Opslag

Collapse
No announcement yet.

Macap M4D - klumpmonster?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Macap M4D - klumpmonster?

Jeg har lige kigget på denne film fra Youtube.com (se her http://youtube.com/watch?v=D4LON1N2m...eature=related)

Det ser ikke lovende ud med den gang klumper den lille Macap spytter ud..... Er der nogen med erfaringer?

Jeg læste senere på Coffeecreations hjemmeside (dem der har lagt klippet ud) at de ikke syntes kværnen var værd at tage hjem. Men har Kontra ikke tilbud på den sammen med deres nyeste fra Dallacorte?

Måske er det ikke alle der bruger samme målestok?
    Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Re:Macap M4D - klumpmonster?

Jeg har en Macap som denneher

-uden kineserpiskeren
    :blink:

Den er i hvert fald iorden.
    Expobar Brewtus II
    Macap MC4 stepless
    Gaggia MDF
    Heartware Precision
    Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

nicolai.norrid wrote:
      -uden kineserpiskeren
      :blink:
      QUE???
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

-uden kineserpiskeren

Jeg slutter op om Zacho og siger "What the F...?"
        Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Comment

hmmm det ser ud til at der godt kan værre noget om det, efter lidt søgen på nettet fandt jeg følgende,
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Nåja sorry et lille link følger her

Here's a quick (sloppy) technique of using a MACAP doserless with a chopstick to break clumping while it fills the basket.

-og kineserpiskeren er den fine spisepind som han pisker luft med i den friske kaffe i portafilteret med...
            :whistle: :whistle: :whistle:
            Expobar Brewtus II
            Macap MC4 stepless
            Gaggia MDF
            Heartware Precision

Comment

EPO wrote:
              hmmm det ser ud til at der godt kan værre noget om det, efter lidt søgen på nettet fandt jeg følgende,
              http://www.home-barista.com/forums/m...der-t4128.html
              Damm der er mange timers læsning der ...
              Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                EPO wrote:
                http://www.home-barista.com/forums/m...der-t4128.html
                Damm der er mange timers læsning der ...
                i know, men hvis man "bladre" lidt hurtigt komme man til nogel billeder at forskellen på den kaffe der kommer ud af Macap'en og Mazzer'n og der ret stor forskel i Mazzer'ns favør når det drejer sig om klumper.
                Det er jo ikke alle som har en kineser til at piske ens kaffe :huh:

taste fejl inch:

Post edited by: EPO, at: 2007/12/18 23:10
                Michael EPO Rasmussen

Comment

cuppajoe wrote:
                  Det ser ikke lovende ud med den gang klumper den lille Macap spytter ud..... Er der nogen med erfaringer?
                  Har ingen erfaringer, men jeg mener at kunne huske at have læst, at klumper er noget man tit ser med grindere der ikke har nogen doseringsenhed. Om det er tilfældet med den pågældende kværn aner jeg ikke - men jeg husker at have læst et eller andet sted om det. Hvis jeg finder siden igen, skal jeg nok melde tilbage.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                    cuppajoe wrote:
                    Har ingen erfaringer, men jeg mener at kunne huske at have læst, at klumper er noget man tit ser med grindere der ikke har nogen doseringsenhed. Om det er tilfældet med den pågældende kværn aner jeg ikke - men jeg husker at have læst et eller andet sted om det. Hvis jeg finder siden igen, skal jeg nok melde tilbage.
                    der er skrevet meget om det, men et at stederne er her:
                    Michael EPO Rasmussen

Comment

Hobzon wrote:
                      cuppajoe wrote:
                      Længre nede i tråden sammenligner de Mazzer Mini mod Mini E ... tydelig forskel ... omend ikke så tydelig som mellem Madcap og Mazzer.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Lavede lige en lille test af min Innova I2.

Mazzer Kony Electronic

Comment

Nu kender jeg desværre ikke alle slags kværne

Hvad jeg ved af virker det som om at kværne med doseringsdispenser umiddelbart distribuerer kaffen lidt mere ens og måske med lidt mindre tendens til klumpning end kværne uden doseringsdispenser.

Umiddelbart er jeg af den opfattelse at kværne uden dispenser skulle give lidt bedre kaffesmag grundet at den malede kaffe ikke bliver hvirhvlet rundt i luften og deraf mindre tid til at afgive aroma inden den bliver estraheret (i hvert fald i teorien).

Jeg synes også at hve set i cafeer at de ikke bruger dosringsenheden som beholder (de steder hvor de kan servere en ordentlig vare). Her kværner de ned i dispenseren og samtidig distriburer kaffe ned i portafilteret.

Er der nogle som kan be- eller afkræfte teorien?

Måske der også kan være forskel på om det er flade eller koniske knive som sidder i kværnen (i hvert fald mht hvor hurtigt en given mængde kaffe bliver kværnet).

Schomer nævner i sin bog "espresso coffee professional techniques" noget om en italiens kværn der hedder DRM. Den skulle have en kombination af begge knivsæt for bedre resultat.

Er der nogle som vil be eller afkræfte ovenstående?

Måske Klaus har lyst til at videregive noget af sin store baristaerfaring her?
                          Expobar Brewtus II
                          Macap MC4 stepless
                          Gaggia MDF
                          Heartware Precision

Comment

Det var PRÆCIST den artikeln jeg tænkte på EPO - tak!
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

måske husker jeg helt forkert, men har Teme ikke skrevet en hel del om pro/con ved forskellige kværne og kværntyper på sin side (http://www.e61hx.com/) :unsure:
                              Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                              X