Opslag

Collapse
No announcement yet.

Compak K3 touch

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Compak K3 touch

Jeg har længe været på udkig på en afløser til min Rocky, syns ligesom ikke at den klær Alex\'en ;-)

Har længe haft et godt øje i retningen af Compak K3 touch, Så det var jo rart da Kaffeagenterne gav mig lov til at få en til test en uges tid. Mange tak, Thomas!

Jeg vil i denne tråd poste lidt billeder, videoer og erfaringer jeg måtte få mens Compak\'en står i mit køkken. Det er ikke sikkert at oplevelsen bliver fuldkommen i kronologisk orden, der kommer nye indlæg pø om pø.

Jeg vil forsøge at lave sammenligninger mellem Rocky\'en og Compak\'en, da det er den eneste kværn jeg lige umiddelbart har at sammenligne med. Spørgsmål, så sig frem.

Emballagen:

Første kig i kassen:
    Det er hopperen der er pakket i den \"løse\" kasse i midten.

Hopperen er godt pakket ind:
    Og ja, det er en plastikstamper der ligger med, stille griner jeg fik mig :laugh:

Selve kværnen kommer til syne:

Så kom han på bordet uden hopper:

Og med hopper, dejlig stor, klarer 800g bønner, så det passer meget godt med en rist på Cafeminoen

Den fylder lidt mere end Rockyen, og waf\'en er ikke særlig god...

Men den kan godt stå under skabet, heldigt nok,
    ellers havde konen forlangt nyt køkken, så jeg slap uden om igen :P:

Fortsættelse følger...
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Re:Compak K3 touch

Roed: tror bestemt nok Alex ville blive glad for at have K3 touch stående ved siden af
    Hvis du har haft tid til at teste det kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om ensartetheden-svineri-tid for eks. 14gram .højde og hvor nem den er at justere på ,alt set i forhold til rockyen, var måske lidt meget til at starte med , ellers ta det lidt hen ad vejen som du får testet
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
      Roed: tror bestemt nok Alex ville blive glad for at have K3 touch stående ved siden af
      Ja, nu må vi se hvad jeg bliver enig med mig selv om...

Hvis du har haft tid til at teste det kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om ensartetheden-svineri-tid for eks. 14gram .højde og hvor nem den er at justere på ,alt set i forhold til rockyen, var måske lidt meget til at starte med , ellers ta det lidt hen ad vejen som du får testet
      Jeg skal gøre mit bedste
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino

Comment

Som sagt, så kommer trådene ikke i kronologisk orden. Det bliver sådan lige som det passer ind.

Jeg har selvfølgelig kværnet en del kaffe på den, og umiddelbart syntes jeg godt om resultatet. De er stadig lidt \"klumper\" i kaffen, men de opløses meget nemmere end med Rockyen (hvis det giver mening) og derved kan jeg opnå meget større ensartet distribution af kaffen i filteret.

Indstilling af formalingsgraden foregår også nemt (billeder følger) og derved er det forholdsvis nemt at ramme den rigtige \"tid\" på shottet.

Jeg har her til aften lavet rigtig mange shots, og der er overraskende lidt forskel på tid/mængde i forhold til Rocky\'en. Jeg har brugt bundløst filter for at kontrollere flowet, og jeg syntes at jeg rammer meget mere præcist end tidligere.

En lille video af en af aftenens shot, ja jeg ved godt maskinen er beskidt, det bliver de jo af at blive udnyttet groft, og shots\'ne bliver heller ikke lavet i kunstens formål, men ren test af distribution.

{youtube}TyS9GazaVw8{/youtube}

Det er da set værre, ik?
        Izzo Alex Duetto
        Toper Cafemino

Comment

jo det er bestemt set meget værre , det er da et hæderligt shot efter så kort tid med kværnen , tiden i sekunder for x antal gram var det det du mente op i mod rockyen?(overraskende lidt forskel på tid/mængde)
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Hottop KN8828-P

Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Roed , er Alex og K3 touchen blevet gode venner ? og har du evt. haft tid til at lege mere med den ? kan forstå du har haft en lidt travl uge , arbejde osv.
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Hottop KN8828-P

Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej.

Nej, jeg har ikke lavet espresso siden i søndags, så det er ikke blevet til noget som helst test/leg siden.

Men jeg vinker da til den når jeg kører på arbejde om morgenen, og klapper den godnat når jeg kommer hjem igen... :dry:
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino

Comment

Hej Roed, tillykke med købet af ny fin kværn.
                Jeg mener at kunne huske at K3 touch er med timer så man kan trykke på flippen og få kværnen til at dosere. Jeg syns også at kunne huske at justeringen af timeren sidder neden under kværnen.
                Er det ikke en pain-in-the-a$$ at skulle vende kværnen op og ned hele tiden?
                Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Mange tak, men den er nu ikke købt. Endnu...

Det er rigtigt at der på fronten sidder en kontakt hvor den kværner enkelt eller dobbelt ved 1 eller 2 tryk.

Justeringen sidder i bunden, jeg har nu ikke oplevet det som et problem, da jeg generelt overdoserer en lille smule.(det er træls at mangle 1/2g) Og med det lidt jeg har arbejdet med den, syns jeg ikke at justering af formalingsgrad ændrer ret meget på mængden af kaffe der kommer ud.

Men hvis man absolut vil have 18g ud hver gang, så vil det da sikkert være træls.

jeg skal nok komme tilbage med mere test/billeder når tiden er til det.
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino

Comment

Nej jeg var nok lidt hurtig med at dømme købet \"i hus\"

Men hvorom alting er, så er min mazzer jo osse med timer, og jeg forsøger faktisk at bruge den for at få konsistent dosering. Det er måske er problemet er at timeren skal ændres når man justerer på finheden og/eller skifter bønner.
                    Hvis man doserer på volumen i sin filterkurv ved blot at stryge lige over, kan jeg ikke se andet end at vægten i kurven må svinge helt vildt.

For at vende tilbage til emnet om K3\'eren, så har en af mine bekendte her i det svenske haft sådan en i et års tid, og han er jätte-nöjd med den (det betyder godt) og oplever ikke timer-tingen som et problem da han sjældent skifter bønner.
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Nu er jeg tidligere ejer af en K3\'er og jeg skifter bønner rimelig tit, jeg syntes ikke det var det store problem at timer jursteringen sidder i bunden, men der er selfølgelig ikke helt optimalt.
                      Men hvis man sammenligner K3\'en med Mazzer\'en (som også i en periode oede i mit køkken) så syntes jeg ikke at der er den store forskel med hensyn til betjeningen i praksis. Tilgengæld syntes jeg K3\'er klumper noget mindre og så synte sjeg også k3\'er er pænere og se på, med det jo selfølgelig en smags sag.
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                      X