Opslag

Collapse
No announcement yet.

Problem med Casadio kværn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med Casadio kværn

APK, du har i en anden tråd beskrevet et problem med din Casadio, nemlig at du ikke kan justere den når der er bønner i hopperen. Jeg kan også huske, at du lige da du fik den beskrev, at den pludselig gik ud af justering. Jeg har ikke oplevet nogle af delene, så måske er der et problem, som vi kunne prøve at lokalisere...

Når du ikke kan justere den med bønner i, går jeg næsten ud fra at det kun gælder hvis vu vil justere finere? Er det korrekt? Hvad sker der, når du prøver? Går justeringsskruen fast, så du ikke kan dreje den, eller drejer den uden at der sker noget med justeringen?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Problem med Casadio kværn

MoBak wrote:
    APK, du har i en anden tråd beskrevet et problem med din Casadio, nemlig at du ikke kan justere den når der er bønner i hopperen. Jeg kan også huske, at du lige da du fik den beskrev, at den pludselig gik ud af justering. Jeg har ikke oplevet nogle af delene, så måske er der et problem, som vi kunne prøve at lokalisere...

Når du ikke kan justere den med bønner i, går jeg næsten ud fra at det kun gælder hvis vu vil justere finere? Er det korrekt? Hvad sker der, når du prøver? Går justeringsskruen fast, så du ikke kan dreje den, eller drejer den uden at der sker noget med justeringen?
    Jeg kan sagtens dreje på justeringsskruen som normalt, det har bare ikke nogen effekt. Jeg forestiller mig at bønnerne på en måde fastholder kværnbladene, så de ikke kan nærme sig hinanden, før kværnen er tom for bønner. Dette sker uanset om jeg justerer mens kværnen kører eller når den står stille.
    Det der skete i starten var formentlig, at jeg blev ved med at justere den finere uden at der skete noget - hvorefter indstillingen så blev alt for fin, når kværnen blev tom. Resulterende i at maskinen chokede efter næste påfyldning. Nu har jeg imidlertid lært at leve med det, og justerer kun \"på tom kværn\". Savner dog muligheden for at kunne lave finjusteringer med bønner i kværnen.
    Du har dog muligvis ret i, at jeg vil kunne justere den grovere med bønner i - alt andet ville være ulogisk. Det må jeg lige teste.

APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

Comment

APK wrote:
      Jeg kan sagtens dreje på justeringsskruen som normalt, det har bare ikke nogen effekt. Jeg forestiller mig at bønnerne på en måde fastholder kværnbladene, så de ikke kan nærme sig hinanden, før kværnen er tom for bønner. Dette sker uanset om jeg justerer mens kværnen kører eller når den står stille.
      Har du prøvet at skille den ad? Det lyder næsten som om at der magler nogle skruer i den. Når du drejer på justeringsskruen, sidder der en snegl for enden af den, som påvirker et plast/nylonstykke med en tandkrans. Dette nylonstykke er så skruet på de øverste kværnblade med 3 skruer. Nylonstykket sidder så tilpas meget i spænd, at jeg godt kunne forestille mig, at det uden skruer kunne justere kværnen, når den er tom, men når der er bønner i går den så stramt, at nylonstykket bare vil glide rundt, hvis skruerne mangler.

Jaja, det er måske et vildt langskud, men det lyder alligevel sandsynligt i mine ører...

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
        Har du prøvet at skille den ad? Det lyder næsten som om at der magler nogle skruer i den. Når du drejer på justeringsskruen, sidder der en snegl for enden af den, som påvirker et plast/nylonstykke med en tandkrans. Dette nylonstykke er så skruet på de øverste kværnblade med 3 skruer. Nylonstykket sidder så tilpas meget i spænd, at jeg godt kunne forestille mig, at det uden skruer kunne justere kværnen, når den er tom, men når der er bønner i går den så stramt, at nylonstykket bare vil glide rundt, hvis skruerne mangler.

Jaja, det er måske et vildt langskud, men det lyder alligevel sandsynligt i mine ører...
        Ja, jeg har skilt den ad. Men vil da lige prøve igen i aften, og kigge specifikt efter de ting du nævner!

APK
        La Marzocco GS/3
        Casadio Istantaneo
        Gene Café
        Aeropress
        Hario V60

Comment

APK wrote:
          MoBak wrote:Ja, jeg har skilt den ad. Men vil da lige prøve igen i aften, og kigge specifikt efter de ting du nævner!

APK
          Jeg skal se, om jeg i aften kan få tid til at skille min ad og tage billeder af, hvordan den er samlet. Med lidt held kan du måske spotte en forskel...

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
            Jeg skal se, om jeg i aften kan få tid til at skille min ad og tage billeder af, hvordan den er samlet. Med lidt held kan du måske spotte en forskel...
            Så blev det endelig tid til at få givet kværnen en hovedrengøring, så jeg fik også taget et par billeder af de eneste ting jeg kunne komme i tanke om kunne være galt med din kværn, APK.

Der er to så vidt jeg kan se to mulige årsager til, at du kan dreje på din justeringsskrue uden at kværnen ændrer justering. Den første er, hvis skruerne på nedenstående billede mangler. Bemærk, at jeg selv har fjernet den ene skrue:

Hvis disse tre skruer mangler, man jeg på min kværn godt justere kværnen, når den er tom, men den midste modstand vil resultere i, at den hvide nylon dims bare glider rundt på selve kværnhuset.

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Den anden årsag kunne være, at selve den øverste kniv ikke er skruet fast i dens messingholder. Den skal være skruet fast med en enkelt skrue, som skal skrues ind i en fordybning på kniven:

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Først af alt, hvor er det fantastisk med et forum hvor medlemmerne i den grad tager sig tid til at hjælpe hinanden! Det er ret enestående!

Da jeg læste din besked, Mobak, rev jeg naturligvis skruerne ud af min kværn med det samme for at se om de to ting du nævner skulle kunne være løsningen på mine problemer. Desværre var alle skruer på plads som de skulle være, så det kan ikke være det der er galt. :-(

Derimod har jeg konstateret, at begge gange jeg har skilt kværnen ad, har der ligget tætpakket finmalet kaffe for neden i \"kværnhuset\". Det er altså den færdigmalede kaffe der istedet for at flyve ud af kværnen og ned i mit portafilter med det samme, pakker sig sammen indeni kværnen. Jeg forstår dog ikke hvordan dette harmonerer med den lette og luftige, klumpfri kaffe der normalt kommer ud af kværnen...? Jeg er forvirret!

Hvordan ser din kværn ud når du åbner den? Ligger der også hos dig \"masser\" af malet kaffe for neden i kværnhuset? Kunne denne kaffe være forklaringen på at kværnen ikke kan indstilles med bønner i? Måske tømmes dette kammer efter de sidste bønner løber igennem kværnen og dermed \"frigiver\" kværnbladene til indstilling??? Igen - jeg er forvirret!

Kan du komme i tanke om noget der vil kunne afløse problemet med at kaffen ikke flyver ud af kværnen med det samme, men pakker sig sammen i bunden? Kan det være den \"metal-flap\" der sidder foran åbningen kaffen flyver ud af der lukker for meget til?

Uanset hvad der sker: Tak for hjælpen!

APK
                La Marzocco GS/3
                Casadio Istantaneo
                Gene Café
                Aeropress
                Hario V60

Comment

Ja, det er altså mystisk.

Jeg har en enkelt gang oplevet, at kaffen pakkede sammen i kværnhuset under knivene. Det var med nogle bønner jeg havde købt i London, som var alt alt for mørkristede. De sejlede nærmest i olie. Det kostede en tur med kværnen splittet helt ad, for at få det ud igen. Ellers har jeg ikke oplevet det. Når jeg skiller den ad, er der stort set tom.

Det eneste sted der er lidt kaffe er netop lige bad den metalflap, som du også nævnet. Denne har jeg af samme årsag bøjet en smule ud, så den ikke lukker helt tæt, men i stedet gaber et par mm.

Hvor mørk er den kaffe du kværner? Jeg bruger sjældent kaffe der er ristet mørkere end lige til starten af 2. knæk.

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Jeg bruger nok en gang i mellem kaffe der er lidt for mørkristet. Eller gjorde, dengang min Gene Café var ny.... :-)

Det kunne faktisk godt være en del af forklaringen på mit problem. Jeg har i hvert fald svært ved at få øje på andre forklaringer. Nu er kværnen i hvert fald renset, og jeg vil huske at rense den grundigt næste gang der kommer en lidt mørk batch i - så må vi se om det hjælper! Jeg har også bøjet metalpladen lidt op....

Tak for hjælpen, Mobak!

APK
                    La Marzocco GS/3
                    Casadio Istantaneo
                    Gene Café
                    Aeropress
                    Hario V60

Comment

APK wrote:
                      Tak for hjælpen, Mobak!

APK
                      Velbekomme. Lad os endelig høre, hvad du erfarer. Det kan jo være jeg pludselig står med samme problem og der er vist også andre herinde, som pønser på, om de skal have en Casadio

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Working...
                      X