Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken steamtip til lille mængde mælk?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken steamtip til lille mængde mælk?

Hej

På min Andreja Premium er den originale steam tip ikke særlig anvendelig når jeg vil steame en lille mængde mælk. Jeg steamer for for det meste til en cappuccino i en 0.35 liters kande. For at få god mikroskum har jeg en tandstik i det ene at de to huller i tippen og dette virker egentlig meget godt. Meeeeen jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve nogle andre steam tips for at se om det kan blive endnu bedre :unsure:

Er der nogen der kan anbefale en god steam tip beregnet til små mælkemængder? Tippen skal enten have 8mm udvendigt eller 10mm indvendigt gevind.

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Hvilken steamtip til lille mængde mælk?

Er der slet ingen der kan anbefale en god steam tip til små mælkemængder?
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

Hej Kim

Jeg vil foreslå dig at bruge godt med mælk når du steamer til din cappuccino istedet for at finde en anden steam tip. det gør jeg på grund af følgende af årsager.

Jo mere mælk, jo mere temperaturkontrol
      Jo mere mælk, jo mere tid til at slynge/massere mælken

Jeg bruger personligt aldrig mindre kander end en 0,6 ltr kande.

- man får spildmælk med denne filosofi, men produktet bliver bedre! Desuden koster mælk ikke særlig meget. Hvorimod kaffen som man spilder ved en mislykket cappuccino har mere værdi i min verden.

/Morten

Comment

AlbinoTurk wrote:
        - man får spildmælk med denne filosofi, men produktet bliver bedre! Desuden koster mælk ikke særlig meget. Hvorimod kaffen som man spilder ved en mislykket cappuccino har mere værdi i min verden.

/Morten
        Arghh...der er noget ved denne filosofi der irriterer mig. Resultat-mæssigt har du jo ret, Morten, men spild er jeg modstander af (jaja jeg er jyde).

Søren Stiller sagde også på Latte Art kurset på Fair Fælled at der altid bare skulle steames med fuld power - og en god mængde mælk. Men til privat brug så synes jeg nu det er lidt dumt at bruge 1 liter mælk på 3 cappucino\'er...

Desuden er det en anden steam-tip der efterspørges - Jeg tror ikke Kim har problemet med de større mængder mælk i en 0,6 kande(?).

Jeg bruger selv en 0,35 kande til en enkelt cap - jeg er så gået på kompromis - nemlig ved at jeg justerer steam-power ned i stedet for at justere mælkemængde til fuld steam. Det giver da ok microskum. Men det er jo heller ikke et tip som Kim efterspørger...

Jeg bruger standard-tip på den lille Vibiemme, men hvis jeg ville kunne få en lignende tip som Kim efterspørger og ville kunne bruge fuld steam-power....ja så...jeg tror såmænd jeg følge med Kim og efterspørge det samme :woohoo:

Forresten Kim, skulle du ikke bare se at få den La Spaziale i hus og så glemme investeringen i en steam-tip:laugh:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Brownie wrote:
          AlbinoTurk wrote:

/Morten
          Arghh...der er noget ved denne filosofi der irriterer mig. Resultat-mæssigt har du jo ret, Morten, men spild er jeg modstander af (jaja jeg er jyde).

Søren Stiller sagde også på Latte Art kurset på Fair Fælled at der altid bare skulle steames med fuld power - og en god mængde mælk. Men til privat brug så synes jeg nu det er lidt dumt at bruge 1 liter mælk på 3 cappucino\'er...

Desuden er det en anden steam-tip der efterspørges - Jeg tror ikke Kim har problemet med de større mængder mælk i en 0,6 kande(?).

Jeg bruger selv en 0,35 kande til en enkelt cap - jeg er så gået på kompromis - nemlig ved at jeg justerer steam-power ned i stedet for at justere mælkemængde til fuld steam. Det giver da ok microskum. Men det er jo heller ikke et tip som Kim efterspørger...

Jeg bruger standard-tip på den lille Vibiemme, men hvis jeg ville kunne få en lignende tip som Kim efterspørger og ville kunne bruge fuld steam-power....ja så...jeg tror såmænd jeg følge med Kim og efterspørge det samme :woohoo:
          Tak for tippet AlbinoTurk, men jeg er også jyde og helt enig med Brownie i ovenstående hmy:
          Jeg har fundet en interessant tip hos chriscoffee, men der må da findes lignende her i nærheden...eller..?

Brownie wrote:
          Forresten Kim, skulle du ikke bare se at få den La Spaziale i hus og så glemme investeringen i en steam-tip:laugh:
          Ja det ender det sq nok med :laugh: Men kan jeg mon komme af med min Andreja til en fornuftig pris, nu hvor Vibiemme Jr. og andre gode tilbud er på markedet?
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

Comment

Lige en lille en til Brownie. Jeg har samme maskine som dig, og kan ikke få mælken tyk nok, enten bliver det store bobler, eller ingen. Har du et lille fif. Jeg skmmer som regel også kun til en enkel kop, dog i en 0,6 kande
            Eureka Mignon

Comment

Hvordan forestiller du dig at den steam-tip skal se ud...de har jo f.eks en del hos Risteriet...
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

Comment

hej. har du tjekket om denne er til 10 mm
                http://shop.quahwa.dk/product.asp?product=66
                Eureka Mignon

Comment

jesper84 wrote:
                  Lige en lille en til Brownie. Jeg har samme maskine som dig, og kan ikke få mælken tyk nok, enten bliver det store bobler, eller ingen. Har du et lille fif. Jeg skmmer som regel også kun til en enkel kop, dog i en 0,6 kande
                  Øve øve øve :laugh: :laugh: :laugh: ...jamen jeg gør sådan set som \"man\" siger. Tip\'en skal surfe i overfladen til mælken er 25-30gr...og derefter ned i bundet for at blande. Men som jeg nævnte så justerer jeg på steam-poweren...jeg bruger vel kun 50% når det er den lille kande...
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

Comment

Jeg bruger for det meste 2huls Gold Pro fra Quahwa, den formår at give en behagelig hastighed ved 0,35 kanden, så der stadig er tid til at massere mælken så den bliver lækker.

Ved 0,6 er den måske lidt langsom, men så er det bare lettere at at få en lækker mælk.

Min favorit tip er dog for tiden den medfølgende til Duettoen, mest fordi jeg meget sjældent steamer til en enkelt cappa. Man kan jo lige så godt lave to, nu hvor man alligevel er igang... ;-)
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

jesper84 wrote:
                      Den lyder da interessant...og passer til Vibiemmen min.

Mærkeligt man ikke kan få den hos Agenterne...er det ikke samme ejer?
                      Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

jesper84 wrote:
                        Halløjsovs, det er da lige sådan en jeg skal ha\' :cheer: 1000 tak for tippet

@Roed hvad er gevindstørrelsen på din Gold Pro 2?
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

Øhh, det ved jeg ikke, men umiddelbart samme gevind som Duetto\'en ;-)
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg har ikke nogen ekstra steamtip, så jeg bruger den samme uanset kande, men jeg synes godt nok der er stor forskel på teknikken afhængig af hvilket mælkekande størrelse man bruger. Til daglig laver jeg kun kaffe til mig selv, så jeg bruger stort set kun den lille 35cl, og her er det min indtryk, at man skal være ganske forsigtig med ikke at overdrive mht at strække mælken. Det betyder, at det endnu ikke er lykkes mig at lave god mælk til to enkelt cappuccinoer på 60cl kanden - der er ALTID for lidt mikroskum.:unsure:

Det er sikkert bare træning der skal til, men som sagt bruger jeg kun sjældent den store kande
                            Udstyr
                            Rancilio Silvia
                            Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
                              Jeg har ikke nogen ekstra steamtip, så jeg bruger den samme uanset kande, men jeg synes godt nok der er stor forskel på teknikken afhængig af hvilket mælkekande størrelse man bruger. Til daglig laver jeg kun kaffe til mig selv, så jeg bruger stort set kun den lille 35cl, og her er det min indtryk, at man skal være ganske forsigtig med ikke at overdrive mht at strække mælken. Det betyder, at det endnu ikke er lykkes mig at lave god mælk til to enkelt cappuccinoer på 60cl kanden - der er ALTID for lidt mikroskum.:unsure:

Det er sikkert bare træning der skal til, men som sagt bruger jeg kun sjældent den store kande
                              Hey Brix, teknik/træning måske, men ellers prøv 2-kande systemet...altså steam i din 0,6l kande, hæld derfra over i din 0,35l kande til tudstart, slyng 0,6 kanden og hæld op til den første cappu/dragon....og så tilbage med mælken fra 0,35l kanden i 0,6eren og slyng og hæld dragon nr. 2 op....
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Working...
                              X