Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kværn til filter og stempel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kværn til filter og stempel

Hej,

Nu har jeg et par gange brugt min Macap MC4 stepless til at kværne til stempel og den gør den (også) ganske fremragende.

Det er dog et irritationsmoment at jeg nogen gange ikke kommer præcist nok tilbage til espresso indstilling - senest her til morgen hvor det kostede mig den sidste kaffe at lave 2 10 sekunders "gushere" :angry: :angry:

Derfor er jeg på udkik efter en kværn der udelukkende skal bruges til Stempel og filter og ikke særligt tit - Det er espresso'en jeg lever for

Nogen forslag ?

Mvh.

Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Re:Kværn til filter og stempel

Du kan jo kigge i politikkens "test", som diskuteres her. Så kan du se hvilken der er mest lydløs og ikke vælter under brug :laugh:

Klaus skriver i ovenstående tråd:

Dualit (som er et re-brand af Solis, som også Starbucks sælger med deres logo på) kan fås i udlandet til 500. Og så er det en OK pris. Men 1.000 er simpelthen for dyrt og et resultat af for mange mellemled, der skal tjene på den
    Måske man kan finde den i fx Tyskland eller England til de omkring 500, som Klaus nævner?

Han siger dog ikke direkte at det er en god kværn? Han ævner også, at han ikke kan forstå, at de ikke har Bodum Antiqua med, men om det er fordi dét er en god kværn fremgår heller ikke tydeligt.

Jeg kan købt denne og den kan jeg desværre ikke anbefale. Den pulveriserer en del af bønnerne selvom den er indstillet korrekt og den lille elektromotor afgiver en temmelig grim lugt (tænk på de små racerbanebiler fra I var børn), som jeg bestemt synes at kunne lugte i kaffen bagefter.

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/19 10:24
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg har en Krups kværn med flade kværnblade. Den fungerer fint til stempel og filter. Kan fåes mange steder. Se beskrivelse på Risteriet: http://www.risteriet.dk/produkter/Kv...ffekvaern.html
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Hej Sonne,

Hvordan virker det med den indbyggede beholder ?

På min Macap er det stort set umuligt at få stempel-kaffe ud uden at det laver et forbandet svineri: Tage låget fra doserkammeret, vende den om lægge den på filterholder-gaflen, dispense kaffen (af flere omgange) hvor fan... er tragten? Nå så tager man i stedet et blad/A4-ark hælder kaffen ud på det, derfra over i stempelkanden.

Jeg SKAL have en anden løsning inch:

/Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Jeg bruger også samme Krups som Sonne, og det virker. Den fungere på den måde at man kværner det man skal bruge, tager "skuffe" ud og hælder det over i stempelkanden eller kaffe filtret, nem tog bekvemt. Det eneste minus er at den har en tildes til at blive lidt statisk elektrisk, det er dog ikke så slemt hvis man kværne til stempelkande
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg kan varmt anbefale en Zassenhaus håndkværn, tysk kvalitet, koniske knive og de laveste omdrejninger muligt.

Sådan en kan du få for Kr. 550,- og så fylder den jo ikke rigtig noget, når du nu bruger den sjældent.
            Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Comment

cuppajoe wrote:
              Jeg kan varmt anbefale en Zassenhaus håndkværn, tysk kvalitet, koniske knive og de laveste omdrejninger muligt.

Sådan en kan du få for Kr. 550,- og så fylder den jo ikke rigtig noget, når du nu bruger den sjældent.
              Hvor lang tid tager det at kværne de 50-60 gr. man skal bruge til en stor stempelkande i sådan en håndkværn?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

EPO wrote:
                Jeg bruger også samme Krups som Sonne, og det virker. Den fungere på den måde at man kværner det man skal bruge, tager "skuffe" ud og hælder det over i stempelkanden eller kaffe filtret, nem tog bekvemt. Det eneste minus er at den har en tildes til at blive lidt statisk elektrisk, det er dog ikke så slemt hvis man kværne til stempelkande
                Jeg har - ikke overraskende - præcis de samme erfaringer med Krups kværnen som EPO.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

Comment

MoBak wrote:
                  cuppajoe wrote:

Hvor lang tid tager det at kværne de 50-60 gr. man skal bruge til en stor stempelkande i sådan en håndkværn?
                  Efter forsøg kan jeg sige at 50g malet til stempelkande tager 2:30.

Jeg målte mængden af kaffe før og efter formalingen og det passer ned til 1g's nøjagtighed. Og når der ingen plastik er i kværnen så er der heller ingen statisk elektricitet.
                  Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Comment

Selv blev jeg lidt træt af at kværne i hånden, men hvis man ikke laver kaffe på stempel/filter så ofte, så er den en langt bedre kværn end Krups, Bodum, Solis etc. Kværn-kvaliteten og knivene på Zassenhaus er virkelig god til prisen.
                    Klaus Thomsen
                    World Barista Champion 2006
                    Kig ind på vores Blog her
                    The Coffee Collective

Comment

cuppajoe wrote:

Hvordan er den så at gøre ren ?

/Peter
                      Rancilio Silvia - PID
                      Macap MC4 Stepless
                      Behmor 1600
                      Xpressivo Presso Barista

Comment

Shotmaker wrote:

Øhhh .. nem ... i med lidt Grindez og så er den ren.

Post edited by: ChrZacho, at: 2007/12/19 16:06
                        Administrator på EspressoBar
                        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                          Shotmaker wrote:

Øhhh .. nem ... i med lidt Grindez og så er den ren.<br><br>Post edited by: ChrZacho, at: 2007/12/19 16:06
                          Hvad skal jeg dog bruge Grindz til?!? Ris er billigere og har samme effekt - et godt tip jeg fik af en gammel rotte i faget.

Comment

Working...
                          X