Opslag

Collapse
No announcement yet.

kværn og ny maskine - en novice beder om hjælp :P

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• kværn og ny maskine - en novice beder om hjælp :P

hey med jer,
    så melder en ny barista-novice sig under fanerne!

Jeg har de sidste par aftner fået en masse tid til at gå med at kigge på maskiner og kværne. Jeg tror jeg er blevet enig med mig selv om at jeg skal have en ascaso dream, men hvad med kværn?

Kan man \"nøjes\" med en bodum antiqua kværn som nybegynder? (jeg vil helst ikke gøre fejlkøb, da jeg synes det løber op med det ekstra udstyr der skal til)
    If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Re:kværn og ny maskine - en novice beder om hjælp :P

Hej Bang,

Velkommen på EspressoBar.
    Du skriver at du gerne vil undgå fejlkøb. En Ascaso Dream vil være et fejlkøb. Den er er ikke nær så god som den er flot, desværre, og den er alt alt for dyr. MoBak herinde, har selv haft en, så han kan tilføje mere.

Hvis det er en ny Ascaso Dream du er ude efter, så har du tilsyneladende et ok startbudget, og hvis det er brugt du er ude efter, så bliver der ofte annonceret brugt udstyr herinde. En ny Dream inkl. en Bodum Antigua koster små 6000, og for det kan du få nogle gode maskine+kværn sæt.

Jeg har købt mit Rancilio Silvia (maskine) + Rocky(kværn)sæt i Moccashop til 5620 kr, vel nok det billigste i DK.

Silviaen er en seriøs hjemmemaskine, og med den og en Rocky kan du producere rigtig god espresso. Og selv er jeg ret vild med Silviaens funktionelle no-nonsense design. Den oser af kvalitet.
    Du kan få sættet endnu billigere i italien her:

Der er også Nouva Simonelli Oscar (maskine) og Grinta (kværn) sættet. Maskinen koster typisk 5000 tusinde i DK, men \'ABW\' herinde fandt det i en italiensk butik på nettet i italien til 5000, så det kan han nok give dig nogle tips omkring. Den er ikke helt så grov at se på som Siliva. Selv synes jeg den er fed i sort, og den fås også i sølv, beige og rød. Et billede: http://moccashop.dk/picview.asp?pid=886

Det er pt mine forslag.

God fornøjelse.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Hej Bang,

Og så velkommen til EspressoBar herfra.
      Gunde wrote:
      Hej Bang,

Velkommen på EspressoBar.
      Du skriver at du gerne vil undgå fejlkøb. En Ascaso Dream vil være et fejlkøb. Den er er ikke nær så god som den er flot, desværre, og den er alt alt for dyr. MoBak herinde, har selv haft en, så han kan tilføje mere.
      Jeg er enig med Gunde i, at Ascaso Dream ikke er det bedste køb. Det er såmænd en udemærket maskine, men til en pris på 5½K er der meget bedre maskiner derude. Skulle du være heldig at finde et godt tilbud, på en Dream til omkring 3½K ville det være ok. Hvis man går meget op i designet og kan lide retro-stilen er det jo en flot maskine.

Maskinens største fejl er, at den ingen 3-vejsventil har. Det betyder at du ikke kan backflushe den (prøv at slå det op, hvis ikke du er stødt på begrebet endnu), og at der så vidt jeg husker, ikke er mulighed for at justere trykket.

For de samme penge kan du, som Gunde skriver, få en Oscar eller en Vibiemme Domobar. Der får du meget mere maskine for pengene.

Men nu spurgte du jo egentlig om kværn. Generelt - spar ikke på kværnen!! Så hellere købe en billigere maskine en Ascaso Dream (fx en Silvia), og ofre noget mere på kværnen. En Ascaso i-2 er en glimrende kværn, som jeg selv har erfaring med. Den er lidt langsom og larmer lidt, men det er vist det samme med alle kværne i den prisklasse. I den lidt dyrere ende, kunne du prøve at kigge på Compak K3 eller hvis du vil ofre lidt mere igen en Mazzer Mini.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Velkommen til!

Jeg prøvede en Ascaso i weekenden, og jeg må sige, at jeg synes man kan få langt bedre maskiner for pengene. Som Gunde skriver ovenfor, har jeg investeret i en Oscar, og den er jeg MEGET tilfreds med. Så den kan jeg i hvert fald anbefale.

Og selvom det allerede er blevet nævnt, så skal du virkelig sørge for en god kværn. En virkelig god maskine kan ikke lave dårlig kaffe til god kaffe. Jeg købte en Simonelli Grinta med Oscaren. Det er en rigtig god kværn for pengene. Og så passer den til.

Oscaren er den eneste ordentlige maskine, jeg har ejet. Men der er jo altid Silvia + Rocky = en rigtig klassiker.

Ja, det er altså ikke for at tage modet fra dig. Når man har kastet sin kærlighed på en maskine, kan det være frustrerend at få at vide, at folk anbefaler noget andet. Men jeg var langt fra imponeret af Ascasoen.

Comment

Re:kværn og ny maskine - en novice beder om hjælp

Hvor er det dejligt med hurtig respons

Nu har jeg ikke fået kigget på link\'ene endnu, men jeg har et enkelt problem. Jeg har seriøst (og ja, jeg ved det måske lyder underligt) et problem med store metal/krom maskiner/køleskabe/ovne etc - de er simpelthen for grimme! - har intet af det i mit køkken af selv samme grund ... er jeg helt lost med min påstand, at der ikke er meget at gøre?
          If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

Bang wrote:
            Hvor er det dejligt med hurtig respons
            Sådan er det på EspressoBar

Bang wrote:
            Nu har jeg ikke fået kigget på link\'ene endnu, men jeg har et enkelt problem. Jeg har seriøst (og ja, jeg ved det måske lyder underligt) et problem med store metal/krom maskiner/køleskabe/ovne etc - de er simpelthen for grimme! - har intet af det i mit køkken af selv samme grund ... er jeg helt lost med min påstand, at der ikke er meget at gøre?
            Så er det Oscar du skal gå efter. Ingen krom og metal. Den har et plastic kabinet, som fås i flere forskellige farver...

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

ja, altså at man må bide i det sure æble og invitere kromen ind ... (er dog ikke meget for det)

Comment

sidder og kigger på Oscaren. der står noget om at den ene har \'direkte vandtilslutning via blødgøringsanlæg\' - hvad betyder dette? ( jeg har læst en tråd om brug af kildevand pro/con) hvordan forholder det sig med oscaren? kan man afkalke?

skal i metro i morgen, måske de har noget guf til en god pris.

Comment

Afkalkning er Oscarens bløde punkt. Det er ikke så let, fordi det er en HX-maskine. Det betyder, at den ahr en store kedel, der varmer vandet til damp. Vandet til brygningen trækkes igennem denne kedel i små tynde rør og varmes af kedelvandet. Men kedlen kan kun tømmes, hvis man åbner maskinen og bruger kedlens \"prop\". Til gengæld skal du tage at en \"Anna-kande\" (filterkande). Så behøver man ikke gøre det særlig tit.

Comment

står der noget om afkalkning i instruktionen? :S mener du at man skal lade den \"dampe igennem\" for at fjerne kalk?

Har set anna-kanden i diverse helse-butikker og tænkt over hvem som dog bruger disse. har du mon set det klip fra dr tv hvor der er en eller anden psyko som påstår han kan helbrede kræft med den kande, og dens fantastiske rene vand? :/

Comment

Bang wrote:
                      står der noget om afkalkning i instruktionen? :S mener du at man skal lade den \"dampe igennem\" for at fjerne kalk?

Har set anna-kanden i diverse helse-butikker og tænkt over hvem som dog bruger disse. har du mon set det klip fra dr tv hvor der er en eller anden psyko som påstår han kan helbrede kræft med den kande, og dens fantastiske rene vand? :/
                      Haha, jeg kender godt til de der freaks. Den renser for mineraler og kalk og måske også lidt tungmetaller og den slags. Jeg bruger til at holde min maskine \"sygdomsfri\" - ikke mig selv

Nej, man åbner maskinen og lader vandet løbe ud ad kedlen. Så fylder man kedlen igen med en afkalkende opløsning - lader den virke - og tømmer igen. Til sidst skal den jo så skylles ordentligt ud. Det er en omstændelig proces. Men ikke umulig. Man sætter bare en hygge-søndag af til det.

Comment

Bang wrote:
                        har du mon set det klip fra dr tv hvor der er en eller anden psyko som påstår han kan helbrede kræft med den kande, og dens fantastiske rene vand? :/
                        Det tror jeg, er rigtig nok. Hvis altså du hælder vandet i din espressomaskine og laver en vidunderlig espresso af det, inden du drikker det

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                          Bang wrote:
                          har du mon set det klip fra dr tv hvor der er en eller anden psyko som påstår han kan helbrede kræft med den kande, og dens fantastiske rene vand? :/
                          Det tror jeg, er rigtig nok. Hvis altså du hælder vandet i din espressomaskine og laver en vidunderlig espresso af det, inden du drikker det
                          MoBak, jeg tror du har ret. Seneste forskning tyder på (ikke fastslået, kun indicier), at et regelmæssigt indtag af kaffe kan forebygge tyktarmskræft. Jeg mener, vi andre har jo vidst det længe, men det er godt, at det kommer frem!

Comment

hahah ... god humor !

Comment

Working...
                            X