Opslag

Collapse
No announcement yet.

Variotrafo til min hjemmerister

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Variotrafo til min hjemmerister

Hej

Som nogle ved har jeg en hjemmebygget rister. Den fungere fint, men er lidt svær at styre i temperaturen - altså, det er svært at styre temperatur kurven - med andre ord, \"hvor meget\" den varmer - det er en slukket eller fuld skrald, og så kan temperaturen styres med en termostat.

Ideelt set vil jeg gerne kunne styre hvor stejl temperatur stigningen er - i højere grad en hvor meget den varme op på.

Risteren er bygget på en meget simpel miniovn som har fire varmelegemer der hver trækker ca. 300W, så den trækker altså 1200W ialt med almindelig 230V.

Varmelegemerne er meget simple - der går 230V ind og ud og der sidder en kontakt (termostaten) der bestemmer om de varmer eller ej.

Jeg har tænkt at det ville være smart at have en slags store \"lysdæmper\" til at styre hvor meget varmelegemerne trækker - et normalt lysdæmper går til 180W, så det skal være en stor en af slagsen.

Jeg tror nok at en sådan hedder en vario-trafo - variabel transformator og har fundet en her: http://dk.rs-online.com/web/search/s...duct&R=3473861

Kan nogen el-kyndige bekræfte at det er sådan en fætter jeg skal bruge (med 10 amp) til at skrue op og ned for varmelegmernes evne til at varme??

P.S. Jeg ved godt at denne model nok ikke lige kan blive CE godkendt, men jeg passer på og er omhyggelig!!!

Med venlig hilsen

Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

Re:Variotrafo til min hjemmerister

Hvorfor smider du ikke bare en PID regulator og et Solid state relæ på, så får du da en rigeligt nøjagtig regulering
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Comment

PID\'en er rigtig god til at holde en specifik temperatur - men det er ikke det jeg vil.

Jeg vil holde en bestemt temperatur stigning, f.eks. 6 grader / min eller 8 grader / min.

Det er der mig bekendt ingen PID\'er der kan (??).

Det er lidt ligesom en stor tromlerister på gas - der skruer man også op og ned for gassen for at regulere temperatur stigningen - man sætter den ikke på en bestemt temperatur.

Men ak... PID ville bestemt være meget nemmere (og sikkert også billigere..).

/Hans-Henrik
      ---
      Nuova Simonelli Musica
      Mazzer Mini kværn
      En utrættelig kaffetørst

Comment

hvad så med Arduino

bss snakkede tidligere om at bruge det på hans oscar til temp styring :-)
        Rocky SD
        Behmor 1600

Comment

hjalle wrote:
          hvad så med Arduino

bss snakkede tidligere om at bruge det på hans oscar til temp styring :-)
          Jeg har desværre ikke fået det lavet endnu ..
          Men jeg mangler faktisk bare lidt stumper og tid, har kigget efter dele så sent som i dag..

Men det kan da godt være at en arduino ikke er nogen helt dårlig idé, men man skal jo være lidt snild på fingrene osv, før det spiller helt - desuden er det jo halvdyrt, men med sådan en kan du jo programmere den som en PID, så den fastholder temperaturen utroligt stabilt, og samtidigt styre temperaturen efter en temperaturkurve du har bestemt.
          Det lyder ihvertfald som et sjovt projekt
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Nu udelukker det ene selvfølgelig ikke det andet. Jeg kunne godt være tilbøjelig til at mene at Arduino er det eneste alternativ til en variotrafo (hvis altså en variotrafo er en mulighed).

Iøvrigt, så har jeg fundet ud af, at det link jeg gav til en Vario-tradi egentlig er til nogle reservedele til sådan en. En jeg skal bruge koster 1500+moms :-(

Jeg kunne også installere fire lysdæmpere - en på hvert varmelegeme... Bare lidt knoldet men billigere end en samlet variotrafo.

På vores ristekursus i fælledparken i sommers hørte vi at graden af temperaturestigningen (altså hvor stejl temperatur kurven er) er meget afgørende for ristning.

Jeg har også læst et sted på en site at PID faktisk ikke er så godt til styring af rister, da en PID\'s natur vil være af afbryde for varmen så den holder en specifik temperatur. Det skulle kunne få ristningen til at stalle - altså hvor temperaturen staller eller endda går nedad, hvilket skulle være rigtig skidt for ristningen.

/Hans-Henrik
            ---
            Nuova Simonelli Musica
            Mazzer Mini kværn
            En utrættelig kaffetørst

Comment

Controllers med Ramp and Soak er vel netop lavet til styring af sådanne profiler. Og til dette brug er det vel bare et spørgsmål om at have segmenter nok?

Ellers kunne man vel forestille sig en primitiv manuel løsning hvor de enkelte elementer kan tændes og slukkes separat. Ved hjælp af ensrettere kunne også kører et eller flere af elementerne i halv kraft (kun udnytte den ene halvperiode).

Jeg selv havde åbentbart gang i:

Jacob wrote:
              Jacob wrote:
              Jeg går og lurer lidt på et computer baseret kontrol- og afrapporteringssystem a la sådan noget her.
              I min søgen efter lidt viden om emnet stødte jeg på et par gode artikler på Ambex hjemmeside B)

Comment

Hvad med sådan en effektregulator der styrer effekten til kogepladerne på et gammelt komfur, 6 effekt trin.... det er da enkelt..http://www.hvidevaredele.dk/shop/eff...til-3484p.html
                Rocky SD
                Behmor 1600

Comment

Jeg tror det er sådan en jeg skal ha\' fat i! Hmmm... kan man ikke finde dem med lidt flere trin???

Det eneste er selvfølgelig at den er til 400V, så spørgsmålet er om den overhovedet kan sættes til - om den ikke virker vha. de flere faser.

Nå, det var ihvertfald interessant bud.

/hans-henrik
                  ---
                  Nuova Simonelli Musica
                  Mazzer Mini kværn
                  En utrættelig kaffetørst

Comment

400V. typen kan ikke anvendes til 230V.
                    Men der findes en 230V. version med trinløs regulering. Det er lige sådan en fætter du skal bruge...
                    http://www.jevi.dk/DK%20styring-energiregulator.html

Morten
                    Morten
                    København K.

Reg Barber RADICAL PRO + GP + I-I2 + GC

Comment

Working...
                    X