Opslag

Collapse
No announcement yet.

PID til HX\'er

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• PID til HX\'er

Kan man PID\'e en HX maskine? Og i så fald hvor køber man et pænt sæt henne?
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Re:PID til HX\'er

Har alle folk selv sat PID i deres maskiner?

Eller kan man få Kaffemekka el.lign til det?

Ikke noget akut behov, men kunne evt give mere kontrol over temp på min HX-maskine (Izzo Vivi MkII)

Comment

Og her er en beskrivelse af det (dem der ikke fatter svensk behøver ikke kommentere, bare ignorer posten)

HX_PID

*edit* - og nu ser jeg så at perfettan ikke er en HX maskine.. Flot Rune.. Well, principperne er stadig de samme med at erstatte den normale thermostat og bare måle udenpå kedlen istedet.
      Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

BaristaDK wrote:
        Kan man PID\'e en HX maskine? Og i så fald hvor køber man et pænt sæt henne?
        Man kan vel pid\'e alle kedler så Ja! Gevinsten er vel bare ikke ligeså stor som hvis man direkte styrer kedlen med brygvandet i.

Købte tidligere en Pid på ebay med et SSR relæ så prøv at søge der. Havde fat i nogen danske leverandører i sin tid, men de kostede mange tusinde kroner.
        Mazzer Mini E mod. B
        Mahlkönig K30
        Izzo Alex Duetto II
        Behmor 1600
        Torr Classic Tamper Grenadill

Comment

Hvis jeg skulle have bedre temperaturstyring på min HX\'er ville jeg 100% investere pengene i et Erics device i stedet. PID på en HX\'er har ikke nær så stor indflydelse som på en single eller dual boiler.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hvorfor ikke? Er pressostaten mere præcis i sin regulering eller kører man med mere snævert dødbånd på termostaten?

Comment

RuneL wrote:
              Hvorfor ikke? Er pressostaten mere præcis i sin regulering eller kører man med mere snævert dødbånd på termostaten?
              På en single eller dual boiler trækker du vandet til din espresso direkte fra kedlen. Derfor er det på single/dual boiler maskiner mere vigtigt at kedlens temp bliver holdt helt præcist - også gennem hele skuddet.

På en HX bliver vandet varmet via rør der løber gennem en keddel hvor vandet er ekstremt varmt (godt over 100 grader). På min HX når jeg trækker f.eks. 60 ml til en dobbelt når varmelegemet nærmest ikke at slå til, fordi det har så lille indvirken på vandets temp i kedlen.

Det der derimod er et problem på HX\'eren er at gruppen bliver så sindssygt varm pga. det meget varme vand i kedlen, så man er nødt til at flushe en del for at undgå at ens espresso bliver brygget på superheated vand. Det kan et Erics device hjælpe dig med - så man flusher indtil gruppen har den helt rigtige temp og trækker derefter sit skud.

Dermed ikke sagt at du ikke kan få hjælp af en PID på en HX - man får bare efter min mening ikke nær så meget ud af det. Og det er meget vigtigere at få styr på gruppens og vandet temptved brygning via flushes end på temp på vandet i kedlen.

Håber jeg giver mening.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Der findes en gsnske udmærket tråd på HOME-BARISTA vedr. dette emne
                http://www.home-barista.com/espresso...ine-t3697.html
                Astoria Sibilla
                Bestmax Filter
                Mazzer Major Electronic
                JURA X9

Comment

Og lige en tråd mere

http://www.home-barista.com/espresso...wed-t2553.html
                  Astoria Sibilla
                  Bestmax Filter
                  Mazzer Major Electronic
                  JURA X9

Comment

Skurken wrote:

På en single eller dual boiler trækker du vandet til din espresso direkte fra kedlen. Derfor er det på single/dual boiler maskiner mere vigtigt at kedlens temp bliver holdt helt præcist - også gennem hele skuddet.
                    Jeg tror der ligger en udregning på forum her et sted der viser at med vands varmefylde og kedlens størrelse på en silvia, så falder temp på vandet i kedlen ca med 1 grad celsius når man kører 60ml vand ind i den. Det syns jeg egentligt er ret imponerende af en entry-level maskine.

På en HX bliver vandet varmet via rør der løber gennem en keddel hvor vandet er ekstremt varmt (godt over 100 grader). På min HX når jeg trækker f.eks. 60 ml til en dobbelt når varmelegemet nærmest ikke at slå til, fordi det har så lille indvirken på vandets temp i kedlen.
                    Men om vandet er 101 eller 115grader i dampkedlen har vel en rimeligt kraftig indflydelse på hvor meget du skal flushe og hvor meget du varmer det gennemstrømmende vand op? Derfor ku det være en fordel at undgå denne uvished om temp og holde den helt konstant.

Det der derimod er et problem på HX\'eren er at gruppen bliver så sindssygt varm pga. det meget varme vand i kedlen, så man er nødt til at flushe en del for at undgå at ens espresso bliver brygget på superheated vand. Det kan et Erics device hjælpe dig med - så man flusher indtil gruppen har den helt rigtige temp og trækker derefter sit skud.
                    Ja det er jo bare et termometer der sidder i gruppehovedet og viser hvor varmt brygvandet er. Det var min opfattelse af termosyphoon-systemet i et E61 gruppehoved at det holder bryghovedtemp på stort set samme niveau altid, også selvom temp i kedlen svinger.

Dermed ikke sagt at du ikke kan få hjælp af en PID på en HX - man får bare efter min mening ikke nær så meget ud af det. Og det er meget vigtigere at få styr på gruppens og vandet temptved brygning via flushes end på temp på vandet i kedlen.
                    Jeg syns de to ting hænger sammen, selvom det klart er en fordel at kende den konkrete brygtemp. Med et erics-device man du måle din konkrete brygtemp hver gang, men dine flushes vil ha forskellige længde afhængigt af om du fanger kedlen på sin højeste temperatur eller laveste. Med en PID på kedlen tilfører du yderligere stabilitet, hvilket vel kun kan betragtes som positivt.

Comment

Rune: Ja termosyphon-systemet gør at temperaturen er næsten konstant...
                      Når vandet bliver varmet op af kedlen, stiger varmen opad og ud i gruppehovedet, her bliver det så kølet af, da temperaturen i luften køler gruppehoved. Herefter falder det afkølede vand \"ned\" igen og tilbage til starten af cyklussen... Derfor er det kun næsten konstant, da det efter mange \"rundture\" i termosyphon-systemet, bliver varmet så meget op at afkølingen i gruppehovedet kun er af lille betydning...

Min idé med at PID\'e en HX var egentlig at kunne ændre på temperaturen i kedlen, så brygvandet også ville ændre temperatur. Og så burde et PID også gøre temperaturen i kedlen mere konstant? eller har jeg misforstået noget? Min termostat, eller pressostat, eller hvad der nu sidder i min maskine, går i gang når trykket i kedlen, rammer ca. 1bar og slår fra igen ved 1,5 bar, hvad det så svarer til i temperatur, skal jeg ikke gøre mig klog på, men i min verden er det ret store udsving. Det ville være rart med et PID der kunne holde det lidt mere konstant...
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Jamen så er vi enige om funktionen af maskinen. Jeg syns dog stadig det var smart hvis temperaturen i kedlen ikke var større end at termosyphoon-systemet ku nå at holde grupehovedet nede i korrekt temperatur!
                        Jeg mener at ha læst et sted at 0,1 bar er ca 2,5 grader, men det er jeg yderst usikker på.
                        Hvis du holder temperaturen i kedlen konstant med en PID controller vil dit brygvand alt andet lige også være mere konstant i temperatur.

Comment

RuneL wrote:
                          ...Jeg syns dog stadig det var smart hvis temperaturen i kedlen ikke var større end at termosyphoon-systemet ku nå at holde grupehovedet nede i korrekt temperatur!...
                          Helt enig! Du kan faktisk gøre det utrolig stabilt og konstant hvis du ændre størrelsen på nogle af de huller vandet løber igennem. Hvis du fx. gør hullet til det varme vand mindre og det til det afkølede vand større vil trykket presse vandet hurtigere igennem cyklussen og derved ikke kunne nå at blive varmet ligeså meget op i kedlen...

Bl.a. den nye WBC maskine og NS har forsket og testet meget i dette, og alt andet lige har de lavet en super temperatur- stabil og -konstant maskine...

men men men der er mange andre ting der står først på min liste, til at starte med et PID-kit, o ghvis det lige pludselig viser sig at blive en alt for bekostelig affære, køber jeg squ en ny maskine...

Comment

Nu kan det godt være at jeg tager fejl. Men hvis et PID system siger noget om temperaturen i kedlen på en HX maskine, så siger det jo intet om temperaturen på bryggevandet. Bryggevandt påvirkes jo ikke kun af temperaturen i kedlen, men også af temperaturen på bryggehovedet + diverse slanger+rør mv. Dvs. en PID vil ikke kunne gøre den helt store forskel efter min mening.

Grunden til at PID gør en stor forskel på enkelt keddelmaskiner (ikke HX) og dual boiler er, at de decideret påvirker temperaturen i den keddel hvor bryggevandet er.
                            Nuova Simonelli Appia
                            Compak K10
                            Gene roaster

Comment

Efter min mening er pengene så bedst givet ud på et Erics device der måler temperaturen så tæt på målet som muligt. Og så danne sig nogle erfaringer med flush teknik mv. så man rammer den samme temperatur hver gang.
                              Nuova Simonelli Appia
                              Compak K10
                              Gene roaster

Comment

Working...
                              X