Opslag

Collapse
No announcement yet.

Så ankom Silvias nye kærreste - Max!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Så ankom Silvias nye kærreste - Max!

Silvias kommende kærreste ankom her for en times tid siden. Hun står på køkkenbordet og smiler til ham, og forsøger at gøre sig til. Han er dog fuldt beskæftiget med andre ting, for han skal først "i bad", så han kan blive pæn og ren, inden han skal over på sin plads ved hendes side.

Jeg er i fuld gang med at skille min nye (let brugte) kværn ad. Den er kun ni måneder gammel, men har stået stille de sidste 8 måneder, og de sidste tre nætter i en kold bil. Det er nu egentlig ikke fordi han er beskidt som sådan. Doseren var forbavsende ren, men opppe omkring de koniske knive sad der en del fedt - jeg antager det måske skyldes at der har været brugt kaffebønner der er iblandet smag (findes sådan noget?) Det er under alle omstændigheder ikke kun kaffeduft der spreder sig, når jeg rører ved disse "kager", men derimod en særlig chokolade- og vanilieagtig duft, og det er i det hele taget en noget "klistret" affære.

Det er min plan at lægge plastikdelene (hopper, låg, etc.) i varmt vand med lidt opvaskemiddel - det er vel ikke helt galt, vel? Alle metaldele har jeg tænkt mig at aftørre med en hårdt opvredet klud. Knivene ved jeg ikke helt hvad jeg skal rengøre med, når jeg får pillet dem ud... hvad bruger man til rengøring af dem? De er iøvrigt meget skarpe - jeg har allerede skåret den ene finger, fordi jeg kom for tæt på, uden at tænke mig om.

Men ren skal han nok blive, og så skal han præsenteres formelt for sin nye dame. De skal nok blive et nydeligt par ;-)
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Så ankom Silvias nye kærreste - Max!

Tillykke med kværnen. Jeg ser allerede frem til en malende beskrivelse af, hvordan den virker for dig. Både i praktisk brug og i form af bedre espresso.

Hobzon wrote:
    Det er min plan at lægge plastikdelene (hopper, låg, etc.) i varmt vand med lidt opvaskemiddel - det er vel ikke helt galt, vel?
    Nej, det skulle der forhåbentlig ikke ske noget ved. Bare huske at skyld grundigt, selvfølgelig.

Hobzon wrote:
    Knivene ved jeg ikke helt hvad jeg skal rengøre med, når jeg får pillet dem ud... hvad bruger man til rengøring af dem? De er iøvrigt meget skarpe - jeg har allerede skåret den ene finger, fordi jeg kom for tæt på, uden at tænke mig om.
    Jeg ville bare smide dem i blød i noget opvaskemiddel også, så al det fedt kan blive opløst. Evt lige børste de værste kager af med en blød stålbørste eller messingbørste. Men det lyder ikke så rart med det chokolade/vanille duft, så jeg ville helt sikkert også bruge noget opvaskemiddel på dem.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for tilbagemeldingen. Max er nu fuldstændig adskilt, med undtagelse af den inderste koniske kniv, og det underste flade blad. Jeg har lidt svært ved at regne ud hvordan jeg skal undgå at kniven roterer mens jeg løsner den møtrik der fastholde dem.

Doseren er jeg heller ikke gået i gang med, men det skal nok komme :-)

Den er jo bygget som en TRAKTOR denne her kværn... det er GODT nok noget andet end min Krups :whistle:
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Max og Silvia bliver da i øvrigt et yndigt par. Men Silvia må nok affinde sig med ikke længere at være den stærke i forholdet

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
          Max og Silvia bliver da i øvrigt et yndigt par. Men Silvia må nok affinde sig med ikke længere at være den stærke i forholdet
          Det må hun jo nok...

Det driller iøvrigt lidt... Jeg har fået alting skildt ad og rengjort, men jeg kan sørme ikke få den nederste flade kniv eller den koniske kniv fri. Der sidder en møtrik og holder dem fast, men jeg kan ikke dreje den uden hele motoren drejer med. Selv om jeg fastholder moterens rotation, virker møtrikken låst (der er også et lille indvendigt hul, der dog kun forekommer rundt). Jeg ved ikke om det er en særlig slags låsemøtrik eller hvad.

Nogen ideer?
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Lad os se et billed ...
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg fandt dette på Home-Barista (i en tråd du vist allerede kender):

The upper burr carrier contains two parts, the crushing conical burr and the upper flat fine grind burr. Both are held in place with three screws. Once the screws are removed the burrs simply lift from the carrier. My unit was dirty I had to use a screwdriver to pick away the caked on beans to get the burrs apart. Once disassembled I soaked them in some backflush detergent and gave them a good scrubbing, once cleaned they look good as new. The lower burrs are removed in a similar fashion. Three screws and the planar burr lists off the burr spindle, the lower conical crusher burr is bolted to the motor shaft. I had no need to remove it.
              Desværre siger han jo at han ikke havde behov for at fjerne den koniske, men den flade har han da fjernet.

en anden ting jeg lige bed mærke i, var at han rengør sine knive i backflush middel. Det er jo indlysende, at det må være det bedste, da det er skabt til at opløse kafferester

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Jeg er faktisk også overrasket over hvor rent kammeret er, hvor knivene befinder sig - der er faktisk ikke den mindste smule kaffe i selve kammeret, hvorimod der er en smule opbygning af kafferester (lidt "fede" og olierede) omkring det sted hvorpå knivene monteres. Jeg antager at det er centrifugalkraften, og de små vinger der sidder på ydersiden af hele den roterende del af burresamlingen, der sikrer at den kværnede kaffe næsten bliver "blæst" ud af kammeret, og at der derfor ikke ligger noget kaffe tilbage herinde. Men som sagt - der sidder en smule "fedtet" masse tilbage omkring messingvingerne, så dem tror jeg, jeg vil prøve at få rengjort med en fugtig klud.

Kværnen ligger nu adskilt i en milliard stumper - så nu bliver det spændende om jeg kan huske hvordan den samles. Grundlæggende har jeg dog været overrasket over, hvor smart det hele er lavet - der bruges ikke nær så mange skruer som jeg havde ventet. :-)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Comment

Fik du de nederste kværne af?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Tillykke med den nye "mand" i huset.

Vi glæder os til at se ham live d. 26
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Nope - men da jeg er færdig med alt det andet, renser jeg bare med en klud, der sidder ikke så meget derinde... det er blot perfektionisten i mig, der gerne vil have ALT med ;-)

Om en halv times tid går jeg i gang med at samle, om 45 minutter ville i - hvis i boede i Storkøbenhavn eller omegn kunne høre en voksen mand skrige af afmagt fordi han ikke kan finde ud af at samle skidtet igen :blink:
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

Frustationen er ikke stor nok, hvis jeg ikke kan høre skriget hjemme hos mig...

B)
                        Administator på espressobar
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino
                        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg sidder på Amager og venter på skriget :P
                          Det lyder som en dejlig måde at bruge lørdag eftermiddag. For mig er der noget næsten helt terapeutisk over at rengøre kværne.
                          En lille hård pensel er rigtig god til at rengøre knivene og hele området inde i kværnen. Du kan også bruge nogle Grindz tabletter, men de kan efterlade en del støv i dosatoren, som kan være lidt irriterende at skulle fjerne. Men de suger olierne godt til sig.
                          Glæder mig til at se nogle billeder. Du dokumenterer vel hele forløbet med et kamera
                          Klaus Thomsen
                          World Barista Champion 2006
                          Kig ind på vores Blog her
                          The Coffee Collective

Comment

I stedet for Grindz kan man også bruge parboiled ris! (Nogle bruger alm. løse ris).

Ikke kogte, naturligvis
                            Sort som en panter, sort som slanter
                            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                            Sort som piloten I en Tie Fighter
                            Sort som pletterne på Pongo
                            Sort som alle andre end Tintin I Congo
                            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hobzon wrote:
                              Om en halv times tid går jeg i gang med at samle, om 45 minutter ville i - hvis i boede i Storkøbenhavn eller omegn kunne høre en voksen mand skrige af afmagt fordi han ikke kan finde ud af at samle skidtet igen :blink:
                              Ehhh .. hvodden går det? ... de 45min er jo gået!! :dry:
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X