gerne være hæderlig til..
    ... og i og med jeg laver kaffe på forskellige måder, må den også gerne være nem at ændre...

Jeg står her og er tæt på at hoppe på en I-mini, men hvis holdningen er at jeg skal vente på en brugt rocky eller I2, så gør jeg det...

pft.
    Anders, Viborg.

Mvh Anders
    - Rancilio Silvia
    - Rancilio Rocky
    (som så mange andre :-) )

Re:Kværn til lidt af hvert.

Det er alle gode kværne. Du skal dog være klar over at Ascaso kværnene har et såkaldt worm-drive til instilling af formalingen, hvilket gør den til meget besværlig at stille om fra den ene til den anden formalingsgrad. At ændre indstilling fra stempelkaffe til espresso vil tage flere minutter. Jeg ville derfor kun anvende Ascaso\'en til espresso da den her er i sit rette element.
    Grintaen som espressokværn har ry for at lige rigeligt stor afstand mellem indstillingstrinene og det passer jo altid at man skal bruge indstillingen mellem to trin

Edit: vedr. Imini. Jeg mener det er præcis den samme indmad som I2, men her må Ascaso kendere rette mig.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Med andre ord, skulle Rocky være den bedste af de nævnte.
      Jeg fandt også lige Isomac Granmacinino
      Prismæssig i samme klasse som Rocky, så det kan være jeg kan finde en brugt, hvis den altså er noget værd?

Mvh Anders
      - Rancilio Silvia
      - Rancilio Rocky

Comment

scandal wrote:
        Prismæssig i samme klasse som Rocky, så det kan være jeg kan finde en brugt, hvis den altså er noget værd?
        Ja, hvis du har brug for at stille meget frem og tilbage. Jeg vil dog anbefale at bruge en dedikeret kværn til espresso og en anden til stempel/dryp da du ellers efter grovformaling skal bruge et par ekstra skud til at tune ind til espresso. Der er, så vidt jeg ved, kun en kværn på markedet der klarer dette skift frem og tilbage nogenlunde fornuftigt, og det er Mahlkönig/Baratza Vario.

Isomac Granmacinino er ikke, kvalitetsmæssigt, i samme klasse som Rocky, selvom den er det prismæssigt. Men den er kønnere
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Sonne wrote:
          Edit: vedr. Imini. Jeg mener det er præcis den samme indmad som I2, men her må Ascaso kendere rette mig.
          Det er det samme som I2, og den føles faktisk som en bedre kvalitet end I2, som har lidt plastik, I2 er dog bedre til et 58mm pf end I-mini da tuden ikke er så langt ude på mini\'en ... et lille problem .. men alligeveller.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

scandal wrote:
            Jeg ville tage Rocky frem for Isomac til enhver tid, men jeg ville tage I2 over Rocky så længe du ikke hele tiden skal skifte mellem espresso og stempel.

Min erfaring siger mig at det ender folk sjældent med at gøre alligevel, da det er ret besværligt.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Super feedback - tak skal I ha\'.
              Nu blev jeg lige ledt ind på en Inox
              Der står den er nem at indstille og brugbar til espresso.

Det er muligt, som nogen af jer skriver, at de fleste efterhånden kun komemr til at bruge kværnen til espresso...
              Jeg har bare ikke en espressomaskine endnu :-)
              Bør jeg købe en espresomaskine først og købe formalede bønner?... og så om et halvt års tid kigge på kværn?

Mvh Anders
              - Rancilio Silvia
              - Rancilio Rocky

Comment

scandal wrote:
                Super feedback - tak skal I ha\'.
                Nu blev jeg lige ledt ind på en Inox
                Der står den er nem at indstille og brugbar til espresso.

Det er muligt, som nogen af jer skriver, at de fleste efterhånden kun komemr til at bruge kværnen til espresso...
                Jeg har bare ikke en espressomaskine endnu :-)
                Bør jeg købe en espresomaskine først og købe formalede bønner?... og så om et halvt års tid kigge på kværn?
                Lad mig sige det på følgende måde - du bliver i løbet af max 2 dage rigtigt træt af ikke at kunne indstille til rette formaling. Køb en god kværn - det blir du ikke ked af.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                La Pavoni Professional
                BLOG

Comment

Tillader mig som grøn bønne at komme med et enkelt skud :laugh:
                  Jeg er hamrenes glad for min Mahlkönig Vario. Jeg kværner filter kaffe til mandens morgenkaffe ved at trykke på den automatiske indstilling. Min egen espresso kaffe har jeg selv indstilt kværnen til og så er det bare at kværne manuelt. Da der så godt som ingen kaffe er tilbage i kværnen, lider mine smagsløg ingen skade. Nemt og enkelt.

Hanne
                  Rancilio Epoca S1
                  Mahlköning Stawert
                  DeVe Eva. Væghængt håndkværn
                  Mazzer Major DR
                  Mazzer Super Jolly - Til salg
                  Gene Cafè
                  Gastroback 42609

Comment

+1 på Mahlkönig Vario
                    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Ja, den ser jo godt nok fin ud, men prisen er jo også krøbet lidt op.
                      ca. 1000,- mere (eller 50% mere) end en ny Rocky ...
                      ohhhh jeg fornemmer det kan blive en dyr hobby...

Mvh Anders
                      - Rancilio Silvia
                      - Rancilio Rocky

Comment

ohhhh jeg fornemmer det kan blive en dyr hobby...
                        :laugh: Godt gættet. Men mange vil give mig ret i at det er billigst i længden, at købe godt og ikke for småt i starten.
                        Rancilio Epoca S1
                        Mahlköning Stawert
                        DeVe Eva. Væghængt håndkværn
                        Mazzer Major DR
                        Mazzer Super Jolly - Til salg
                        Gene Cafè
                        Gastroback 42609

Comment

Så for pokker.
                          1500,- for en Rocky, model 2008... (nok plus 111,- i forsendelse)

Er der stor forskel på 2008 og 2009 model?
                          - hvis man altså ser bort fra det kosmetiske?

Mvh Anders
                          - Rancilio Silvia
                          - Rancilio Rocky

Comment

Nu har jeg langt om længe overbevist mig selv om at jeg skulle have en kværn, og da fødselsdagen var lige om hjørnet, bestemte jeg mig for at jeg havde fortjent en kværn!

Jeg har købt en Ascaso I-mini, og den fungere indtil videre perfekt! Jeg har ingen problemer haft, og er meget tilfreds med hvor ens den maler hver gang. Derudover er justeringen på kværnen trinløs, så det er muligt hele tiden at rette en lille smule. Jeg er klar over at den nok ikke er så god som en Rancillio Rocky, men det er jo også til helt andre penge!

Blot en I-Mini-ejers bekendelse :-)

Lumme
                            Lumme

Comment

Så har jeg dælme bestilt kværn.
                              Rocky 2008 fra espressokaffe.dk til 1563,- inkl. forsendelse.

jeg købte Rocky ud fra Pris, Kvalitet og muligheden for hurtig justering af formaligsgraden.

Jeg sætter dog pris på alle jeres tilbagemeldinger!

Mvh Anders
                              - Rancilio Silvia
                              - Rancilio Rocky

Comment

Working...
                              X