Opslag

Collapse
No announcement yet.

Jeg har kjøpt meg kvern, men hva slag er det???

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jeg har kjøpt meg kvern, men hva slag er det???

Hei!
    Jeg har endelig kjøpt meg kværn på internett (brukt), men jeg vet ikke hvilken modell det er :blush: Det står Rancilio på den, men så vet jeg altså ikke mer. Den er STOOOR og den har vært brukt på en smootie bar i 2 år. Jeg betalte 1800,- for den (NOK, som i norske kroner ).

Den bråker som et uvær og er grim, men vi får endelig crema på espressoen vår :woohoo:

Er det noen som kan fortelle meg hvilken modell dette er og hvor mye den koster ny?

Re:Jeg har kjøpt meg kvern, men hva slag er det???

Det ligner en MD40 eller MD50 - Står det ikke på mærket under, på siden eller bagved?
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hej mocca,

Tillykke med din nye kværn. Jeg er overbevist om, at du vil blive helt vild med din espresso nu hvor du har fået egen kværn. Det er alt afgørende

Det ligner en Rancilio MD 40 (44 cm høj) eller MD 50 (52½ cm høj), du har købt. Det er Rocky storebror fra Rancilios professionelle serie. Jeg har ingen personlig erfaring med denne kværn, men det er garanteret ikke noget dumt køb. Ved du hvor meget den har været brugt på de to år? Måske var det værd at overveje, om du skulle sætte nye kværnblade i den...

Jeg har fundet MD40 i en tysk butik til 498 Euro. Så du har fået den til ca. ½ pris. Det lyder helt rimeligt.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg har nettopp målt den og den er 53 cm høy. Det står intet merke på siden av den (utenom et hvor der står espresso italiano). MD 50/t står det på en lapp under muskedunderet.

Det er et lite tellerverk på siden som viser 4985? Jeg antar at det er hvor mye den er brukt, men hva tilsvarer det? Er det da på tide med nye kniver?

Og dere har helt rett, kaffen smaker uendeligt mye bedre nå :-)

Comment

Mocca wrote:
          Det er et lite tellerverk på siden som viser 4985? Jeg antar at det er hvor mye den er brukt, men hva tilsvarer det? Er det da på tide med nye kniver?
          Jeg antager at der er den samme type tæller som sidder på siden af min LaCimbali Max kværn. Den tæller hvor mange gange der er trukket i doserhåndtaget. Eftersom begge er kværne, der reelt er beregnet til at stå i en kaffebar, så kan ejeren have en interesse i at tælle hvor mange shots der bliver lavet.

Da kværnen normalt er beregnet til at arbejde med en fuld doser, og da doseren kan indstilles til at dosere præcist 7 gram, hver gang man trækker i doseringsarmen - ja så giver tælleren mulighed for at følge med i hvor mange gram kaffe (eller hvor mange skud) der er doseret i løbet af en dag.

Den fortæller dig med andre ord ikke noget om, hvor slidt dine knive er - for når den når 9999 starter den bare forfra på 0000.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Takk for forklaringen av tellerverket Hobzon!

Hvordan vet jeg da at det er på tide med nye kniver? Bråker den mer, maler den ujevnteller er det noen andre symptomer jeg skal se etter??

Comment

Mocca wrote:
              Takk for forklaringen av tellerverket Hobzon!

Hvordan vet jeg da at det er på tide med nye kniver? Bråker den mer, maler den ujevnteller er det noen andre symptomer jeg skal se etter??
              Du kan faktisk bare skille kværnen ad og mærke efter om de føles skarpe - selvfølgelig ikke skarpe som en kniv, men de skal helle rikke føles runde og \"bløde\". I samme øvelse, kna du måske også få gjort kværnen godt og grundigt ren. Kværbladene har sikkert godt af en tur i en gang backflush middel.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
              X