Opslag

Collapse
No announcement yet.

Opgradering til kugleledsmonteret damp-/vand arme

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opgradering til kugleledsmonteret damp-/vand arme

Har man en Giotto Classic eller Izzo Vivi/Alex MKI, kan man med meget stor fordel udskifte og montere damp- og varmtvands-ventilerne fra en Izzo Alex MKII. Herved får man langt bedre steam power samt de meget mere anvendelige kugleledsmonterede arme.
    Jeg har for nogen tid siden monteret Alex MKII damparmen på min Giotto Classic og turen er nu kommet til varmtvandshanen. Jeg tænkte at denne gang kunne være på sin plads med nogle billeder for dem som måtte være interesserede.

Monteringen af damphanen er en anelse mere besærlig end varmtvandshanen da kobberrøret fra kedlen skal bukkes lidt mere for at passe.

Først et billede før indgrebet

og således ser den nye varmtvandshane ud. Jeg har valgt en kort udgave a Izzo damparm som udgangspunkt men kunne sagtens ha brugt standard Izzo Alex MKII vandarmen.

Her ses den gamle ventil

Her er ventilen afmonteret

Den nye ventil monteret

Og her det endelig resultat

Både vand og damphaner er købt ved KaffeMekka.dk og koster kr. 350 pr. stk.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Re:Opgradering til kugleledsmonteret damp-/vand arme

Det er top iorden
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Det ser godt ud, det er bare lidt synd der nu er et par \"huller i facaden\". Men ellers et super fedt mod, det kan heller ikke være så kompliceret. Og anvendeligheden må være til og tage og føle på ...
      Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
      Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Re:Opgradering til kugleledsmonteret damp-/vand ar

Det ser sq da super lækkert ud.... Kan se at du har nogle slanger stikkende ud af enden af din maskine... Er den koblet direkte til vandværket? og i så fald, hvordan har du gjort? kan du evt. poste nogle billeder? Dette vil jeg sætte stor pris på, så min lille giotto kunne få en opgradering her i juleferien!
        På forhånd tak!

Mvh
        Daniel
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Den er rigtigt nok sluttet til vand og afløb. I stedet for at skille maskinen ad for at tage billeder har Journey her fra EB heldigvis en god beskrivelse hvordan man laver afløb og tilslutter vand.
          Johnny\'s afløbsløsning er noget mere elegant end min da han slaglodder en kobberbøjning på en plade som siden limes på drypbakken. Jeg har loddet bøjningen direkte på drypbakken, hvilket giver lidt misfarving i bunden af drypbakken.
          Husk at føre overløbsslangen fra OPV frem til drypbakken.
          Jeg har siden tænkt på at man kunne have købt en afløbs \"skuffe\" a la denne her. Hvis der er plads til denne under drypbakken (tvivler) behøver man bare at bore et hul i drypbakken (ingen lodning) således at det bare løber videre ned i \"skuffen\".

Med hensyn til at slutte vand til maskinen, er det et spørgsmål at finde de fittings der skal til (Se igen Journeys billeder). Stålarmerede slanger, kalkfilter, kontraventil osv (fåes hos bla Kaffeagenterne) er lette at samle. For tilslutnigen til pumpen kan du bruge noget 10 mm flexslange med 3/8\" eller 1/2\" tilslutning i den ene ende og så spænde den anden ende til pumpen med et spændebånd.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

Comment

bss wrote:
            ......det er bare lidt synd der nu er et par \"huller i facaden\".
            Jeg havde tænkt at det ene hul skulle fyldes af en lampe der lyser når varmelegemet kører - altså sluttet til \"pressurestat\'en\". Og det andet hul.. tja bud er velkomne.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            La Pavoni Professional
            BLOG

Comment

Måske en timer, der starter når pumpen bliver aktiveret?? Det må da findes i en størrelse som stadig er elegant...
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                Måske en timer, der starter når pumpen bliver aktiveret?? Det må da findes i en størrelse som stadig er elegant...
                Mener du en timer der f.eks slukker pumpen efter 25 sek?
                Den skulle i såfald også slå magnetventilen fra da vandtrykket fra den direkte vandtilslutning ville blive ved med at skyde vand igennem.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                La Pavoni Professional
                BLOG

Comment

Nej, jeg mente en timer som starter når pumpen bliver aktiveret, og måske starter forfra hvergang pumpen startes.

Hvis man laver en timer der slukker for pumpen efter 25sek, er det jo træls hvis det skud man laver burde have haft 28sek...
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino

Comment

Roed wrote:
                    Hvis man laver en timer der slukker for pumpen efter 25sek, er det jo træls hvis det skud man laver burde have haft 28sek...
                    Det er rigtigt. Men hvilken funktion har timeren så .. jeg er desværre ikke helt med.
                    La Marzocco GS/3 AV
                    Mahlkönig K30 Vario
                    La Pavoni Professional
                    BLOG

Comment

Det er en hjælp for at få en bedre ensartethed i sine skud, det er da noget lettere at maskinen fortæller hvor lang tid der er gået, end at man selv skal stå og tælle \"en kasse øl, to kasser øl. tre kasser øl osv.\"

Ved at prøve at ramme den samme gennemløbstid, er der også større chance for at man kværner og tamper ensartet fra skud til skud. Jo færre usikre parametre der er jo bedre er det, set med mine øjne.
                      Izzo Alex Duetto
                      Toper Cafemino

Comment

Ah ja, tidsmåling:blush:
                        Jeg ville bare absolut ha at en timer skulle tænde eller slukke et eller andet. Klart - go ide.
                        La Marzocco GS/3 AV
                        Mahlkönig K30 Vario
                        La Pavoni Professional
                        BLOG

Comment

Hey Sonne, mange tak for svaret, men jeg kan ikke se de første billeder i journey\'s indlæg, der hvor han har lavet vandtilslutning. Jeg kan kun se de sidste par billeder af afløbet... er jeg den eneste der har dette problem?
                          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                            Hey Sonne, mange tak for svaret, men jeg kan ikke se de første billeder i journey\'s indlæg, der hvor han har lavet vandtilslutning. Jeg kan kun se de sidste par billeder af afløbet... er jeg den eneste der har dette problem?
                            Daniel, du har ikke noget problem for Journey har ingen billeder af hvordan han lavede vandtilslutning da hans maskine er født med direkte vand. Jeg skal nok tage billeder af hvordan jeg har koblet vandet til pumpen, men det varer lidt inden jeg skiller maskinen ad igen. I princippet har jeg bare tage siliconeslangen af pumpen og spændt et 10mm flex rør på. I enden af flex røret er der en 1/2\" tilslutning hvortil jeg har koblet den armerede slange der går til filteret.
                            La Marzocco GS/3 AV
                            Mahlkönig K30 Vario
                            La Pavoni Professional
                            BLOG

Comment

Tusind tak... men der er altså nogle af billederne jeg ikke kan se... Men tusind tak... jeg vil vente i spænding, og hvis jeg når at lave det selv inden du får postet billederne, skal jeg nok lade dig det vide, så du ikke splitter maskinen ad uden grund!

Comment

Working...
                              X