Opslag

Collapse
No announcement yet.

Så kom Mazzer\'en hjem...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Så kom Mazzer\'en hjem...

Hej alle,

som i kunne se i en anden tråd, så endte jeg med at købe Mazzer Mini Electronic B. Og her er de første kommentarer:

Den ankom efter kun 3 dage fra Holland - fin stand. Det første der rammer øjnene når man åbner den er at der står Warning! This Appliance is intended for skilled personnel only. For commercial use, not for household use. Det så konen, og spurgte om det var den rigtige der var kommet :laugh: .

Nå, til sagen. Ud af pakken. Den er tung, emmer af kvalitet, og er kanon flot (jeg bestilte i sort). Men som man også har kunnet læse i andre reviews, så er der en eller anden hos Mazzer med meget magt, der er ansvarlig for strøm-ledningen. At de ikke kan placere den anderledes er ikke at begribe. Hvordan den tager sig ud på køkkenbordet, må i se når jeg får taget nogle billeder til denne tråd omkring Vis os dit kaffesetup

Nå, men først power-up på Silviaen. Og på plads med Mazzeren. Havde ristet 200gr bønner for 3 dage siden, så i aftes skulle der tunes og indstilles. Jeg brugte mit bundløse PF + 14gr filter. Jeg ved simpelthen ikke hvad der gik galt - men ud af 10-15 shots evnede jeg at lave 10-15 channelings, der sprøjtede ud på 10-12 sekunder. Kværnede finere, grovere, stampede hårdere, stampede blødere, doserede mindre, doserede mere (havde køkkenvægten i brug)...:S :angry: :evil: :X inch:...Så i aftes brugte jeg de sidste bønner UDEN at få et godt shot. Sikken skuffelse.

Hvad jeg læser mig til, så er kværnen fra fabrikken - under aftestning - indstillet til den \"normale\" espresso, lige for den enkelte maskine. Jeg konkluderede at det måtte være mine bønner - noget har været galt der. Nå, så er der i dag blevet hentet 500gr ristet Miscela Uno (+ 1000gr grønne Uno) i Risteriet. Købte lige et 14gr filter med (man er vel desperat:P, og det er en smule mere rundt i kanterne i bunden end mit andet filter!), og en mindre hopper (som i den grad klær Mazzer\'en, men som nok ikke giver bedre shots ).

Og efter en tuning med 5-6 shots, sidder den lige i øjet. Jeg har indstillet Mazzer\'en ca. 3 små hak finere end fabrikken. Køkkenvægten balancerer mellem 14-15gr (det er lige før man synes det ser underdoseret ud:huh: , men det er nok pga en gammel vane med at overdosere). Min stampning er omhyggelig (og følger Schomers teknik, hvis i kender den fra hans bog). Efter 25 sek. er der 60cl herlig blød og stærk espresso. Hvilken gudedrik - og velkommen til Mazzer...

Det var det vigtigste - det gode shot. Rent funktionelt derudover emmer maskinen af kvalitet. Jeg har ikke indstillet enkeltshot funktionen endnu, men dobbeltshot funktionen lever (med disse bønner) 14-15 gr. Det er supersmart at man kan lægge PF på kværnen mens den distribuerer kaffen derned i. Og den leverer klumpfri og jævn kaffe. Under tuning brugte jeg også den \"manuelle\" kværning, ved bare at holde knappen inde. Fungerer enkelt og problemfrit. Når man i øvrigt trykker 1 gang lyser \"enkeltshot\" lampen. Trykker man 2 gange lyser \"dobbeltshot\" lampen - og når man holder den inde blinker begge lamper - så er man ikke i tvivl om hvad den har tænkt sig. Og så til lyden - det er ligesom det er \"lovet\" i andre reviews. Den virker bomstærk den maskine, og alligevel er der minimal lyd - uden bønner kan den næsten ikke høres - og med bønner kan vi stå ved siden af og tale sammen. Det er altså dejligt.

Nuvel - det var de første indtryk. Som skrevet, så kommer der nok lidt billeder i den anden tråd.

Hilsen fra en glad \"opgraderet\" Carsten
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Så kom Mazzer\'en hjem...

Skyn dig at sælge den .. har hørt at det er en rigtig møgkværn.

Men som det venlige menneske jeg er vil jeg da byde en tusse eller to ... :blink: :silly:

Ajjj .. te\'løgge for zittan da.

Skal lige have på det rene ... iflg risteriet.dk virker det som om det er PF man skal dobbelklikke med ... men sår\'n er det ikke vel?? Når der er valgt dobbelt kværner den dobbelt indtil andet vælges ik??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Det er rigtigt at det er PF man klikker 2 gange med for et dobbeltshot - og det virker ikke bøvlet eller akavet.

Jeg tror at der på Electronic A er en \"hånd\" der vælger 1X eller 2X shot. Og så trykker man på en knap. Men det er altså på A\'eren. Downside på A\'eren er som jeg har læst det, at der derved er ledninger m.v. i selve doser-trakten, hvilken gør den sværere at rense/tage låget af. Det \"problem\" er der ikke på B\'eren, da der jo slet ingen ledninger er.
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Uh lækkert! Tillykke med den! :-D
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Brownie wrote:
          Det er rigtigt at det er PF man klikker 2 gange med for et dobbeltshot - og det virker ikke bøvlet eller akavet.
          Har du den med den 26 ... så kan jeg måske få love at lege lidt med ... gider ikke ha A\'eren
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            Har du den med den 26 ...

Jamen det skal jeg nok
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
              ChrZacho wrote:
              Har du den med den 26 ...

Jamen det skal jeg nok
              Nice det ser jeg frem til ... meget ..

Hvad med lyd sammenlignet med I2 .. og størrelse??
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Tillykke med den nye kværn. Glæder mig til at se den næste weekend.

Lige et spørgsmål.... Kan PF holderen holde et bundløst PF eller kræves der spouts for at kunne holde filteret når der kværnes?
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

Comment

KimH wrote:
                  Tillykke med den nye kværn. Glæder mig til at se den næste weekend.

Lige et spørgsmål.... Kan PF holderen holde et bundløst PF eller kræves der spouts for at kunne holde filteret når der kværnes?
                  Det ka den godt B)
                  Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
                    KimH wrote:
                    Det ka den godt B)
                    Perfekt! Det savner jeg sq på min Rocky. Jeg bliver nød til at lade håndtaget hvile på en 0,6 L . baristakande :dry:
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

KimH wrote:
                      Perfekt! Det savner jeg sq på min Rocky. Jeg bliver nød til at lade håndtaget hvile på en 0,6 L . baristakande :dry:
                      Ja og så slipper man for at holde knappen inde hele tiden osse på en electronic med timer.
                      I starten syns jeg det var sindsygt irriterende med timeren fordi nu skulle man skrue på både timer og finhed, men efterhånden syns jeg faktisk det er helt fedt.
                      Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

KimH wrote:
                        Jep - som RuneL skriver så kan det fint holde den.

ChrZacho wrote:

Hvad med lyd sammenlignet med I2 .. og størrelse??
                        Lydniveauet er jo noget der minder om 1/3-del!!! Udover lavere, så er det også anderledes - mere lys tone. Virkelig en klar forbedring.

Og mht. størrelse, så lægger jeg ikke mærke til det, selvom den faktisk jo er større. Men som jeg skrev så købte jeg en \"lille\" hopper til den - og det klæ\'r den. Dermed er den ikke højere end I2\'en. Tror min I2 stod 5-8cm fra væggen ved siden af Silvia\'en - den her står bare helt inde ved væggen og virker derfor ikke større.
                        Vibiemme Domobar Inox
                        Baratza Sette 270

Comment

Et stort tillykke med kværnen, det lyder som om I nok skal blive gode venner :-)

Mht, timer, så er det fedt, jeg har netop monteret en timer på min Rocky, det gør det sq noget lettere at køre den samme mængde ud hver gang.

Glæder mig meget til at se den d. 26 :woohoo:
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ja tillykke med den!

Hvad er bedre i forhold til en \"manuel\" kværner, dvs. hvor man selv styre mængden af kaffe? Kan godt se det smarte i at der kommer den samme mængde kaffe ud hver gang, men hvad hvis man skal kværne bønnerne finere eller grovere, skal man så ikke til at indstille på mængden den spytter ud igen?
                            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Tilykke med Mazzer\'en - det er en fantastisk maskine! Måske findes der bedre kværne, men jeg har endnu ikke fundet nogle, der har en størrelse til et alm. køkken, og som ser federe ud - det er en ikke ubetydelig faktor, når jeg skal kigge på den hver dag. Lyden, synes jeg, er lidt tubine-agtigt, når der ikke er bønner iB)

I øvrigt er jeg blevet glad for at jeg valgte model A, først var jeg ude efter model B, da jeg mente at den måtte være mere orginal og mere robust. Kaffemekka kunne smadre den første antagelse, A kom noget tid før B - ligesom A normalt gør hmy: , og det er jo en Mazzer, så den burde holde uanset hvad.

MEN en væsentligt ting er, at med en model A har du muligheden for at \"slå\" PF\'en mod Mazzeren et par gange, mens man kværner. Dermed kan man distribuere kaffen bedre, idet Mazzeren fordeler kaffen lidt ujævnt i retning mod håndtaget - som der også er nævnt i andre tråde. Det har jeg ikke fornemmelsen af, at man kan på model B.

Mht. til styringen af timeren, så man skal skrue på den hver gang, man skifter batch - eller som jeg er begyndt at gøre, trykke én gang på dobbelt-knappen og derefter 1-3 gange på enkelt-knappen (som er indstillet på min. efter råd fra Mobak i anden tråd) for at fylde op.
                              / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎