Opslag

Collapse
No announcement yet.

Skal jeg købe en Fracino kværn ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Skal jeg købe en Fracino kværn ?

Hej !
    Jeg har brug for jeres viden og gode råd !:unsure:
    Min nuværende kværn, Bodum GVX, opfører sig mærkeligt, den får min Cipelletti til at \"stalle\" gang på gang, selvom bønnerne bliver kværnet temmelig groft.
    Jeg er derfor ved at se mig om efter en ny kværn. Det oplagte valg vil i mine øjne være en Rancilio Rocky, men den har jeg slet ikke råd til nu.
    Jeg har derfor set på en Fracino kværn i den blå avis til 400kr. Sælgeren skriver ikke modelnummeret og har ingen billeder på annoncen, og når man spørger om størrelse, svarer han at den er \"lidt større end en alm. kaffemaskine\"..Så jeg prøver at finde ud af om jeg skal gå videre med denne eventuelle handel.

Mit spørgsmål til jer er om I kender noget til Fracino kværne generelt. Er det kvalitet ?
    Eller skal jeg fortsætte med at købe formalet kaffe, og vente til et andet tilbud kommer forbi ?
    Det kommer til at taget noget tid at spare sammen til Rocky kværnen, vil jeg lige sige.

Filip
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Re:Skal jeg købe en Fracino kværn ?

Er du sikker på at det er kværnen det er galt med? Ser kværningen ujævn ud eller? Det er mere fordi du siger at din Cipletti staller. Det kun jo også være den der ikke har et rigtigt eller jævnt tryk?

Bare lige for at være sikker på at du rammer det rigtige problem!

I øvrigt, hvis du har få penge, så kig evt. efter noget brugt. Min bror fandt en udmærket brugt Rocky til en tusse. Er knivene slidte kan de evt. skiftes for et par hundrede og du er godt kørende...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Forresten - som Mobak nævner i en anden tråd i dag, så kan kværningen der er ujævn og pakke sig mere kompakt - og få din maskine til at stalle...
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Hej igen !
        Ja, jeg er rimeligt sikker på at det er kværnen, den er galt med. Jeg har været nødt til at købe formalet kaffe, der helt tydeligt er kværnet finere, og der er ingen problemer med Cipellettien.
        Jeg har forsøgt at tage et billede at kaffen, kværnet og stampet i portafiltret, og det ser helt vanvittigt ud ! Noget af kaffen er helt fint pulver, noget er stempelkande groft !!! Billedet er svært at tage, så derfor kan man ikke se det her.

Og jeg tror I har helt ret når I siger at en ujævn kværning kan få en maskine til at stalle. En ujævn kværning indeholder, i hvert fald i min Bodum, både helt, helt, fin og grov stempelkande formalet kaffe. og alt derimellem. Det må være den fine kværning, der forhindrer vandet i at blive presset igennem kaffen.

Jeg tror jeg må prøve at skille maskinen ad, med fare for at ødelægge noget, men helt galt kan det vist ikke gå, med tanke på maskinens nuværende status...
        Mazzer Mini Electronic A
        Gene Café kafferister
        Mypressi Twist

Comment

hmmmm, sidder lige og kigger på mine \"beskeder\", jeg har IKKE en Bodum kværn, men en KRUPS kværn - har skrevet forkert 2 gange..
          det må være sommervarmen...:S
          problemerne er dog stadig de samme -
          Mazzer Mini Electronic A
          Gene Café kafferister
          Mypressi Twist

Comment

Hey !
            Jeg vil lige slutte denne tråd af med en lille opdatering..
            Jeg fik ikke rigtig svar på om det var en god ide at købe en Fracino kværn, men det er jo også et svar i sig selv, så jeg købte den ikke.
            I stedet for søgte jeg at rense Krups kværnen grundigt, også med grindz. (kan man bruge vand til at rense kværnen, hvis ja, hvad med de nederste blade ?)
            Det hjalp ! I hvert fald et stykke tid - nu synes jeg den kører ok.
            Problemet med en Krups kværn er at den ikke kan kværne kaffen fint nok. Der er altså ingen muligheder for at \"lege\" med formalingsgraden. Og hvis ikke bønnerne er friskristede, får man en espresso uden crema :S
            Og det er i mine øjne ikke en rigtig espresso.

Så nu skal der spares op til en rigtig kvalitets kværn.

Filip
            Mazzer Mini Electronic A
            Gene Café kafferister
            Mypressi Twist

Comment

ABW har en Grinta til salg. for en tusse tror jeg nok. Kig under Køb/Salg - Espresso udstyr hvis du skulle være interesseret.
              Sage espressomaskine BES920UK
              Nuova Simonelli Oscar
              Mahlkönig Vario
              Xpressivo Stamper
              Gene Cafe
              Bodum Antigua kværn

Comment

jeg følger levende med på køb/salg siden...
                der er også et par rocky´er til salg så vidt jeg kan se
                tak for tippet !
                Mazzer Mini Electronic A
                Gene Café kafferister
                Mypressi Twist

Comment

Working...
                X