Opslag

Collapse
No announcement yet.

Steam tip.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Steam tip.

Nu vi snakker steam.

Har købt en 3 huls steam tip hos kaffeagenterne, det skulle så være første gang i dag jeg brugte den. Havde sådan pænt styr et huls tippen, så jeg tænkte.. Nå ja det her bliver som at få en hånd fra Mokka guden.. Men NEJ.. Det blev noget rigtig sjap, syntes faktisk det var lidt svære at bruge 3 huls tippen, ved det at den hurtigere kom til at hvæse.

Er det bare mig der skal øve noget mere eller!!

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Steam tip.

Det er helt sikkert et spørgsmål om øvelse. Efter en periode at havde brugt den fire-huls-tip vi lavede fælleskøb på (anført af Brownie), blev jeg træt af hvor lang tid, det tog at steame min mælk, særligt når jeg brugte min store kande.

Så jeg skiftede til tre-huls-tippen fra Kaffeagenterne, og i starten blev det noget værre havskum. Men med lidt øvelse blev det hurtigt bedre - og i dag lave jeg lige så fint microskum med tre-huls-tippen som den med fire huller, til gengæld går det bare SÅ Meget hurtigere.

Tricket for mig var for det første ikke at strække for længe med tippen næsten HELT ude ved siden af kanden, og dernæst at holde tippen LIGE under overfladen så der kommer rigtigt meget \"swirl\" i mælken. Jeg husker jeg brugte en del forsøg på at finde den rigtige vinkel at holde kanden i, før jeg fik held med forehavenet.

Sidst men ikke mindst, så skænker jeg nu med det samme, i stedet for som før at lade den stå lidt, mens jeg tørrede steam-tippen af, og SÅ skænke. Det er MEGET bedre at skænke med det samme, efter lige at have slynget mælken rundt i kanden, så jeg får den helt blanke overflade.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg steamer med Silvias medfølgende tip, og når det foregår i en 0,35 l. kande, synes jeg ikke det er noget problem af lave mikroskum. - Faktisk e betyder den mindre mængde mælk, at jeg ikke kan skrue helt op for dampen i luftindtroduktionsfasen i starten, da mælken ellers for roterer helt ud af kanden, og derfor først skruer helt når jeg stikker tippen helt ned.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Er der nogen der ved hvad størelse gevind der er på en Vibiemme Domobar`?

kunne nemlig godt tænke mig at skifte 2-hulsventilen til en 3-huls har brugt en 4-huls på mit arbejde det sidste halve år så skiftet fra 4 til 2 er lige lidt for meget for mig:P

Comment

Gunde wrote:
          ...Faktisk e betyder den mindre mængde mælk, at jeg ikke kan skrue helt op for dampen i luftindtroduktionsfasen i starten, da mælken ellers for roterer helt ud af kanden, og derfor først skruer helt når jeg stikker tippen helt ned.
          På FairTrade-kurset husker jeg, at Søren Stiller var ret skarp på det med at justere mere/mindre damp: Brug altid fuld power - og så må du lære at håndtere den fulde power. Gunde, du skal måske starte den fulde power når steameren er helt nede i 0,35-kanden...ja, kanden er jo ikke stor. Tror også selv jeg ville få lidt ekstra dekorering af køkkenet hvis....hmmm...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Working...
          X