Opslag

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Mazzer Kony E

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Erfaringer med Mazzer Kony E

Jeg overvejer at upgrade kværn og tror det skal være en Mazzer Electronic.

Har gumlet mig igennem TGP (Titan Grinder Project), gammelt skriv fra 2007.

Jeg synes koniske kværne lyder spændene, og har aldrig helt forstået, hvorfor de fleste knive er \'flade\'.

Robur er altså for vild (900 watt) og for dyr, så Kony lyder som en mulighed (stadig dyr), men efter at have læst TGP, så lyder det som at kaffen smager helt forfærdelig af syre, og vel nærmest spids i smagen.

Smager kaffen fra Kony virkelig dårligt :unsure: ?

Jeg leder efter en smag som er defineret, nuanceret, dyb med noter af kryderi.

Har også læst Randy Glass review af Kony, og det er helt galt. Gider ikke en kværn hvor man er nød til at kompenserer sin blend/ristning efter kværnen. Endvidere synes jeg det er sjovt at købe bønner både ristet og grønne, og så lege med hvad man selv kan gøre, og har Randy ret, så er det ligesom ødelagt.

En anden Kony ting, har den problemer med gamle kafferester ? Jeg trækker få dobbelte shots per dag, og næsten kun i weekenden, og så er det måske et problem. :unsure: ?

Læsningen af TGP og Randy får mig til at overveje Major i stedet, eller helt droppe det, og bare købe en Mini

Håber nogle Kony ejere vil fortælle om deres erfaringer og oplevelser. :cheer:

Kony/Silvia/HottopB

Re:Erfaringer med Mazzer Kony E

Nu ejer jeg ikke selv en Kony, men vil da gerne give mit syn på den.
    Generelt vil jeg sige at de espresso jeg har smagt med koniske knive er sødere end dem fra flade knive. Dette skyldes måske at koniske knive producerer partikler der spænder over en større skala end dem fra flade knive, hvor resultatet som regel er mere ens. Koniske knive holder også mere kaffe tilbage, dvs. når du har kværnet sidder der betydeligt mere kaffe tilbage end med flade knive.
    Specifikt om Kony\'en vil jeg sige, at jeg har personligt prøvet den et par gange og den klumpede helt vildt i forhold til mine forventninger, om det så var pga. af kaffen eller kværnen selv, skal jeg ikke kunne sige.
    Hvis det skal være en E-model, ville jeg overveje Major eller Royal.
    Om alle kværnene skal det siges at de er nogle ordentlige banditter, så man skal have pladsen til dem.
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Kan vi ikke sparke liv i denne tråd igen ? :-)

Jeg står selv og påtænker enten en Robur E eller Kony E. Jeg vil gerne prøve en konisk kværn i høj kvalitet og det ser ud til at være vejen at gå. Jeg er ikke så bekymret for klumper eller ej, men mere smagen i koppen. Jeg har sidst købt en K30\'er som jo klumper en del men det har så vidt jeg kan se/smage ikke meget at sige. Får endda flotte nøgne-skud, hvilket jeg ikke havde regnet med.

Nogen erfaringer med enten Kony eller Robur ? Eller skal man selv ud og købe en af dem for at få erfaringerne :-) Det ender det jo nok med uanset men det vil være rart nok med lidt feedback inden
      Mazzer Mini E mod. B
      Mahlkönig K30
      Izzo Alex Duetto II
      Behmor 1600
      Torr Classic Tamper Grenadill

Comment

Jeg ville købe en Robur, men en manuel en, læs denne diskussion mellem Klaus Thomsen og James Hof: The problem with grinders
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Jeg har besluttet mig. Jeg køber Kony E :P

Kony/Silvia/HottopB

Comment

Tillykke med dyret! Og nu er det jo en Mazzer så helt galt i byen går mman jo nok ikke (*HOST*grimme casadio*HOST*)

Comment

Mener du at en Casadio skulle være tæt på Kony og Robur ??

Er der i øvrigt nogen der ved om blæseren i Robur kører hele tiden eller om den er aktiveret af en sensor ?
              Mazzer Mini E mod. B
              Mahlkönig K30
              Izzo Alex Duetto II
              Behmor 1600

Comment

BaristaDK wrote:
                Jeg ville købe en Robur, men en manuel en, læs denne diskussion mellem Klaus Thomsen og James Hof: The problem with grinders
                Hvorfor en manuel ?
                Mazzer Mini E mod. B
                Mahlkönig K30
                Izzo Alex Duetto II
                Behmor 1600

Comment

Blæser køre ikke hele tiden, men 3 min. efter hver kværning (Kony), som jeg har forstået det.
                  Nogle klipper ledningen, når de bruges til hjemme brug, evt kunne man vel smide en sensor / kontakt i bunden.

Kony/Silvia/HottopB

Comment

Ja det fandt jeg godt selv også :-)

Er det størrelsen der får dig til at tage Kony ? Hvor bestiller du ?
                    Mazzer Mini E mod. B
                    Mahlkönig K30
                    Izzo Alex Duetto II
                    Behmor 1600

Comment

Tja, jo mere jeg har surfet, jo mere har jeg bare fået lyst til at prøve Kony, men økonomi spiller bestemt en rolle.

Kony/Silvia/HottopB

Comment

GusBean wrote:
                        Tja, jo mere jeg har surfet, jo mere har jeg bare fået lyst til at prøve Kony, men økonomi spiller bestemt en rolle.
                        Jeg tænker også på økonomien, men omvendt set kan det være Robur er lige hvad der skal til for aldrig at opgradere igen. Det er selvfølgelig på en måde også lidt trist :-) Dog ser det ud til at Kony er pænere end Robur. Den har en blank metalkant der ser ret pæn ud, som Robur ikke har.
                        Mazzer Mini E mod. B
                        Mahlkönig K30
                        Izzo Alex Duetto II
                        Behmor 1600

Comment

Working...
                        X