Opslag

Collapse
No announcement yet.

Casadio justerings problem

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Casadio justerings problem

Hej alle
    Jeg har en casadio istantaneo stående jeg prøver af, er egentlig ret begejstret for den, og alle dens egenskaber.
    Har dog det problem, at indstillingen nærmest springer frem eller tilbage..
    Giver et eksempel jeg håber giver mening, for det er lidt svært at forklare.

Mit udgangspunkt er et skud der løber meget langsomt, og mit grind klumper en smule, plus outputtet er sparsomt på 6 sek kværntid.
    Hvis jeg eksempelvis gerne vil have mit skud til at løbe 5 sek hurtigere, giver jeg justeringen en hel omgang mod grov. Første skud sker der ingen forskel ( har hørt det er kendt med den kværn, at det tager et par skud før den retter dig ind ) så jeg giver den to skud mere, nu begynder det at virke rigtigt, dog lidt langsom endnu, så giver den en halv omgang mod grov. Fra nu af og de næste 5-6 skud bliver det grovere og grovere. Til sidst er der relativt store korn, (uens størrelser) og outputtet er blevet mere end fordoblet..
    Nogen gode forslag ? Min første tanke er knivene er slidt, men den er hurtigere end andre cas'er der ikke har samme problem.

Det blev en længere smører. Nogen der har et bud, eller løsning ?
    Rocket Giotto
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    V60

Jeg synes det lyder virkelig sært.. Som du ved er det ikke et problem jeg selv har med min, men til gengæld kan jeg ikke 100 % regne med at få den samme mængde fra gang til gang, så jeg kører med vægt for at dosere mine skud helt præcist. Måske er ældre Casadioer med halvdøde knive måske bare ikke de mest pålidelige?
    --
    Rasmus

Comment

Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
      Hej alle

Det blev en længere smører. Nogen der har et bud, eller løsning ?
      Tjek om der er fuld gennemgang, dvs. at der ikke har hobet sig kaffe op bag silikoneflappen.
      Hvis du stikker en lillefinger op ad slisken, vil du kunne mærke det.

Ellers er det rigtigt, at den kan være lidt længe om det. Jeg plejer at sætte en støvsuger på og støvsuge den ren for hver gang, jeg vil justere "så groft".

Jeg har kørt 3 kg. igennem fra kaffeagenterne, stort set uden af stille på den... ikke at det giver dig noget.
      Jeg skal dog skyde ind fra egen rist om et par timer og så skal støvsugeren frem igen
      KristianK
      En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

Comment

Hvor meget retension har den kværn ??
        hvis meget , så er det første kaffe der kommer ud efter en justering, jo kafffe der VAR malet med den gamle indstilling
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

Comment

Kristian.. Synes jeg har været obs på om det klumper sammen bag skærmen lige så snart jeg ser klumper i det færdige grind. Men vil lige prøve mig med støvsuger tricket.

Coffee makes.. Der er meget lille retention.. Et dbl skud så er den i hvert fald helt sikkert renset ud
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

Comment

Kristian.. Synes jeg har været obs på om det klumper sammen bag skærmen lige så snart jeg ser klumper i det færdige grind. Men vil lige prøve mig med støvsuger tricket.

Coffee makes.. Der er meget lille retention.. Et dbl skud så er den i hvert fald helt sikkert renset ud
            Helt fint :-)
            Jeg vil dog sige at jeg skal ud i 3. skud før jeg er helt sikker :-)
            ... Og efter jeg fik styr på temperaturen på Vivaldien har jeg fundet en ny favoritdrik. 2 dobbeltskud i eet glas :-D (jeg skal så meget have fundet mig et 20 grams filter) :-D
            KristianK
            En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Jeg prøver nu at tømme den, og single dose mig ind på sporet igen. Der ryger temmelig meget kaffe igennem når man skal bruge 3 skud på at se en effekt
              Rocket Giotto
              Casadio Istantaneo
              Gene Café
              Aeropress
              V60

Comment

En Update...
                Jeg single dosede et par forsøg der plaskede igennem. Jeg satte den helt ned hvor knivene rammer mod hinanden, det plaskede stadig. Troede egentlig der var channeling, men kunne med det blotte øje se på pucken, at det var alt for groft.
                Jeg prøvede så at sætte en fyldt hopper på ved samme indstilling - efter et enkelt dobbeltskud, klumpede den voldsomt, og kunne ikke presse vandet gennem pucken. Jeg tog hopperen af igen, tømte huset med en ske, kværnede resten ud og justerede en halv omgang mod grov. Satte hopperen på, og så hamrede den ellers for groft malet kaffe igennem igen...
                Kan satme ikke blive klog på den.
                Må indrømme jeg aldrig nogensinde har haft skyggen a de problemer med min major, som jeg bøvler med nu.
                Rocket Giotto
                Casadio Istantaneo
                Gene Café
                Aeropress
                V60

Comment

Det lyder godt nok mærkeligt.
                  Har den været ustabil hele tiden, eller er det noget den er begyndt på?
                  KristianK
                  En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Har den æret hele tiden synes jeg. Meget små ændringer laver store forandringer sådan generelt.
                    Man kan sige:
                    Inden min store indskydning her til aften, kørte den ok, lidt for langsomt. Gav den en halv mod grov og den fuckede.. Efter jeg tømte den, har jeg givet den mindst 4 hele omgange mod fin før det blev bare lidt brugbart. Så der noget der ilkke hænger helt sammen
                    Rocket Giotto
                    Casadio Istantaneo
                    Gene Café
                    Aeropress
                    V60

Comment

Ja, det lyder sørme mærkeligt.
                      Har du prøvet at skille den ad? (jeg har ikke selv) men måske er der noget der sidder løst, er slapt eller hvad pokker ved jeg?

Jeg mener den er nogenlunde simpel at gå til, så måske du skulle give værktøjet frem, for evt. at afklare noget...?

Det er så mega frustrerende sådan noget der... Jeg prøvede det selv engang på en Major, men det var fordi jeg ikke fattede at der gik 3 skud fra korrektionen til det slog igennem. Det var en lang weekend :-D
                      KristianK
                      En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Har også på fornemmelsen jeg skal væbne mig med mere tålmodighed.. Men der stadig noget der ikke er helt rigtigt. Det kan man ko ret simpelt regne sig til. Lader den stå hvor den er nu mindst 5 skud. Men ellers må jeg skille den helt ad. Back to zero... Apropos, forstår heller ikke hvorfor den ikke choker når knivene kører sammen, bare fordi det er single dose. Må hellere bare lade det ligge lidt
                        Rocket Giotto
                        Casadio Istantaneo
                        Gene Café
                        Aeropress
                        V60

Comment

Har også på fornemmelsen jeg skal væbne mig med mere tålmodighed.. Men der stadig noget der ikke er helt rigtigt. Det kan man ko ret simpelt regne sig til. Lader den stå hvor den er nu mindst 5 skud. Men ellers må jeg skille den helt ad. Back to zero... Apropos, forstår heller ikke hvorfor den ikke choker når knivene kører sammen, bare fordi det er single dose. Må hellere bare lade det ligge lidt
                          Det er godt nok spøjst.
                          Ja, jeg tror sgu også jeg skal have pillet min fra hinanden... Noget siger mig at jeg ikke kan leve uden at vide om mine knive er ok :-)

Kom til at tænke på noget andet. Kan ikke huske om det var herinde eller på Kaffe-Netz. Der var en Casadio hvor den der plastik-tuttelihut der sweeper kaffen rundt var gået i stykker. Den ene arm var bøjet og det gav, som jeg husker nogle meget ujævne resultater. Det har jo ikke noget med dine udfordringer at gøre, men det kom først til syne da den blev åbnet.

Det tager vel en time og så hed du også hvordan den ser ud :-D
                          KristianK
                          En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Det er godt nok spøjst.
                            Ja, jeg tror sgu også jeg skal have pillet min fra hinanden... Noget siger mig at jeg ikke kan leve uden at vide om mine knive er ok :-)

Kom til at tænke på noget andet. Kan ikke huske om det var herinde eller på Kaffe-Netz. Der var en Casadio hvor den der plastik-tuttelihut der sweeper kaffen rundt var gået i stykker. Den ene arm var bøjet og det gav, som jeg husker nogle meget ujævne resultater. Det har jo ikke noget med dine udfordringer at gøre, men det kom først til syne da den blev åbnet.

Det tager vel en time og så hed du også hvordan den ser ud :-D
                            Det kan ikke blive meget værre, så prøver det nok bare af
                            Rocket Giotto
                            Casadio Istantaneo
                            Gene Café
                            Aeropress
                            V60

Comment

Nu står den pt fuldstændig adskilt -- alt ser egentlig helt fint. Men er der noget man skal kigge efter specifikt, nær man skal se om koniske knive stadig er ok ?
                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1382260169.733203.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	222530Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1382260180.463085.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	222531
                              Rocket Giotto
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café