Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ombygning fra vibrationspumpe til rotationspumpe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ombygning fra vibrationspumpe til rotationspumpe

Da jeg overvejer at anskaffe mig en rotationspumpe til ekstern montering i køkkenskabet, har jeg brug for lidt råd og meget gerne billeder. Jeg er især i tvivl om man kan tage strøm direkte fra maskinen (ECM Giotto) og om man skal have et ekstra relæ til eller om man evt kan genanvende relæ fra nuværende installation. Så det kunne være super at få nogle tricks fra nogen med hands-on erfaring.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Re:Ombygning fra vibrationspumpe til rotationspumpe

Hej Sonne..

Det står stort set beskrevet her.. :woohoo:

http://www.engadget.com/2006/08/08/h...resso-machine/

Hehe.. Det er faktisk nøjagtig samme maskine.. Kan det værre nemmere..
    Men ellers sig til.. Jeg hjælper gerne..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Re:Ombygning fra vibrationspumpe til rotationspump

Hej Johnny. Tak for linket - det ser jo ikke så svært ud. Det kan være jeg skal bruge din hjælp når jeg når til at skulle skaffe det rigtige relæ og føre ledninger :woohoo:
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Jeg har skiftet min vibrationspumpe til en rotationspumpe. Har præcis samme model som dig Sonne.
        Jeg har fjernet hele vibrationspumpen og alt på nær OPV\'en. Jeg har også beholdt vandbeholderen, så vandet fra OPV\'en kan ryge deri.

Jeg købte dette ræle: http://static.schneider-electric.us/digest/17423.pdf se side 23-23

Fra pumpen går der 3 ledninger ud. En jord og en strøm og en til aktivering.

Jord har jeg sat på jorden inde i maskinen, der hvor alt det andet stort set også sidder på jord, der hvor strømledningen kommer ind.

Strømmen går ind i rælet og ud til tænd/slukkontakt på maskinen.

Aktivering går ind i rælet og ud og ned i samme sted som den til vibrationspumpen.

Kig her for et par billeder, de er ikke helt gode og kunne godt være taget i en bedre vinkel, men min maskine var omkring 8000 grader varm da jeg tog dem
        http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

Sig endelig til hvis jeg skal tage flere billeder, eller komme med en bedre forklaring, så skal jeg da prøve at gøre mit bedste.

Mvh
        Daniel
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej Daniel. Mange tak for hjælpen.
          Vil det sige at du har koblet strømmen fra maskinen, der før gik til vibe-pumpen, til relæet og ikke taget strøm udefra (som eksemplet fra journeys link)?
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          La Pavoni Professional
          BLOG

Comment

Hej..

Det relæ du skal have, skal du huske det skal have 230v all-over..
            Sad lige og kiggede på solid-state-relæer fra auberins.com, men de har kun 32v aktiveringsdel.

Det er klart og fortrække et solid-state-relæ da der er totalt lydløst.

Lige for en god orden skyld, så de 3 ledninger til pumpen er almindelig Jord/fase/nul.

Hvis jeg skulle sætte det til ville jeg give relæ-delen fase fra strømbroen. ( Er der ikke sådan en i, lige der hvor strømmen kommer ind i giotto\'en. ) ( Eller måske, trække strømmen fra kontakten på fronten.. Men jeg er lidt bange for om den kan holde i længden, da en rotationspumpe bruger en del mere strøm end en vibrationpumpe. )

Og så den anden side af relædelen ville jeg sætte fase-ledningen fra pumpen på.

Ledning\'erne som før gik til vibrationspumpen, ville jeg montere på aktiveringsdelen på relæ\'et..

Håber det er til og forstå.. Det er lidt svært og forklare.. Men når du beslutter dig endeligt.. Skal jeg nok lave et diagram, som jeg lige sender til dig..
            Hilsen Johnny

Faema Legend S1
            Faema MD3000 Touch
            Mahlkoenig Vario
            Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Hej..

Men nu jeg lige sidder og tænker over det.. Så ville jeg montere pumpen i et skab under maskinen.. Eventuelt dækket lidt af.. Så støjen var helt væk..
              Og så ville jeg bare lave det med extern strøm
              Hilsen Johnny

Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Mit strøm kommer fra maskinen og ikke eksternt. Der findes jo sikkert flere løsninger på samme problemstilling, så dermed ikke sagt at min er rigtigere eller forkertere end Dr. Journey\'s. Jeg er heller ikke helt så teknisk anlagt, så min forklaringsevne er nok lidt begrænset.
                Mit setup har virket upåklageligt i 2-3 mdr\'s tid nu...
                Det var hller ikke helt billigt det ræle, 400kr. tror jeg nok, så hvis der findes en billigere løsning vil det jo være super... Men den eneste forskel jeg har bemærket, er lyden... Så havde jeg ikke fået pumpe og motor foræret og kastet mig ud i projektet med hovedet under armen, ved jeg ikke om jeg ville gøre det igen... PJAT selvfølgelig ville jeg det
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Tak skal I ha!
                  Det er jo en fornøjelse at være på et forum, hvor der kan trækkes på espresso-kræfter som Daniel og Doktoren!
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  La Pavoni Professional
                  BLOG

Comment

Fandt lige et par billeder og lidt text der måske også kunne bruges

http://biobug.org/coffee/giotto/plumbing/
                    Astoria Sibilla
                    Bestmax Filter
                    Mazzer Major Electronic
                    JURA X9

Comment

Hej..

Jeg håber ikke det bliver opfattet som kritik, at jeg retter lidt på tingene.. Det er kun for at hjælpe..
                      Jeg er da imponeret over at BaristaDk aka Daniel, kaster sig ud i sådan et projekt og rent faktisk får det til og virke.. Hatten af for det..

Daniel jeg husker da, at du havde pumpen uden for maskinen.. Har du også sat den i skabet under maskinen..

Og ja det er bestemt ikke et billigt mod, og lave rotationspumpe..
                      Med mindre man er lige så heldig som Daniel..

Men igen.. Jeg havde også gjordt det.. Jeg elsker og bygge om..
                      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                      Faema MD3000 Touch
                      Mahlkoenig Vario
                      Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Min står udenfor maskinen, godt nok ikke i skabet, men faktisk lige ved siden af, men den larmer ikke det mindste!!!
                        Og nej hr. Doktor, det blev overhovedet ikke opfattet som kritik

Synes også det er super sjovt at bygge om, især når det virker

Har også besluttet mig for, at beholde giotto\'en når jeg køber min næste maskine, så jeg har noget at lege med

Comment

Så fik jeg kastet mig ud i Rotationspumpe projektet.

Jeg købte en Fluid-O-Tech compact pumpe og en ULKA motorpumpe (ja det laver de også)ved en grossist i Tyskland. Pumpe/motor skulle være så kompakt som muligt da jeg gerne ville have den ind i Giotto\'en. Den motor/pumpe fætter jeg valgte måler kun 22 cm, så den kunne sagtens være der. Jeg endte dog op med at placere pumpen i køkkenskabet ved siden af mit kalkfilter og det gør bare at pumpen bliver endnu mere sagte.

Det sværeste ved projektet (for mig) var faktisk at finde ud af hvordan det hele skulle få strøm gennem et Solid State relæ, men med kyndige råd og vejledning fra Journey lykkedes det uden at brænde noget af. SSRelæet styrer strømtilførsel til pumpen og en magnetventil jeg valgte at flette ind.

Direkte vand setup:
                          Vand-> Reduktionsventil-> Manometer-> Brita Kalkfilter-> envejsventil-> Rotorpumpe-> magnetventil-> espressomaskine.

RESULTAT: Super tyst maskine hvor ingen kopper står og ryster og skramler på toppen af Køkkenalteret. Jeg tror ikke der er den store forskel på mine espressi, men hold op en fred der pludselig er når man laver dem B)

Her ses Pumpe og motor:

Her tilslutning inde i Giotto\'en

Her tilslutning i køkken skabet.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          La Pavoni Professional
                          BLOG

Comment

Sonne wrote:
                            Så fik jeg kastet mig ud i Rotationspumpe projektet.
                            Cool cool, Sonne!! Tager du lige dit setup med næste gang der er kaffejam, så vi kan se/høre det?

Just kidding. Jeg går ud fra at, det fra nu af er så fast monteret, at du ikke må fjerne det, hvis du sælger huset
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                              Cool cool, Sonne!! Tager du lige dit setup med næste gang der er kaffejam, så vi kan se/høre det?

Just kidding. Jeg går ud fra at, det fra nu af er så fast monteret, at du ikke må fjerne det, hvis du sælger huset
                              Tak tak!
                              Jeg har endnu ikke boltet Giotto\'en fast til køkkenbordet, men ja, den er ret stationær nu :laugh:
                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              La Pavoni Professional
                              BLOG

Comment

Working...
                              X