Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kværn og klumper

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re:Kværn og klumper

Søren Wolder wrote:
    Jeg er enig i, at forholdet om hvorvidt en kværn klumper kaffen må være det næstvigtigste kriterium - kun overgået af ensartheden.

Masser kværnene har fået kritik for ikke at male helt ensartet og samtidig have en tendens til at fordele de fineste partikler i den del af PF der er tættest på kværken. Dette skulle kunne ses ved naked PF - jeg har dog ikke selv haft mulighed for at teste.

Da jeg går efter en så klumpfri kværn som muligt (og en, som ikke sviner lige så meget som min Rocky), er jeg også ret lun på Casadio\'en - den er bare møj-lækker.... bortset fra udseende, men det kan jeg leve med.
    Punktet omkring ensartetheden var jo faktisk undersøgt at Teme på et tidspunkt hvor han sammenlignede partikeldistributionen fra en kværn med flade knive mod en med koniske knive, og han kom frem til den med koniske havde en mere ujævn distribution. K10 WBC er jo med koniske knive og er en kværn der bliver anvendt mange seriøse steder, så jeg ved ikke hvor meget ensartetheden i sig selv har at sige. Journey, Mhmh og jeg havde jo et minijam sidste år hvor vi alle tre mente at kunne mage forskel på koniske mod flade knive.

Med hensyn til mazzeren, så har jeg læst samme kritik, men min simple og særdeles lavteknologiske løsning på dette er at rotere filterkurven i filterholderen med toimmelfingeren mens jeg kværner, simpelthen for at fordele kaffen jævnt i kurven og undgå \"bjergtoppen\" i midten nu jeg er igang.

Cassadioens udseende gør at den ryger af listen hos mig, men hastigheden og klump-fri-heden er helt i top på denne kværn, så vidt jeg har set hos MoBak.
    Ellers findes der jo santos #55 som er en særdeles hurtig kværn også.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
      Punktet omkring ensartetheden var jo faktisk undersøgt at Teme på et tidspunkt hvor han sammenlignede partikeldistributionen fra en kværn med flade knive mod en med koniske knive, og han kom frem til den med koniske havde en mere ujævn distribution. K10 WBC er jo med koniske knive og er en kværn der bliver anvendt mange seriøse steder, så jeg ved ikke hvor meget ensartetheden i sig selv har at sige. Journey, Mhmh og jeg havde jo et minijam sidste år hvor vi alle tre mente at kunne mage forskel på koniske mod flade knive.
      Som jeg er orienteret, skulle koniske knive give det bedste smags resultat, men det er muligt, at det er et generelt problem, at den ikke har ensartet partikeldistribution.

Klaus Thomsen fortalte en dag inde i TCC, at de havde testet bl.a. K30 mod K10 WBC, og at de foretrak sidstnævnte, og at K30\'eren generelt ikke kunne følge med de \"store\" kværne med koniske knive smagsmæssigt- K30 har flade knive.

(Lidt ærgeligt, for K30 er dælme lækker! Ikke mindst deres Twin!!)

Jeg mener Teme valgte K30 fra til fordel for K10 WBC?
      Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
        Jeg mener Teme valgte K30 fra til fordel for K10 WBC?
        Ja, på trods af, at han faktisk foretrækker de koniske knive. Men han og vist især hans bedre halvdel kunne ikke forenes med doseren, og derfor blev Compak\'en droppet
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Bare lige hvis nogen ville se Macapen
          Shop our curated selection of High-End Industrial & Commercial Coffee Grinders from Superior Brands like Ceado, Bunn, Eureka, & more! Free Shipping over $50.
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Den ser bare rigtig godt ud den Macap, men ved ikke helt, om jeg ville være tilfreds med dens malning...

Billedet tidligere i tråden, er det fra en M4?
            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Ja det er det , men vil ikke tillægge det så stor værdi , denne ene test. har mailet lidt med andre bruger af m4eren på andre sites , som ikke kan nikke genkendene til den lidt voldsomme klumpning som billedet , jeg vil nok foretrække og lave min egen test/afprøve det selv i natura , som man jo nok også må anbefale man gør inden man beslutter sig endeligt.
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup