Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvor meget skal kværnen skilles ad ved rengøring?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor meget skal kværnen skilles ad ved rengøring?

Hej alle,

så blev det søndag - og dermed backflush dag for Silvia\'en. Og i dag har jeg også bestemt mig for at rengøre kværnen.

Jeg har købt grindz så de skal igennem - ved \"mellem\" niveau har jeg læst mig til. Derudover skal hopperen rengøres og der skal pensles mere end normalt, de steder jeg kan komme til.

Men bør kværnen skilles mere ad for at rengøre? Og hvis ja, hvor meget bør den adskilles ad? Og hvis der så er nogen der har tips til hvordan jeg bedst gør det ved en Mazzer Mini E B så vil det være super.

Tak
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Hvor meget skal kværnen skilles ad ved rengøring?

Brownie wrote:
    Hej alle,

så blev det søndag - og dermed backflush dag for Silvia\'en. Og i dag har jeg også bestemt mig for at rengøre kværnen.

Jeg har købt grindz så de skal igennem - ved \"mellem\" niveau har jeg læst mig til. Derudover skal hopperen rengøres og der skal pensles mere end normalt, de steder jeg kan komme til.

Men bør kværnen skilles mere ad for at rengøre? Og hvis ja, hvor meget bør den adskilles ad? Og hvis der så er nogen der har tips til hvordan jeg bedst gør det ved en Mazzer Mini E B så vil det være super.

Tak
    Der skulle være nogle enkelte skruer på mazzeren som man kan afmont. og man kan komme ind til blade mv. for nem og effektiv rengøring. Støvsug gerne din kværn med jævne mellemrum , men det gør du måske også , ja og så en gang grindz som du er inde på , så ser det da fornuftigt ud
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Re:Hvor meget skal kværnen skilles ad ved rengøring?

Så lige den her på risteriet vedr. grindz , det kan være du selv kan se hvad mazzeren står på , ud fra skruen.
      Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Hottop KN8828-P

Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Re:Hvor meget skal kværnen skilles ad ved rengørin

Takker - spørgsmålet om det er nødvendigt at skille kværnen ad. Er ikke så vild med tanken. Men det måske bare første gang, indtil det er \"afmystificeret\".
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
          Takker - spørgsmålet om det er nødvendigt at skille kværnen ad. Er ikke så vild med tanken. Men det måske bare første gang, indtil det er \"afmystificeret\".
          Nej det er ikke nødvendigt og skille den ad hver gang , men ku da være spænende nok lige og få kigget lidt nærmere på maskineriet , hvis det går helt galt sender du den bare til mig så skal jeg nok ordne den for dig , evt. bytter jeg bare lige over med rockyen ingen problem i det
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Hottop KN8828-P

Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Så er der rengjort. Den store tur dog uden adskilning:

- Grindz
            - Hopper i samme vand som jeg affedter Silvia-dele i
            - Støvsugning
            - pensling
            - aftørring med opvredet microfiberklud

Den er som ny - herligt. Så skal de 300 gr espressobarblend jeg ristede i går aftes bare lige ligge lidt...

Silvia fik også den sædvanlige store tur.

Herligt at gå til rent udstyr når man skal brygge
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

Rengøring af min kværn er også noget jeg er særdeles omhyggelig med. Da den grundige rengøring af kværnen kun er noget jeg gør når jeg også afkalker min silvia, så er den til gengæld også meget grundig.

Den ugentlige rengøring af kværnen omfatter kun støvsugning så grundigt jeg nu kan komme til det.

Den store tur foregår som følger:
              [ul][li]Jeg starter med at støvsuge grundig alle de steder jeg kan komme til.[/li][li]Så får den en pose grinds.[/li][li]Og så bliver den støvsuget igen - så grundigt jeg kan.[/li][li]Herefter skiller jeg kværnen af, nøjagtigt så meget, at alle de dele der kommer i berøring med kaffen rengøres, og støvsuges.[/li][li]Hopper og doser adskilles og lægges i varmt vand (med en lille smule opvaskemiddel), skylles grundigt og aftørres HELT.[/li][li]Herefter samler jeg det hele igen[/li][/ul]
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Nu har jeg altså også haft skilt Mazzeren af et par gange. Helt af med toppen så jeg har direkte adgang til de 2 store kværn-skiver. Så kan de renses 100% for kaffe.

Om Grindz gør det helt lige så godt er jeg i tvivl om. Det er nemmere med Grindz, men vel knap så grundigt.

+ støvsugning 1 gang om ugen...eller hveranden.
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Enig...

Jeg bruger Grindz efter ca. 2-3 kilo kaffe, og skiller så ad en gang hver anden eller tredie måned for den lidt mere grundige rengøring.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎