Opslag

Collapse
No announcement yet.

PID-kit

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• PID-kit

Hej espresso folk.

Jeg er blevet den glade ejer af en Rancilio Silvia med tilhørende Rocky-kværn.

Jeg er mægtig glad for maskineriet, men har nu besluttet mig for at tage næste skridt og købe et PID-kit, så jeg ikke længere skal bøvle med at ramme den rigtige temperatur.

Men hvilket PID-system skal man vælge?

Mvh. Jacob

Re:PID-kit

Jeg har lige bestilt et Auber kit, som jeg glæder mig til at få hjem - men kan selvfølgelig ikke rigtig anbefale noget jeg ikke har testet - dog giver en søger på google en god idé når det kommer til kvaliteten hos auber!

Tjek dem Her: http://auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=6
    - Mypressi Twist v2.
    - Mazzer Super Jolly
    - Porlex Håndkværn

Comment

Jeg har valgt et sæt fra Auber - bare i standardudgaven (uden timer og præinfusion).

Det kan jeg anbefale forstået på den måde, at det er pærelet at montere (i hvert fald hvis man har rodet bare en lille smule med den slags før) og det virker perfekt. Auber anbefaler selv, at maskinen skal være gennemvarm (45 min.) for at få så kort reaktionstid, som muligt - og det passer. Når jeg er klar til næste skud, er maskinen det også.

Jeg har sat den til 105 grader. Den var fra fabrikken sat til 104, men smag og cremaens udseende sagde mig, at den skulle lige have en grad mere.

En PID fungerer jo på den måde, at der er indlæst nogle parametre, som bruges til at styre relæet præcist op til den valgte set-værdi. Disse parametre er fastsat således, at de passer ud fra Silvias opbygning - kedelstørrelse, effekt i varmeelement m.v. Der tages hensyn til disse således, at der ikke skydes over målet.

Forleden undrede jeg mig over, at den skød 1 - 2 grader over - indtil jeg kom til at se, at solen ramte den ene side af maskinen. Det vidste PID\'en jo ikke, og den lille smule effekt, som den lave vintersol kunne bidrage med, snød så PID\'en i dens bestræbelser. Det siger jo lidt om følsomheden i systemet - og også en hel del om nødvendigheden af at skrotte den meget grove temperaturstyring med den standardmonterede bimetal termostat.

Da solen var gået ned, stod den igen klippestabilt på de 105...

Held & lykke med projektet.

Mvh
      Lars
      Rancilio Silvia - PID
      Rancilio Rocky
      Gene Café
      I-Roast
      Stempelkande
      Koge- og kaffekande...

Comment

Mon ikke jeg også gerne vil have PID på min sylvia (det tror jeg nok)er du med på en sambestilling .det må jo give noget rabat
        :woohoo:
        Casadio Instantaneo

Comment

Ikke at det kommer mig ved - men - sagt for en ordens skyld:

Det er jo en sag for SKAT, når man køber ting hjem fra udlandet og særligt som her, når det er uden for EU. Prisen for et almindeligt PID-sæt er dog under toldgrænsen, der så vidt jeg husker er 1150 kr. Om der så skal told på, er et godt spørgsmål, men sagen skal som udgangspunkt toldbehandles. Og der skal altid moms på...

Det kan nok godt komplicere sagen lidt, hvis der købes stort ind. Ihvert fald kommer sagen over toldgrænsen.

Jeg skal ikke sige hverken for eller imod moral i dette spørgsmål, men hvis man ønsker at ens lille indkøb skal smutte mellem fingrene på systemet, skal det nok overvejes, hvordan man opnår de bedste odds...

Mvh
          Lars
          Rancilio Silvia - PID
          Rancilio Rocky
          Gene Café
          I-Roast
          Stempelkande
          Koge- og kaffekande...

Comment

Hej Alle,

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg har læst om Auber-kittet og det lyder skam ganske godt.

Mht. sambestilling, så tvivler jeg på den helt store rabat og når man så samtidig risikerer bøvl med tolden, så er jeg måske ikke så lun på ideen - men tak for tilbuddet.

Hvis der er nogen som har erfaringer med andre PID-modeller, er jeg meget interesseret i at høre herom.

Mvh. Jacob

Comment

Working...
            X