Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kedel isolering

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kedel isolering

Det har irriteret mig længe, at vandet i vandtanken bliver varmt når maskinen står tændt en stykke tid. Nok især et problem på HX-maskiner.
    Jeg har derfor tænkt, at ville igang med at isolere kedlen på Giotto\'en, men jeg er i tvivl omkring materialer og hvordan jeg går til værks. Er der nogen der har nogen ideer eller har set noget ??
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Re:Kedel isolering

Ehhh .... jeg syntes at min virkere bedre når vandet er blevet varmet op ... uden at have undersøgt det.

Men hvis vandet er koldt skal der vel mere varme til for at få vandet op på 96 grader.

Og det samme er vel gælende for dampen ... hvis der skal efterfyldes i kedlen vil det tage længre tid inden den er klar med damp.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Tjaaa, det kan godt være det er i småtingsafdelingen..
      ..du må så vente på at maskinen så også har varmet vandet i vandbeholderen op for at få de samme shots fra gang til gang. Det er sværere at få konsistente shot da du skal cool-flushe en større mængede vand når vandet er varmt.
      Hvis din bryggetemperatur starter med at være 96 grader, er jeg ret sikker på at den, ved samme cool flush mængde, er blevet en del højere når der løber varmt vand til HX\'en i stedet for koldt.

Andre fordele:
      Ved at isolere er varmetabet i selve kedlen er lavere. Dvs varmelegemet vil skulle køre i kortere tid og ikke nær så tit. Fordele: kortere cykler dvs mere stabil tempereratur.
      Du forlænger levetiden på din maskine. Din Ulka pumpe er designet til koldt vand - ikke varmt hvilket forkorter levetiden. Ledninger, kontakter osv får temmelig meget varme og \"mørner\" hurtigere.
      Og... strømbesparelse.

Post edited by: Sonne, at: 2007/09/20 22:40
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

En Andreja Premium er isoleret fra fabrikken. Der er billeder af isoleringen i bellabarista\'s gennemgang af maskinen her: http://www.bellabarista.co.uk/pdf/An...oserlookv6.pdf

Jeg har igrunden aldrig bemærket om vandet i tanken bliver varmere på min maskine i løbet af dagen...... Hvis du er interesseret, kan jeg da prøve at måle....

Jeg ved ikke hvilket materiale det er, men det ligner da umiddelbart et liggeunderlag :P
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

Jeg har ikke oplevet det som et problem på min Domobar, men det hænger måske sammen med - som du siger - at problemet er størst på HX maskiner.

Der kan nu også være en anden grund til, at vandet i tanken bliver varmere, nemlig at overtryksventilen leder vandet tilbage i tanket (altså en lille mængde vand som er 90-100 grader varmt). Dette kan dog variere fra maskine til maskine. Der er vist nogle maskiner der leder overtrykket i spildbakken.

Prøv evt. at søge på CoffeeGeek. Jeg har set flere diskussioner af kedelisolering. Dér kan du sikkert både finde nogle pros\'n\'cons, samt få nogle råd til hvordan du skal gøre det.

Bruger du i øvrigt din kopvarmer. Det bliver nok et problem, hvis du isolerer kedelen alt for meget. Det ville dog ikke være et problem for mig, da jeg alligevel ikke bruger den på min maskine.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Mange tak for input.
            Ja, Andrea-løsningen er rigtig pæn og det er næppe tilfældigt at QuickMill har isoleret deres espressomaskiner - det var sådan de alle skulle være fra fabrikken. Det ligner godt nok noget af et liggeunderlag og jeg har netop et gammelt et liggende .....:P
            Jeg tror MoBak har ret i at det der kommer retur fra OPV også har indflydelse og mht kopvarme er det ikke topprioritet da de alligevel får en skylle kogende vand når jeg flusher før bryg.

Nå, jeg vil spændt pløje mig igennem coffeegeek og homebarista...:woohoo:
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            La Pavoni Professional
            BLOG

Comment

Hej Sonne.

Følg dette link. Der kan du se en Expobar Brewtus som har isolerede kedler.

Måske det kan hjælpe dig til en løsning.

Vh

Nicolai
              Expobar Brewtus II
              Macap MC4 stepless
              Gaggia MDF
              Heartware Precision
              Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Det der er brugt ligner rigtig meget noget som vi bruger på jobbet til at isolerer vand og damp rør med.
                Det hedder Arma flex og er dog i sort.

Fandt lige et par links:

Armacell is a world leader in flexible insulation foams for the equipment insulation market and also a leading provider of engineered foams and next generation.

http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/AFArmaflex001Denmark.pdf/$File/AFArmaflex001Denmark.pdf

KimH wrote:
                En Andreja Premium er isoleret fra fabrikken. Der er billeder af isoleringen i bellabarista's gennemgang af maskinen her: http://www.bellabarista.co.uk/pdf/An...oserlookv6.pdf

Jeg har igrunden aldrig bemærket om vandet i tanken bliver varmere på min maskine i løbet af dagen...... Hvis du er interesseret, kan jeg da prøve at måle....

Jeg ved ikke hvilket materiale det er, men det ligner da umiddelbart et liggeunderlag :P
                Post edited by: Rattrapante, at: 2007/11/25 13:44

Comment

Det må jeg prøve at få fat på. Tak for tippet
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  La Pavoni Professional
                  BLOG

Comment

Den havde jeg ikke tænkt på.

Liggeunderlag...med INDBYGGET kaffemaskine:blink:
                    Det er da ikk så ringe endda:whistle: :whistle: :whistle:
                    Expobar Brewtus II
                    Macap MC4 stepless
                    Gaggia MDF
                    Heartware Precision
                    Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment