Opslag

Collapse
No announcement yet.

\"Kvalt\" kværn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• \"Kvalt\" kværn

Jeg ville idag forsøge at kværne lidt fint til filterkaffe, men oplevede, at kværnen simpelthen blev \"kvalt\"....?! Endda uden bønner i knivene!
    Skyndte mig at slukke, justerede tilbage til grovere formaling, og startede så igen op - uden problemer.
    Jeg skruede så ganske forsigtigt til finere mens kværnen kørte, men kunne konstatere en ændret lyd i knivene, så jeg opgav. Jeg var bange for at knivene kom i berøring med hinanden!?

Nu har jeg så fået den ide, at der måske er blevet \"skruet\" iden, og at det måske kan lade sig gøre, at montere kransen med tallene til formalingsgraden forkert, sådan at 2 måske svarer til 0?!

Kværnen er en Mazzer SJ (endnu en :P )

Nogen der kan forklare?
    Brasilia Portofino 2 gr. - pt. syg
    Mazzer Super Jolly med STOR hopper!
    Xpressivo Primo 58 mm
    Bodum stempel - godt brugt
    Moccamaster - endnu mere brugt

Re:\"Kvalt\" kværn

Der er kun et sted for gevindet at starte så det skulle ikke være det. Prøv at dreje øverste kværnblade helt af og undersøg om kværnbladene er skruet godt nok fast. Saml igen og find nulpunkt hvor bladene lige netop rør hinanden. Drej herefter 12-14 takker mod groft og tjek om det er groft/fint nok.

Edit: Jeg gik ud fra det var på Mazzeren.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Hej Sonne

Korrekt Jeg prøver dit forslag.
      Xpressivo Primo 58 mm

Comment

Ja, vi ved jo den kan kværne fint nok til espresso uden at være nær nulpunktet. Det har vi jo prøvet i praksis :-)
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Jep, så kører den igen

Dog er der noget friktion, jeg tror umiddelbart det er de små messingklodser, der ligger omkring nederste kniv, så når jeg justerer fra grov til fin, så skal den lige have lidt hjælp til at komme i omdrejninger.
          Den skulle da ellers gerne kunne rotere, uanset hvilken finhed den er sat til, ikke?!:S

Edit: ja, ved nul berører knivene ikke hinanden
          Xpressivo Primo 58 mm

Comment

Det lyder som en død kondensator - jeg havde samme problem med min, og har lige skiftet den.

Er kondensatoren død, har motoren ikke den samme trækkraft...
            David Sarinelli

Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

Giesen W1 m. Artisan connection
            Bullet R1 2.0 IBTS
            La Marzocco Linea Classic AV 1
            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
            Profitec Pro500
            La Pavoni Professional
            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
            Niche Zero single dosing conical burrs
            DIP DK-40 Bulk

Masser af SSP burrs!

www.espresso-systems.dk

Comment

Re:

Arndrup wrote:
              Edit: ja, ved nul berører knivene ikke hinanden
              Med nulpunkt menes der hvor knivene lige rør hindanden. Markeringerne på kransen er noget andet.
              Hvis det er som om den ikke kan sparke ordenligt igang er jeg tilbøjelig til at tilslutte mig davisarinelli\'s forklaring.
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              La Pavoni Professional
              BLOG

Comment

Hvis det er kondensatoren der er galt med, kan du håbe det er en løs forbindelse.
                Kondesatoren sørger for at \"sparke\" motoren den rigtige vej, så hvis den kan køre begge veje har du fundet fejlen. :unsure:

Comment

Tak for rådene

Jeg tror ikke den kører begge veje - den lyder ens hver gang den kører, men jeg holder lige øje med det.
                  Xpressivo Primo 58 mm

Comment

Working...
                  X