Opslag

Collapse
No announcement yet.

Polere portafilteret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Polere portafilteret

Nu er jeg jo kun en skidenspræller af en nybegynder udi kunsten at beherske en espressomaskine - så jeg skal nok vare mig for at være alt for klog - men ... jeg har bemærket, at indersiden af portafilteret godt kan holde på en hel del af de forbrugte bønner efter udslagning. Det klares selvfølgelig med f.eks. køkkenrulle, men jeg kom til at tænke på - hvad nu hvis det var lidt mere glat og skinnende på indersiden...??? Mon ikke det ville slippe lidt bedre? Når der skal laves en to - tre skud efter hinanden, ville det da være en fordel.

Ikke så langt fra tanke til handling: Greb min Dremel med en mellemstor filtskive og lidt slibevoks. En grundig tur med det. Derefter polervoks på en kludskive - eller hvad sådan en nu hedder - efterfulgt at Brasso og knofedt, Silvo og endnu mere knofedt. Det var de midler, der var på hylden.

Resultatet blev en højglanspoleret overflade på den lodrette inderside af filteret. Grundig afrensning og afprøvning: En klar forbedring, synes jeg

Mvh
    Lars
    Rancilio Silvia - PID
    Rancilio Rocky
    Gene Café
    I-Roast
    Stempelkande
    Koge- og kaffekande...

Re:Polere portafilteret

Lars_K wrote:
    Nu er jeg jo kun en skidenspræller af en nybegynder udi kunsten at beherske en espressomaskine - så jeg skal nok vare mig for at være alt for klog - men ... jeg har bemærket, at indersiden af portafilteret godt kan holde på en hel del af de forbrugte bønner efter udslagning. Det klares selvfølgelig med f.eks. køkkenrulle, men jeg kom til at tænke på - hvad nu hvis det var lidt mere glat og skinnende på indersiden...??? Mon ikke det ville slippe lidt bedre? Når der skal laves en to - tre skud efter hinanden, ville det da være en fordel.

Ikke så langt fra tanke til handling: Greb min Dremel med en mellemstor filtskive og lidt slibevoks. En grundig tur med det. Derefter polervoks på en kludskive - eller hvad sådan en nu hedder - efterfulgt at Brasso og knofedt, Silvo og endnu mere knofedt. Det var de midler, der var på hylden.

Resultatet blev en højglanspoleret overflade på den lodrette inderside af filteret. Grundig afrensning og afprøvning: En klar forbedring, synes jeg

Mvh
    Lars
    Jeg skal lige høre for at være sikker: Er det PF\'et (altså filterHOLDEREN) eller selve filterkurven (der hvor kaffen ligger i) du har poleret. Du skriver PF men det lyder til at det er kurven du snakker om. Det er ikke for at være pedant, det er bare for at være sikker på vi snakker om det samme Jeg antager i det følgende at du snakker om selve kurven.

Har du bundløst PF, for så kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre, om du kan se en forskel i forhold til \"side channeling\", nu hvor din filterkurv er blevet helt blank og glat. Man kunne jo forestille sig, at den lettere ru overflade gjorde at kaffen bandt lidt bedre mod siden. Er dette ikke tilfældet, er det da en glimrende idé at lette rengøringen lidt ved at polere kurven...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Og forresten: Velkommen til EspressoBar

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

Hej MoBak

Tak for velkomsten.

Jamen, jeg har jo sagt, at jeg er en nybegynder men det er så filterKURVEN, der har fået det glatte lag her...

Mvh
        Lars
        Rancilio Silvia - PID
        Rancilio Rocky
        Gene Café
        I-Roast
        Stempelkande
        Koge- og kaffekande...

Comment

Lars_K wrote:
          Hej MoBak

Tak for velkomsten.

Jamen, jeg har jo sagt, at jeg er en nybegynder men det er så filterKURVEN, der har fået det glatte lag her...

Mvh
          Lars
          Det kunne være et sjovt eksperiment at gøre for én med et bundløst PF og en dremmel. Køb to ens filterkurve, poler den ene og ikke den anden. Lav 10 shots med hver og noter, om der er mere tendens til sidechanneling i det ene filter end det andet.

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Bundløst PF - jamen altså, jeg er jo nybegynder :laugh:

Nja, faktisk har jeg allerede spurgt efter det, men det var i restordre. Jeg laver nemlig altid dobbelte skud, og så kan man jo lige så godt få varen direkte ned, ikke?

Øget sidechanneling? Ja, det kan jeg så ikke se endnu, meeen mon dog? Det kan jo hurtigt blive en dybtgående teknisk diskussion - det er vist kendetegnende for dette forum (herligt!) - men en væske har det jo med at klæbe til en glat overflade. Glatte overflader er ikke nødvendigvis altid de mest friktionsfri for en væske, jf. f.eks. effekten af svømmernes hajdragter.

Da jeg dyrkede sejlsport, blev de igen og igen diskuteret, om en båd sejlede stærkest med en poleret overflade eller f.eks. en vandslebet...

Nu har jeg heldigvis et gammelt 14 g filter, for det er 16 g, der er blevet poleret, så jeg har da mulighed for at efterprøve engang. Hvis det skal være helt topvidenskabeligt, skal jeg selvfølgelig gøre 16 g ru igen og så se efter forskellen - men nu er det altså lige så pænt...:lol:

Mvh
            Lars
            Rancilio Silvia - PID
            Rancilio Rocky
            Gene Café
            I-Roast
            Stempelkande
            Koge- og kaffekande...

Comment

Nu har jeg studeret et filter fra La Marzocco, og det er noget mere glat indvendig end mit mere ydmyge fabrikat. Det var så et filter uden fals, og mit er med - og det giver lidt ekstra krøller under presningen - men hvis man ser bort fra krøllerne, fremstår La Marzocco udgaven alligevel med en mere glat overflade.

Det må jo så være et tegn på kvalitet - og altså en kvalitet som ret let kan tilføres de mere jordnære fabrikater med en beskeden indsats. Har man ikke slibe- og polervoks, kan man bruge wienerkalk, slipol/slipoline, keramik-komfur-rens, autosol o.s.v. Maskinkraft er nok heller ikke nødvendigt, hvis man er lidt ihærdig. Til den grove del af poleringen kan skurepulver eller -pasta sikkert også anvendes.

Nå, jeg skal da ikke lokke nogen i uføre, hvis det nu viser sig, at modifikationen har nogle uheldige bivirkninger, men den er jo ikke irreversibel.

Umiddelbart kan jeg se en fordel i nemmere rengøring, og det skal jo gøres så ofte, at selv en lille forbedring har en stor værdi.

Mvh
              Lars
              Rancilio Silvia - PID
              Rancilio Rocky
              Gene Café
              I-Roast
              Stempelkande
              Koge- og kaffekande...

Comment

HAHA polere portafilteret, det kan vi da godt kalde det

Ej spøg til side... Jeg tror bestemt der er noget om det, se evt denne tråd: http://www.espressobar.dk/index.php?...=16951&catid=2

Princippet må vel være lidt det samme, ellers er det mig der fuldstændig har misforstået teflons egenskaber
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                  Haha, jeg tænkte på nøjagtigt det samme da jeg så overskriften

Kan man være helt sikker på at filteret er 100% renset efter sådan en behandling? Jeg mener, nogle af de midler der bliver nævnt her ville jeg nødig have bare så meget som en lille snert af i min kop.
                  Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

BaristaDK wrote:

Ej spøg til side... Jeg tror bestemt der er noget om det, se evt denne tråd: http://www.espressobar.dk/index.php?...=16951&catid=2

Princippet må vel være lidt det samme, ellers er det mig der fuldstændig har misforstået teflons egenskaber
                    Sikke en tankegang! hmy: :lol:

Du har ret i at princippet er det samme som med teflon\'en. Men teflon belægningen er i PF\'et og ikke i filterkurven.

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

Skurken wrote:
                      Kan man være helt sikker på at filteret er 100% renset efter sådan en behandling? Jeg mener, nogle af de midler der bliver nævnt her ville jeg nødig have bare så meget som en lille snert af i min kop.
                      Men det er vel bare et spørgsmål om rengøring. Jeg vil også nødigt have backflushmiddel i min kaffe, men det hindrer mig ikke at at gøre maskinen ren med det

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

nej der må jeg så desværre være uenig, man kan sagtens få filterkurve med/af teflon: http://www.pasmarose.de/catalog/inde...0f723d5792d2e6
                        og spouts findes der vist også et sted...
                        Nu er mit tyske ikke lige til ug kryds og slange, men tager jeg helt fejl???
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Det glæder mig da, at jeg kan være årsag til lidt - ufrivillig - morskab :laugh:

Til det med at rense af: Det er vist altid muligt at rense en rustfri ståloverflade 100 %, men nu tør jeg jo næsten ikke nævne, hvad jeg har brugt...men acetone er dog et herligt opløsningsmiddel, der forsvinder fuldstændig igen, når det har udført sin opgave. Derefter grundig opvask og kogende vand. Så må det være rent - og ellers kender jeg endnu bedre midler (NaOH...)

Mvh
                          Lars
                          Rancilio Silvia - PID
                          Rancilio Rocky
                          Gene Café
                          I-Roast
                          Stempelkande
                          Koge- og kaffekande...

Comment

BaristaDK wrote:
                            nej der må jeg så desværre være uenig, man kan sagtens få filterkurve med/af teflon: http://www.pasmarose.de/catalog/inde...0f723d5792d2e6
                            og spouts findes der vist også et sted...
                            Nu er mit tyske ikke lige til ug kryds og slange, men tager jeg helt fejl???
                            Det havde jeg faktisk ikke set.

Nu er mit tyske nærmest ikke-eksisterende, så jeg har slet ikke forsøgt at læse teksten. Men det ser ud til at teflon\'en kun er på ydersiden af filteret?

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Uhauha, det var et farligt link det der. Nu er jeg sugen på et PF med teflonbelægning til DC\'en.
                              Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Working...
                              X