Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bønneskift og popcorn effekt i Rocky

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bønneskift og popcorn effekt i Rocky

Hej

Jeg er den nogenlunde glade Rocky ejer, men jeg er synes at Rocky har nogen begrænsninger når det kommer til skift af bønner. Jeg vil gerne undgå popcorn effekten når jeg kværner til espresso, så derfor er jeg holdt op med at kværne til kun det jeg har brug for i et dobbelt shot, og putter derfor en del bønner i hopperen. Men fordi Rocky ikke giver nogen nem mulighed for at tage bønnerne op igen, så bliver espressobønnerne i hopperen indtil jeg har kværnet dem alle. Det betyder f.eks. at jeg ikke laver stempelkaffe (eller bruger andre espressoblandinger) i den tid (omkr. en dag)hvor jeg har espressobønner i hopperen.

Den nemmeste løsning jeg umiddelbart kan komme på, er at købe endnu en kværn til stempel og lign, men jeg render ud og køber en ny kværn, ville jeg høre om der var nogle af jer andre Rocky ejere, der har fundet en dem måde at skifte bønner i hopperen. - Der er jo ikke umiddelbart nogen bundprop.

På forhånd tak
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Re:Bønneskift og popcorn effekt i Rocky

Hej Gunde , jeg har selv haft en rocky og kender godt problemmet med bønneskift , det bliver nok svært og finde en anden hopper at sætte på i stedet for den originale , jeg kværnede af og til en hel pose til filter/stempel (uha) men det blev forholdsvis hurtigt brugt , en anden mulighed er som du selv er inde på ,er at have en anden kværn ved siden af til filter/stempel , jeg har set en Bodum Antigua sort på DBA til 400kr. mon ikke den ville være ok til formålet ? bare en mulighed.
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Wolff,

Tak for tippet. Det ser dog ud til at jeg er for sent på den, men det er faktisk den kværn jeg har i tankerne.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Hej Gunde,

hvordan oplever du forskellen i kaffen grundet popcorneffekten?
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Hej RuneL,

Jeg har har \'altid\' (små to måneder) hældt i til behov, men efter sidste rens af rockyen, hvor jeg har skilt den ad, har jeg ikke rigtige kunne lave så gode shots (eller også er jeg blevet mere kritisk, for jeg lavede ét rigtig godt shot, som jeg ikke kunne gøre efter). Jeg ved ikke om det er min tampning, dosering eller kværnindstilling den er gal med, men jeg tænkte at ved at minimere popcorneffekten, minimerer jeg antallet af potentielle fejlkilder.

Har du en Rocky?
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Ja jeg havde en rocky i ca to år, men jeg syns slet ikke jeg oplevede forskel mellem at ha en større mængde bønner i beholderen eller dosere per volumen/vægt inden kværning.
            Du skal naturligvis ha lidt ekstra hvis du doserer pr.gang da der hænger lidt fast i kanalen ud fra knivene.

Hvordan er dine skud blevet dårligere?
            Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Working...
            X