Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kværnen spytter kaffen ud i klumper

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kværnen spytter kaffen ud i klumper

Hej

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en La Pavoni Jolly-kaffekværn.
    Den er købt brugt, men fik nye burrs her Juli sidste år.
    Når den kværner, så kommer kaffen meget langsomt ud og den klumper en del i \"udløbet\"
    Kan jeg optimere den så det evt bliver \"blæst ud\" eller så det ikke klumper?
    Min \"drøm\" med denne kværn er at få en Rancilio Rocky-tud på den og så droppe den beholder der sidder på den.
    Men den er selvfølgelig afhængig af at det kommer mere jævnt ud.
    Jeg må lige sige at jeg har rengjort den =)

I kan se mit lille youtube klip af hvordan den kværner. ( bønnerne blev ristet her søndags, så de er helt friske)

http://www.youtube.com/watch?v=3YyRSfGKNPg
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Re:Kværnen spytter kaffen ud i klumper

Hej!

Fint med et lille videoklip, det gør mange ord overflødige

For mig ser det ud til du kværner lige fint nok, men har dog ikke solv prøvet den omtalte kværn, har du skudt dig ind på hvor fint den skal male kaffen, eller er det tidligere ejers indstilling?

Hov... og tillykke med den lille ny!
    Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Tak tak
      det kan godt være at det er lige lovligt fint.
      Jeg satte den op igår med en vægt med 8g i filteret og 20kg tamp samt et skud på 25 sek.
      Der fyldte den en espressokop flot.
      Men idag brugte jeg et dobbeltfilter og de fleste skud stoppede til eller var for fint kværnet.
      Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gå efter i finhed, når jeg indstiller.
      Er det mængden af kaffe ved kontrolleret vægt og tamp samt længden af skuddet?
      For jeg har gjordt den betydeligt grovere ( jeg syntes jeg skruer den meget op) men det kan godt være at det bare mig der er for kylling for at lave den for grov :d
      en anden ting der slog mig. Kan bønnerne være for \"fedtede\"?
      Dalla Corte Mini Special...
      Mahlkönig K30 Vario'er
      Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Comment

Du skal holde dig til at enten bruge dobbelt eller enkelt filter, hvis du skifter mellem de to skal du, som du osse oplever, at du skal skyde kværnen ind igen.

Du skal holde alle parametre konstante og kun justere på kværnen, om det er 16g kaffe eller 14 er, i første omgang, ikke vigtigt så længe det er konstant.

Ja bønnerne kan være fedtet og det kan osse være skyld i at det klumper lidt sammen.
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg oplever at enkelt filteret er en meget svær størrelse som de færeste mestre, hellere lave et dobbeltskud, og så hælde halvdelen ud, end kæmpe med det lille filter.

Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

Working...
          X