Opslag

Collapse
No announcement yet.

Indstilling af finhed på Rocky

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Indstilling af finhed på Rocky

Jeg har en Rancillio Rocky som er ca 1 måned gammel. Lever fint op til mit behov, men..
    Jeg synes det er som om jeg skal stille finheden finere og finere. Pt står jeg på omkring 3 til espresso. Jeg synes umiddelbart det er lavt, men hvad siger andre ?
    Vibiemme Domobar
    Mahlkönig Vario
    Gene Café

Re:Indstilling af finhed på Rocky

Min Rocky står generelt også meget lavt ved kværning til espresso. Typisk mellem 0 og 5 afhængig af kaffen der er i hobberen. Nogen gange mangler jeg at kunne male endnu finere, end jeg kan - desværre.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så husk endelig at indstille nu-punktet, så du er helt klar over, hvornår knivene begynder at røre hinanden, så du ikke ved et uheld kommer til at ødelægge eler beskadige knivene. Jeg mener at huske, at der er tråde om det her på E-bar, så prøv at søg lidt her i forum.
    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Jeg vil gerne spæde lidt til med hensyn til Rockyen.. Da jeg havde min i brug til espresso, så var den konsekvent på nulpunktet... Hvis der havde været behov for funere grinding, så kompenserede jeg ved at stampe kaffen hårdere... Generelt syntes jeg Rockyen kværnede godt, specielt det at det er en slider er det fede ved den kværn.

/wedoo
      LM GS/3 MP
      BestProtect Filter
      Compak K-10 Fresh
      Tools: espro/RB/Pullman
      Roaster: 800N Connoisseur

Comment

Du skal nok altid regne med bønne og alder har indflydelse på hvor fint du skal kværne....
        Nul-punktet: sørg for at tømme hopperen/kværnen for kaffe inden du går i gang og start så på ca. 10....gentag proceduren når der engang skal skiftes knive eller de har været afmont.

/Wolff
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Tak for svarene. Det bekræfter hvad jeg troede, og at der skal stilles finere efterhånden som bønnerne bliver ældre.
          Vibiemme Domobar
          Mahlkönig Vario
          Gene Café

Comment

Så har jeg så haft gamle bønner i min Rocky kan der så konkluderes

Nej, jeg har bare justeret hvor hårdt jeg har stampet.. Men det er korrekt at jo ældre bønnerne er, jo finere skal der kværnes... Men, det er jo altsammen en smagssag..

På min Rocky er der også en skrue indvendit som er skruet i beholderen og gør at den ikke kan komme under nulpunktet for at skåne knivene... mener jeg læste at nulpunktet ikke er nul, men måske 2-3 stykker...

/wedoo
            LM GS/3 MP
            BestProtect Filter
            Compak K-10 Fresh

Comment

Jeg har sikkert været heldig, nulpunktet ligger lige omkring 0
              Vibiemme Domobar
              Mahlkönig Vario
              Gene Café

Comment

Ja ja... det er jo meget fint at I har fundet 0-punktet, men har I fundet G-punktet?:blush:

Min nye kværn (model 2008) har også et 0-punkt ved 2.... men så længe jeg ikke har en espressomaskine, er der jo ingen grund til at komme helt derned.

Mvh Anders
                - Rancilio Silvia
                - Rancilio Rocky
                (som så mange andre :-) )

Comment

:laugh: !!:woohoo:

God fredag.....
                  LM GS/3 MP
                  BestProtect Filter
                  Compak K-10 Fresh

Comment

Jeg sidder lige interesseret og læser med her.. Jeg er nemlig på vippen til at købe en Rocky model 2008. Jeg svæver lidt mellem en Ascaso I-mini eller Rancilio Rocky, min eneste bekymring omkring rockyen, er at den jo ikke har trinløs indstilling som nu f.eks. ascasoen! er det et problem? og er der evt. en anden kværn jeg burde overveje? Prislejet ligger omkring 1500-2000kr.

Mvh Gustav
                    Just an analog guy, in a digital world..

Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
                    Mahlkönig Vario Mk3
                    Motta tamper

Comment

Er der i øvrigt nogen forskel på Rocky model 2008 og 2009, udover spildbakken er aftagelig?
                      Just an analog guy, in a digital world..

Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
                      Mahlkönig Vario Mk3
                      Motta tamper

Comment

GKN wrote:
                        Er der i øvrigt nogen forskel på Rocky model 2008 og 2009, udover spildbakken er aftagelig?
                        Næ, det mekaniske skulle være det samme, 09eren er bare faceliftet med spildbakken...

/Wolff
                        Fortid
                        La Marzocco GS3
                        Casadio Macinadosatore Istantaneo
                        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                        Pullman/Synesso ridgeless
                        Bumper TS
                        Motta Knockbox
                        Nutid
                        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej
                          Håber stadig at denne tråd er aktiv...

Jeg er ny i gamet og fuldstændig solgt. Har haft min Rocky og min Silvia i godt en måned.
                          Men...

Min rocky har et nulpunkt ved omkring 10. Dette er ret højt synes jeg og er derfor i tvivl om jeg har fundet det rigtige. Det er det første sted den begynder at larme når den kører uden bønner, er dette korekt? Det er ikke en speciel larm jeg skal gå efter vel?

Jeg spørger fordi, det tager mig 10-15 sekunder at lave en dobbelt espresso og den ser tarvelig ud, helt uden crema (ved godt at der er en stor crema diskussion i gang, men det her går langt fra ind under det).
                          I starten kværnede jeg ved ca 7 (altså måske lidt under mit 0) og fik en flot crema og en lidt længere gennemløbstid.
                          Kan jeg have ødelagt bladene ved så kort brug?
                          Får jeg noget ud af at forsøge at skille den ad, rense den og prøve at stramme et eller andet op?

Håber at nogen kan hjælpe, for det ser sgu skidt ud derhjemme lige nu.

Comment

Hej Breining,

Tillykke med dit setup.

Du skriver \"ved omkring 10\". Hvis jeg kender Rocky ret, så er der ikke nogen mulighed for \"omkring\", da Rocky indstilles ved trin. Nulpunkt på min Rocky er 3 og første reelle trin er trin 4.

Du er slet ikke i tvivl, når du rammer nulpunktet. Hvor Rocky tom har en dyb summende lyd, så har den en grim, skrigende og ubehageligl yd, når den rammer nulpunktet. Så hvis du har nulpunkt v. 10 og har kværnet v. 7, så tror jeg ikke at 10, ensige 7, har været dit nulpunkt.

Det af kværnbladende, der rammer hinanden, hvis man kører dem for tæt er på Rocky faktisk fladt, så mindre mindre du vitterligt har kørt fast med kværnbladende under nulpunktet, så tror jeg ikke de har taget skade.

Så hvis jeg var dig, ville jeg tømme Rocky for kaffe og finde nulpunktet som det første.

Når det er gjort, så ville sætte jeg kværnen til tre trin over nulpunktet og putte 18 gram kaffe ned i kværnen.

Prøv så at kværne det ned i filteret. Inden du tamper, eller foretager dig yderligere, så prøv at banke portafilteret let ned i bordpladen så kaffen sætter sig og prøv med en plan kaffen ligeligt ud i filteret med din finger (men uden at trykke) eller ispind eller noget. Jeg bruger et lille træspyd. Prøv at banke let igen. Kaffen falder så nok lidt ned i portafilteret.

Tamp så, men prøv bare at tampe direkte ned. Ladvære med at tampe på siden eller dreje tamperen rundt, bare direkte ned.

HVis det fortsat går for hurtigt, så prøv at sæt kværn et trin ned osv.

Hvilken kaffe bruger du? Frisk kaffe er alfa omega for crema.

Og endelig så synes jeg at WDT er 100% procent nødvendig for at få Rocky doserless til at performe tilstrækkeligt: http://www.home-barista.com/weiss-di...technique.html - Men prøv først ovenfor for at få en fornemmelse.

God fornøjelse.
                            Mvh Morten

--------------------
                            Lelit Bianca
                            Mazzer Major Electronic
                            Mahlkönig Vario
                            Hario V60
                            Hario 3 kops Siphon
                            Hario Skerton

Comment

Tak for den hurtige tilbagemelding.

Jeg havde bønnerne ude da jeg lavede min test og ved trin 10 (undskyld jeg var upræcis før) kom der en lyd der skurrede i mine ører. Ved trin 11 var der en svag summen af rotterende blade, det blev en helt anden lyd ved trin 10 og denne tog til ved 9, 8 og 7 hvorefter jeg ikke turde mere. Det kan godt være at jeg er for nervøs over at ødelægge mit nye barn, men jeg oplevede ikke det som du beskriver som skrigende og ubehagelig.

Jeg har brugt friskristet Classic fra Kaffeagenterne men bruger nu noget lidt mere slave-stads mens jeg tester. Cremaen skal selvfølgelig nok blive bedre med det friskristede, men gennemløbstiden er vel den samme ikke?

Jeg prøver at hive doseren af (hvis man kan, ellers kværner jeg ud på en tallerken og putter det i portafilteret) og prøver med de 18 gram.

Igen mange tak for hjælpen

Comment

Working...
                              X