Opslag

Collapse
No announcement yet.

Digital Thermometer Adaptor Kit

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Digital Thermometer Adaptor Kit

Så har jeg endelig fået taget mig sammen og bestilt ovennævnte, som jeg håber kan være med til at løse mit eneste problem med Alex - muligheden for at overvåge temperaturen på det vand der kommer ud af bryghovedet (samt indirekte styre temperaturen ved at regulere mængden af flushing).

I har sikkert set adskillige tråde på diverse fora, men en rigtig god beskrivelse af vidunderet kan I se her:

Som det fremgår i tråden kan det bestilles direkte hos Eric S. der laver dem. Han tager USD 105 for det hele inklusive fragt (og donation til CoffeeKids), hvilket med dagens attraktive dollarkurs svarer til ca. DKK 540 (med paypals kurstillæg). Ikke helt gratis (:S ), men det hele værd hvis det holder hvad det "lover".

APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

Reigital Thermometer Adaptor Kit

Det ser godt nok cool ud. Jeg har faktisk læst om det, men vidste ikke det var et færdigt kit man kunne købe.

Det kan jeg vel også bruge på min Domobar som ikke er HX? Eneste krav er vel, at det er et E61 bryghoved? Det skal dog siges, at det ikke er helt ligeså nødvendigt, på en ikke-HX maskine, da vandtemperaturen ikke varierer så meget. Men det er da garanteret brugbart alligevel.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Man må vel forvente en lille hilsen fra "Skat" ved modtagelsen?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tror sagtens du kan bruge det på din Domobar. Og det er vel mindst ligeså relevant på en en-kedel maskine. Hvis jeg har fattet noget om hvordan den funker (hvilket ikke er sikkert!), så må det f.eks. være svært at bedømme hvornår den er nede på acceptabel temperatur igen efter steaming? Eller har jeg misforstået noget?

Der er jo altid en risiko for at Skat blander sig! Men jeg betaler naturligvis min told/skat/moms/etc. med glæde! NOT! :angry:

APK

MoBak wrote:
      Det ser godt nok cool ud. Jeg har faktisk læst om det, men vidste ikke det var et færdigt kit man kunne købe.

Det kan jeg vel også bruge på min Domobar som ikke er HX? Eneste krav er vel, at det er et E61 bryghoved? Det skal dog siges, at det ikke er helt ligeså nødvendigt, på en ikke-HX maskine, da vandtemperaturen ikke varierer så meget. Men det er da garanteret brugbart alligevel.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Man må vel forvente en lille hilsen fra "Skat" ved modtagelsen?
      La Marzocco GS/3
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      Hario V60

Comment

APK wrote:
        Hvis jeg har fattet noget om hvordan den funker (hvilket ikke er sikkert!), så må det f.eks. være svært at bedømme hvornår den er nede på acceptabel temperatur igen efter steaming? Eller har jeg misforstået noget?
        Det er fuldstændig korrekt - især i den situation vil det være rigtig rart. Lige nu går jeg bare efter at skylle vand igennem indtil den ikke længere sprutter med damp (og så lige lidt mere).

EDIT: Hvor det til gengæld ikke er så relevant for en enkelt-kedel maskine er når maskinen har stået stille og tænd i en længere periode. Her overopheder den ikke ligesom en HX maskine. Den står bare og kører sin cyklus mellem min. og max. temperatur som man har indstillet den til. Det skulle vist være omkring 4-5 graders variation, som skulle blive stort set udlignet af bryghovedets masse

Noget andet det vil være relevant for er indstilling af kedeltrykket/temperaturen. Der er en skrue til det, men det er helt umuligt at finde ud af hvad man justerer til og fra.

Er monteringen så let, som at skrue skruen ud af brughovedet og skrue termostaten i i stedet for?

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/01 10:09

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
          [b]Er monteringen så let, som at skrue skruen ud af brughovedet og skrue termostaten i i stedet for?<br><br>Post edited by: MoBak, at: 2007/11/01 10:09
          Det vil vise sig! :-)
          Der er en grundig beskrivelse af processen på Eric's site. Ser måske lidt besværligt ud, men det burde være til at finde ud af. Det springende punkt er vist opmåling af afstand fra skruen og ind til "vandpassagen".
          La Marzocco GS/3
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          Hario V60

Comment

APK wrote:
            Der er en grundig beskrivelse af processen på Eric's site. Ser måske lidt besværligt ud, men det burde være til at finde ud af. Det springende punkt er vist opmåling af afstand fra skruen og ind til "vandpassagen".
            Ja, så vidt jeg kan se, er det vigtigt, at den ikke rager for langt ind, da den så når ned i den kanal, hvor brygvandet strømmer igennem og vil sikkert genere (hvis ikke blokere) denne gennemstrømning. Det sad jeg allerede og overvejde, hvordan man kan vide, at den sidder rigtigt og ikke er til gene inde i bryghovedet... :unsure:

Sørger du lige for at lave en billedserie af monteringen, så vi andre får det hele forærende når vi investerer? :silly:

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
              Sørger du lige for at lave en billedserie af monteringen, så vi andre får det hele forærende når vi investerer? :silly:
              Selvfølgelig! :-)
              La Marzocco GS/3
              Casadio Istantaneo
              Gene Café
              Aeropress
              Hario V60

Comment

Så er mit grouphead thermometer ankommet!
                Og uden unødig indblanding fra toldmyndighederne...

Måske bliver man nødt til at gå lidt før i dag....
                La Marzocco GS/3
                Casadio Istantaneo
                Gene Café
                Aeropress
                Hario V60

Comment

APK wrote:
                  Måske bliver man nødt til at gå lidt før i dag....
                  Ja, man kan jo hurtigt få det "dårligt", når der ligger nyt grej og venter på én :whistle:

Det bliver spændende at høre noget mere om det

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/08 09:49

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Jeg har også overvejet Erics termometer i nogen tid, men syntes det er lige dyrt nok.....

Et tip til andre fattigrøve som mig, er at ofre et singlefilter (Hvis i da ikke har kastet dem alle efter børnene). bor et lille hul til et termommeter og så op i det bundløse håndtag som i sikkert allerede har. Denne metode har jeg brugt med succes på både min Silvia og Andreja Premium til at finde ud af hvor meget vand der skal flushes for at opnå den ønskede bryggetemperatur. Jeg mener at have fået ideén i Schomer's bog.

- La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Og hvor meget koster sådan et digitalt termometer. Der er noget med, at der er forskel på hvor hurtigt de reagerer og at det selvfølgelig skal være rimelig hurtigt. Nogen der har forstand på det?

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Mit termometer og andre med K-probe jeg har prøvet reagerer meget hurtigt. Hvis jeg f.eks stikker proben ned i en elkeddel med kogende vand, viser den 99-100 grader indenfor 1 sekund.

På min Silvia havde jeg faktisk dette termometer monteret på keddelen. Så kunne jeg rimelig præcist ramme den samme brygge temperatur gang efter gang.

Mit termometer er købt hos Sweet Marias til ca. 30$, men det må da også findes herhjemme.

/Kim
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

Første indtryk:

1. Meget nemt at installere (vi behøver slet ikke den billedserie jeg i min begejstring glemte at skyde!!!)

2. Der skal flushes meget mere end jeg troede for at komme langt nok ned i temperatur, hvis maskinen er helt gennemvarm.

3. Om morgenen når maskinen måske ikke er helt gennemvarm inden man laver et skud til sig selv og konen skal man huske at tage det første skud selv (maskinen er nemlig ikke kommet helt op i temperatur, når du er klar til at lave det andet...)

Glæder mig til at lege meget mere i weekenden! Glæder mig også til at lege med min nye kværn som jeg skal ud at hente senere i dag!!! :cheer: Aaaaaah, der er intet som nyt legetøj....
                          La Marzocco GS/3
                          Casadio Istantaneo
                          Gene Café
                          Aeropress
                          Hario V60

Comment

Glimrende!!!

Jeg er især vild med dit punkt 3, at man skal tage det første skud selv - fordi nr. 2 ikke er helt på toppen

Er det ligefrem så let at kontere, at man d. 26. jan. (hvis du kommer) lige kunne smide det over i en anden maskine bare for testens skyld. Bare for at nævne en tilfældig maskine, så måske en Domobar... med sorte sider :whistle:

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                              Er det ligefrem så let at kontere, at man d. 26. jan. (hvis du kommer) lige kunne smide det over i en anden maskine bare for testens skyld. Bare for at nævne en tilfældig maskine, så måske en Domobar... med sorte sider :whistle:
                              Tror nok ikke man skal demontere og montere igen for mange gange af hensyn til risiko for utætheder, men ellers ville det ikke have været noget problem.

Ved hellere ikke endnu om der kan bevilges udgang til den 26....
                              La Marzocco GS/3
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café
                              Aeropress
                              Hario V60

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎