Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kan man gøre en vibrationspumpe tavs?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kan man gøre en vibrationspumpe tavs?

Bare et lille sjovt spørgsmål... Det kunne da være sjovt at få lidt mindre lyd på dyret... evt. nogle vibrationspumper der larmer mindre end andre??
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

Re:Kan man gøre en vibrationspumpe tavs?

Mig bekendt larmer alle vibrationspumper mere eller mindre det samme. Hvis du kører pumpen (en standard Ulka pumpe) helt frit uden at have den monteret, så siger den faktisk ikke ret meget.

Det der larmer mest er vibrationerne i kabinettet på maskinen når pumpen kører. Det du derfor med fordel kan gøre er at forsøge mest muligt at få frigjort pumpen fra kabinettet. Jeg har klippet nogle stykker fra en gammel tampermåtte ud og sat mellem pumpe og kabinet på min maskine, det har hjulpet en del på vibrationerne, men det kunne helt sikkert gøres meget bedre.

Udover det er rotationspumpen vist den eneste vej til næsten lydløs brygning...
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

På den Vibiemme jeg har stående har jeg sat små styker EVA skum (det samme skum som man bruger i løbesko) på strategiske steder, dvs steder hvor der er metal mod metal. Der ud over har jeg lagt akustiskskum rundt om selve pumpen. Maskinen er ikke lydløs, med det er godt nok tæt på
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

jeg må hjem og have skallen af maskinen og se hvordan det ser ud derinde....

tak for tipsene....

p.s. sådan en domobar super kan altså bare lave kan jeg love jer
        Nuova Simonelli Appia
        Compak K10
        Gene roaster

Comment

hmm skum om pumpen... kan det ikke gør at den bliver for varm??

jeg forestiller mig at det vigtigste punkt er der hvor pumpen har kontakt til stellet... hvis man kan mase noget dæmpende derimellem må det jo give godt...

heldigvis er man jo bio nørd, så man har en lydmåler så man kan måle om det giver noget :woohoo:

EPO wrote:
          På den Vibiemme jeg har stående har jeg sat små styker EVA skum (det samme skum som man bruger i løbesko) på strategiske steder, dvs steder hvor der er metal mod metal. Der ud over har jeg lagt akustiskskum rundt om selve pumpen. Maskinen er ikke lydløs, med det er godt nok tæt på
          Nuova Simonelli Appia
          Compak K10
          Gene roaster

Comment

Håber jeg kan halvere larmen ;o) eller i det mindste dæmpe den med 3 db så det virker som en halvering af larmen
            Nuova Simonelli Appia
            Compak K10
            Gene roaster

Comment

blade69 wrote:
              hmm skum om pumpen... kan det ikke gør at den bliver for varm??
              Det er naturligvis ikke hele pumpen jeg har pakket ind, men bunden under pumpen plus siderne umiddelbart ved siden af pumpen, det dæmper den direkte resonans fra pumpen

blade69 wrote:
              jeg forestiller mig at det vigtigste punkt er der hvor pumpen har kontakt til stellet... hvis man kan mase noget dæmpende derimellem må det jo give godt...
              Jeg har skrottet det \"beslag\" som pumpen oprindelig sad i og har lavet et nyt i EVA og alu
              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
              X